Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare besluiten college B&W

dinsdag 27 juni 2023

10:00 - 16:00
Locatie

B&W-kamer

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Hamerstukken
  3. 2.1

    Als lid van het Algemeen Bestuur van de G40 heeft het college van Alkmaar van het DB G40 onder genoemde stukken ontvangen;
    - het G40-jaarverslag 2022;
    - het voorstel (incl. toelichting) tot vaststellen van de financiële verantwoording en G40-
    jaarrekening 2022, incl. verklaring van de kascommissie.
    Het dagelijks bestuur vraagt of het college van Alkmaar met deze documenten instemt.

  4. 2.2

    De huidige systematiek van vaststellen van het canonpercentage, namelijk het voortschrijdend 3-jaars kwartaalgemiddelde, betekent een stabiel verloop in de kwartaalpercentages. Wijzigingen gebeuren pas als er een verandering van het percentage heeft plaats gevonden. De voor afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen worden contant gemaakt tegen het vastgestelde canonpercentage. De wijze waarop het canonpercentage berekend wordt, garandeert dat het canonpercentage redelijk overeen komt met de werkelijke rentestanden. Tevens wordt de canonpercentage gebruikt voor nieuwe uitgiftes in erfpacht en het vaststellen van huur gronden.


    Op grond van artikel 10, derde lid van de algemene voorwaarden dient afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen contant gemaakt te worden tegen het canonpercentage. Middels het vaststellen van de nota wordt het canonpercentage besloten.

  5. 2.3

    Als gevolg van de fusie van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk, de uittreding van de gemeente Bergen en het voorstel voor roulerend voorzitterschap wordt de gemeenschappelijke regeling Geestmerambacht gewijzigd. De huidige GR voldoet niet meer aan de wettelijke vereisten. De belangrijkste wijziging daarnaast is dat het aantal leden voor het AB per gemeente verhoogd moet worden van twee naar drie leden. Er moeten daarmee voor Alkmaar dus drie AB leden aangewezen worden, één persoon meer dan nu het geval is.
    In gemeente Dijk en Waard is deze wijziging inmiddels doorgevoerd, in gemeente Alkmaar is dit nog niet het geval door het ontbreken van bestuurlijke vertegenwoordiging, waardoor het voorstel niet richting de raad kon worden gebracht.

  6. 2.4

    Op 13 februari 2023 hebben toezichthouders van de unit Leefgebied van de gemeente Alkmaar geconstateerd dat de grote schuur op het perceel Noordervaart 218 B te Stompetoren, zonder omgevingsvergunning, in gebruik is als kantoor. Hiermee worden de regels van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het bestemmingsplan overtreden.

  7. 3
    Bespreekstukken
  8. 3.1

    Op 5 februari jl. heeft het college het onderzoeksrapport “Joodse burgers in Alkmaar: Onteigening en rechtsherstel” vastgesteld. Het onderzoek en het rapport ging over de centrale 3 vragen. Deze zijn in het onderzoek voldoende beantwoord. Gedurende en na het onderzoek kwamen er nieuwe, verdiepende vragen op. Deze zijn door de heer Naftaniel namens het Centraal Joods Overleg in een reactie verwoord. Hij adviseerde om op een aantal punten vervolgonderzoek te doen. Deze voorstellen verdienden serieuze bestudering en dat is inmiddels door de onderzoekers van de Radboud Universiteit gedaan. Op basis daarvan wordt geconcludeerd dat geen vervolgonderzoek gedaan wordt.

  9. 3.2

    In oktober 2022 zijn de vergunningen voor extra terrasuitbreiding i.v.m. coronamaatregelen komen te vervallen. Op een aantal locaties bleek de uitbreiding een succes. Het college heeft daarom de ruimte geboden aanvragen te doen om het zogenaamde extra coronaterras om te zetten in regulier terras. Er zijn elf verzoeken ontvangen. De beoordeling van deze terrassen vraagt om maatwerk en toetsing op verschillende aspecten. De openbare ruimte is schaars. Niet overal kan een uitbreiding worden gerealiseerd.

  10. 3.3

    De kaderbrief is de start van een nieuwe budgetcyclus. Komend najaar wordt de Programmabegroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 gepresenteerd. Hierin wordt de financiële vertaling van het coalitie­akkoord “Vertrouwen in Alkmaar, verschil mag er zijn” van D66, OPA, BAS, VVD, CDA en SPA verwerkt. De Kaderbrief vormt de basis voor de Programma-begroting 2024.

  11. 3.4

    Voor het perceel Raadhuisstraat 25 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het verbouwen van een onvolledige stolp met voorhuis naar een woonboerderij met twee woningen. Er zal met het plan een woning worden toegevoegd in de stolp. Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan omdat het bestaande aantal woningen niet mag toenemen. De (stolp)schuur is in is in slechte staat alleen het vierkant zal blijven bestaan. De vorm blijft wel intact. De stolp en het voorhuis zijn als geheel aangewezen als gemeentelijk monument. De procedure die nodig is voor het mogelijk maken van dit plan is een uitgebreide voorbereidingsprocedure op grond van artikel 2.12, lid 1, onder a, sub 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) waarbij moet worden gemotiveerd dat de aanvraag voldoet aan een goede ruimtelijke ordening.

  12. 3.5

  13. 3.6

    Op het perceel Haviksdijkje 6 staat een voormalige melkveehouderij. De bedrijfsvoering hiervan is al enkele tijd geleden gestopt. De eigenaar wil de bestaande agrarische bedrijfsgebouwen slopen en de agrarisch functie veranderen in een woonfunctie. De bedoeling is dat er twee nieuwe woningen voor in de plaats komen. Daarvoor moet de bestemming van de grond worden aangepast. Hiervoor is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Dit bestemmingsplan wordt nu ter inzage gelegd zodat hierop zienswijzen ingediend kunnen worden.

  14. 3.7

    De gemeente brengt voor ca. 27 panden servicekosten in rekening bij diverse huurders voor het gebruik van gas/water/elektra. De gemeente heeft voor 2023 nieuwe energietarieven. Deze prijzen zijn hoger dan voorheen. In lijn met het beleid van de rijksoverheid, wordt er besloten om de prijzen van het energieplafond[1] dat is bepaald in Nederland voor huishoudens en kleinverbruikers te hanteren voor huurders van gemeentelijke panden die energie afnemen via de gemeente. Voor de maatschappelijke instellingen geldt dat, mits zij voldoen aan de voorwaarden, zij de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van de subsidieregeling ‘Tegemoetkoming Meerkosten Energie 2023’ zodra ze in de problemen komen met hun bedrijfsvoering als gevolg van de hogere energielasten.


    [1] € 1,45 per kuub en € 0,40 per Kwh inclusief. Energiebelasting en BTW

  15. 3.9

    In het vierde kwartaal van 2022 hebben diverse zorgaanbieders zich bij de Netwerkorganisatie regio Alkmaar gemeld met het signaal dat de (geïndexeerde) tarieven 2023 voor Begeleiding, Beschermd thuis en Beschermd wonen niet de forse kostenstijging bij zorgaanbieders dekken. Aanbieders geven aan dat zij te maken hebben met stijgende energielasten, hogere lonen en hogere kapitaallasten van (dagbestedings)locaties. Vanuit het Rijk en de VNG wordt ook expliciet aandacht gevraagd voor de indexering; vanwege de sterk stijgende kosten, met name de loonkosten, wordt geadviseerd om de indexeringssystematiek m.b.t. de loonkosten van de landelijke overheid te volgen: de OVA-systematiek (Overheidsbijdrage in de Kostenontwikkeling). Deze twee samenhangende zaken vormen de aanleiding voor deze collegenota.

  16. 3.10

    In de raadsvergadering van 22 juni jl. is een amendement aangenomen om wensen en/of bedenkingen in te dienen over de oprichting en deelname Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s:
    1. Verzoekt de veiligheidsregio alvorens een definitief besluit te nemen eerst te onderzoeken of er verzekeringsalternatieven zijn voor de stichting waarborgfonds. Hierbij richt het onderzoek zich primair op alternatieven binnen de reguliere verzekeringsmarkt en secundair op de mogelijkheden van aansluiting bij bestaande
    publieke waarborgfondsen, bijvoorbeeld bij de politie.
    2. Het college op te dragen bovenstaande kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur
    van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en daarover de raad te informeren
    uiterlijk in het derde kwartaal 2023 met de volgende toelichting.

  17. 4
    Raadsinformatie
  18. 4.1

    Het jubel- en jubileumjaar Alkmaars Ontzet 450 jaar is in volle gang. In onze gemeente is er veel animo om een bijdrage te leveren aan dit speciale jaar. Daarom brengen wij u graag op de hoogte van de stand van zaken en de ontwikkelingen.

  19. 4.2

    De fractie van de Senioren Partij Alkmaar (SPA) heeft ons op 3 maart 2023 raadsvragen gesteld over de voortgang van de Seniorenagenda. In de bijlage de beantwoording.

  20. 5
    Ingekomen stukken
  21. 5.1