Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare besluiten college B&W

dinsdag 5 september 2023

10:00 - 16:00
Locatie

B&W-kamer

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Hamerstukken
  3. 2.1

    De huidige cao gemeenten loopt tot 1 januari 2024. In het najaar wordt tussen werkgevers en de vakbonden onderhandeld over een nieuwe cao. Voor de inzet vanuit de werkgevers heeft de VNG een concept Arbeidsvoorwaardennota 2024 opgesteld. De leden wordt gevraagd of zij kunnen instemmen met de nota en wordt de mogelijkheid geboden een inhoudelijke reactie te geven. De inhoudelijke reactie van de gemeente Alkmaar is in een separate memo opgesteld. Deze moet uiterlijk vrijdag 8 september 2023 om 12.00 uur verstuurd zijn.

  4. 3
    Bespreekstukken
  5. 3.1

    In het Coalitieakkoord 2023-2026 is een groot aantal maatregelen opgenomen om de stad te verduurzamen. De Agenda Duurzaam Alkmaar (ADA) is de concrete uitwerking daarvan. De Agenda geeft invulling aan de duurzame ambities in 4 thema’s: 1) energie- en warmtetransitie 2) mobiliteit, 3) klimaatadaptatie en biodiversiteit, 4) circulaire economie. Het verduurzamen van de eigen organisatie heeft speciale aandacht en vormt het 5e thema. Raadsleden hebben tijdens de bijeenkomst op 30 november 2022 input geleverd voor de inhoud van de agenda. Het raadsvoorstel bevat een overzicht van zaken die geactualiseerd zijn in lijn met het Coalitieakkoord 2023-2026.

  6. 3.2

    Dit voorstel richt zich op de strategie voor het vastleggen van het gastarief en elektratarief voor leveringsjaar 2025. Conform het advies van energie-experts wordt aanbevolen om voor het leveringsjaar 2025 op korte termijn de leveringsprijs aardgas door HVC vast te laten leggen op basis van de huidige beschikbare groothandelsmarktprijzen. Voor leveringsjaar 2025 kan daarmee een verdere besparing in de aardgaskosten gerealiseerd worden ten opzichte van 2023 en 2024.
    Voor elektriciteit wordt aanbevolen de in gang gezette en lopende indexering op jaarbasis voort te zetten. Hier kunnen niet direct grote kostenbesparingen worden behaald met een prijsklikstrategie zoals bij aardgas. Een marktprijs volgende en middelende index op jaarbasis blijft dan de betere optie om enerzijds marktconformiteit te borgen en anderzijds de gevoeligheid voor prijsbewegingen grotendeels uit te dempen. De mogelijkheid om hiervoor te kiezen dient uiterlijk op 15 september 2023 kenbaar gemaakt te worden aan de HVC.

  7. 3.3

    Op 17 juli heeft u de procedure om te komen tot een sluitende begroting 2024 besproken. U sprak toen af besluitvorming over het financieel kader van de begroting op te schuiven van 5 naar 12 september. Dit heeft consequenties voor de volgtijdelijkheid van andere P&C-producties. In het afstemmingsoverleg van 31 augustus bent u geïnformeerd over deze wijzigingen in de planning.

  8. 3.4

    Het Rijk wil met alle Nederlandse provincies een ruimtelijk arrangement sluiten, waarin afspraken worden gemaakt over de samenwerking bij ruimtelijke ontwikkelingen. Ter voorbereiding daarvan doet elke provincie een ruimtelijk voorstel. In het najaar van 2023 wordt dat ruimtelijke voorstel verwacht. In de jaren daarna zal deze cyclus van ruimtelijk voorstel en ruimtelijk arrangement zich herhalen in het ritme van het MIRT. De provincie heeft een concept Analysedocument opgesteld ten behoeve van het bij het Rijk in te dienen ruimtelijk voorstel. De provincie ziet deze analyse ook als opmaat naar het met de regio Noord-Holland Noord gezamenlijke op te stellen ontwikkelperspectief. Met bijgevoegde brief wordt bestuurlijk gereageerd op de analyse en het proces.

  9. 3.5

    De gemeente Alkmaar heeft de uitvoering van de Participatiewet, de Wet inburgering, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en het minimabeleid gedelegeerd aan Zaffier. Het beleid dat door Zaffier wordt uitgevoerd dient zoveel als mogelijk te worden geüniformeerd, geharmoniseerd en geactualiseerd. Om dit te bereiken dient een 6-tal verordeningen technisch aangepast te worden. De verordeningen zijn inhoudelijk niet gewijzigd, alleen aangepast op basis van jurisprudentie. Tevens dienen een aantal oude verordeningen te worden ingetrokken.
    De bevoegdheid tot het vaststellen van verordeningen en beleidskaders blijft een taak van de gemeenteraad.

  10. 3.6

    In 2015 is de gemeente Alkmaar gefuseerd met de toenmalige gemeentes Graft- de Rijp en Schermer. Voor het behoud van de eigen identiteit en om de vitaliteit en leefbaarheid ter plekke te versterken is destijds een kernenbeleid opgesteld. Dit kernenbeleid concentreerde zich vooral op hoe de gemeente het contact met de kernen inhoud zou gaan geven en welke rollen verschillende partijen daarin hadden. Ondanks deze insteek hebben veel inwoners van de dorpen momenteel het gevoel dat er vooral over hen gepraat wordt maar te weinig met hen. Daarom wordt er gewerkt aan het opzetten van de dorpenagenda. Bij inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden wordt opgehaald wat er nodig is om de dorpen vitaal en leefbaar te houden. Het resultaat is voor elk dorp een gezamenlijke agenda die ook over de inhoud gaat. Daarnaast gaat Landelijk Alkmaar intern beter op de kaart gezet worden om meer oog en aandacht te krijgen voor de belangen van inwoners. Tot slot worden er inspanningen geleverd om een verbeterslag te maken in het gebiedsgericht samenwerken, met een snellere en gerichtere dienstverlening als resultaat.

  11. 3.7

    Aan de Grafterbaan 29 in Graft ligt de voormalige basisschool De Baanbreker. Het schoolgebouw zal worden gesloopt. Het plan is om hier een nieuw woongebouw met maximaal 40 sociale huurappartementen te bouwen. De appartementen zijn bedoeld voor ouderen met een (toekomstige) zorgbehoefte. Het voormalige schoolplein zal later in samenspraak met de buurt worden heringericht. Om het woongebouw te kunnen bouwen moet eerst het bestemmingsplan worden aangepast. Hiervoor is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Dit bestemmingsplan wordt nu ter inzage gelegd zodat hierop zienswijzen ingediend kunnen worden.

  12. 3.8

    Alkmaar maken we samen.
    Inwoners en bedrijven in Alkmaar mogen rekenen op een betrouwbare, vriendelijke en transparante gemeente, waarbij de gemeente actief en met een open houding de samenwerking met de samenleving opzoekt. Het vergroten van de zeggenschap van inwoners, ondernemers, verenigingen en buurthuizen op de eigen leefomgeving, zowel in ruimtelijke zin als sociaal.

  13. 3.9

    De locatie van het voormalig AZC aan de Picassolaan is voor een periode van twee jaar beschikbaar als Regionaal Wooncentrum voor statushouders. De geplande ingangsdatum van de ingebruikname was 1 januari 2022 en daarmee was de einddatum 31 december 2023. Het centrum is pas 1 april 2022 in gebruik genomen. De sluitingsdatum van het tijdelijk wooncentrum aan de Picassolaan verschuift daarmee naar uiterlijk 1 april 2024. We starten in 2024 met het herontwikkelen van de locatie Picassolaan voor woningbouw. In de bijlagen staat de toelichting op de besluitvorming medio 2021.

  14. 4
    Raadsinformatie
  15. 5
    Ingekomen stukken
  16. 5.1