- Locatie
B&W-kamer
- Voorzitter
- A.M.C.G. Schouten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Openbare besluiten
-
2.1
Het lid van de Raad, mevrouw Bouchier, heeft ons op 26-09-2021 vragen gesteld over ‘Veilige geldautomaten’.
Bijlagen
-
2.2
Het lid van de Raad, de heer R. van Veen, heeft ons op 28 januari 2021 vragen gesteld over digitaal zaken doen met de gemeente. Uw college heeft op 2 maart 2021 geantwoord dit te onderzoeken. In de bijgaande beantwoording vindt u de uitkomsten van dit onderzoek.
Bijlagen
-
2.3
In de week van 21 september 2021 is de begroting 2022 vastgesteld in het college van B&W. Bij het opstellen van de begroting 2022 is besloten om de financiering van de investeringsbegroting 2022 – 2025 en de herfinanciering van de langlopende leningenportefeuille voor de komende drie jaar zo snel mogelijk te organiseren. Hiertoe wordt in deze nota aan het college van B&W een voorstel gedaan om de komende drie jaar € 130 miljoen aan financiering aan te trekken en geeft het college opdracht om via de bestaande gemeentelijke beleidsregels hier uitvoering aan te geven.
Bijlagen
-
2.4
Door sterk toenemende investeringen, mede als gevolg van het klimaatakkoord en de energietransitie, neemt de financieringsbehoefte van Alliander toe. Alliander heeft een verzoek gedaan aan alle aandeelhouders om deel te nemen aan een reverse converteerbare hybride obligatielening van € 600 miljoen. Deze lening telt bij uitgifte al voor 50% mee als eigen vermogen en wordt waarschijnlijk in 2025 en 2028 omgezet in aandelen. Het verzoek aan Alkmaar is om voor € 3,3 miljoen deel te nemen.
Bijlagen
-
2.5
De regio MRA-NHN staat mede als gevolg van de COVID-19 uitbraak voor grote economische uitdagingen. Tegelijkertijd staat de regio voor de opgave om versneld uitvoering te geven aan de energietransitie en de transitie naar de circulaire economie. Vanwege de huidige economische uitdagingen en de noodzaak van de transitie hebben de overheden in de MRA en NHN gezamenlijk het initiatief genomen voor de oprichting van een Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM).
Op basis van artikel 160 lid 2 Gemeentewet mag het college alleen besluiten deel te nemen aan de stichting administratie kantoor (STAK) dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld haar wensen en bedenkingen mee te geven aan het college. Op 23 september 2021 heeft de raad haar wensen en bedenkingen aangegeven over het voornemen van het college om te participeren in de ROM MRA-NHN.Bijlagen
-
2.6
Het lid van de Raad, de heer Kloos, heeft ons op 26-07-2021 vragen gesteld over de Picassolaan.
Bijlagen
-
2.7
Naar aanleiding van dringende verzoeken van de minister van Binnenlandse Zaken, de Commissaris van de Koning en het COA wordt een plan voorbereid om de locatie aan de Picassolaan in te zetten als tijdelijk regionaal wooncentrum voor statushouders en spoedzoekers.
Gemeente Alkmaar wil de locatie aan de Picassolaan van het COA kopen om er een tijdelijk wooncentrum in te richten dat op 1 januari 2022 opent en in eigendom komt van de gemeente. Tot die tijd mag het COA het pand gebruiken voor de opvang van maximaal 450 statushouders uit de regio. Na 2 jaar wil gemeente Alkmaar het tijdelijk wooncentrum omvormen naar een reguliere Alkmaarse woonwijk. Het plan is om in 70 appartementen maximaal 280 statushouders te huisvesten, die een woonplek zoeken in de regio Alkmaar. Ook komen er 8 appartementen voor spoedzoekers van de gemeente Alkmaar.
Aan het college wordt voorgesteld de uitgangspunten verder uit te werken. Daarnaast wordt voorgesteld aan de raad wensen en bedenkingen te vragen.Bijlagen
-
2.8
Op 1 december 2020 hebben de colleges van regio Alkmaar besloten om voor 2022 kortlopende overeenkomsten te sluiten voor ambulante jeugdhulp en jeugdhulp met verblijf. Dit ter voorbereiding op nieuwe overeenkomsten per 2023 waarin beleid op de transformatie van jeugdzorg wordt vormgegeven. Bij het aangaan van de overeenkomsten voor 2022 dienen door het college enkele besluiten genomen te worden over de te hanteren tarieven.
Bijlagen
-
2.9
Er zijn diverse aanvragen binnengekomen van activiteiten die bijdragen aan het sociaal en mentaal welzijn en het bevorderen van een gezonde leefstijl bij onze inwoners.
Bijlagen
-
2.10
Stadswerk072 NV (verder: SW) heeft haar voorgeschreven halfjaarrapportage DVO 2021 ingediend. Er worden een aantal financiële verrekeningen voorgelegd waarover een besluit wordt gevraagd.
Bijlagen
-
2.11
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) en het Besluit geluidhinder (Bg) moeten woningen die in 1986 een geluidbelasting tussen de 60 en 70 dB(A) ondervonden, worden gesaneerd. Het saneren van woningen houdt in dat er geluidwerende voorzieningen aan de woning worden aangebracht. Op grond van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (Ssv) kan voor de voorbereiding en uitvoering van de sanering subsidie worden aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het geluidsaneringsproject voorziet in de sanering van in totaal 104 saneringsobjecten.Bijlagen
-
2.12
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) en het Besluit geluidhinder (Bg) moeten woningen die in 1986 een geluidbelasting tussen de 60 en 70 dB(A) ondervonden, worden gesaneerd. Het saneren van woningen houdt in dat er geluidwerende voorzieningen aan de woning worden aangebracht. Op grond van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (Ssv) kan voor de voorbereiding en uitvoering van de sanering subsidie worden aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het geluidsaneringsproject voorziet in de sanering van in totaal 140 woningen.
Bijlagen
-
2.13
De locatie aan de Drechterwaard 16 wordt al enige jaren gehuurd door bewonersonderneming De Rekere van het Clusiuscollege. Inmiddels is het pand verkocht aan een projectontwikkelaar en eindigt het huurcontract op 1 september 2022. Door middel van bijgaande memo wordt de raad geïnformeerd over het bestuursbesluit van De Rekere tot herhuisvesting in Wijkwaard.
Bijlagen
-
2.14
Het Regionale Mobiliteitsteam (RMT) in de arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord is in 2021 van start gegaan. Het RPAnhn (Regionaal Platform Arbeidsmarkt Noord-Holland Noord) coördineert en regisseert het project. Voor dit project ontvangt de gemeente Alkmaar (als centrumgemeente) een vergoeding van het ministerie van SZW voor kosten voor de personele inzet en de incidentele trajectkosten. De financiën voor het project lopen via de kassier (UWV) naar de centrumgemeente Alkmaar. Om tot uitbetaling van de vergoeding aan de centrumgemeente Alkmaar te kunnen overgaan heeft het UWV een mandaatverklaring van de gemeente Alkmaar nodig. Hieruit moet blijken dat het RPAnhn namens de gemeente Alkmaar gemachtigd is de kosten van het project te declareren. Het betreft het hier een technische formaliteit waar gehoor aan gegeven kan worden.
Bijlagen