- Locatie
Besognekamer
- Voorzitter
- P.F. Dijkman
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Openbare besluiten
-
2.1
Met ingang van 1 juli 2021 treedt de Wet elektronische publicaties (Wep) in werking. Dit betekent dat er een wettelijke verplichting bestaat voor gemeenten om alle wettelijk voorgeschreven bekendmakingen, kennisgevingen en mededelingen te publiceren in het Gemeenteblad. Als gevolg daarvan kan de Verordening elektronische kennisgeving gemeente Alkmaar worden ingetrokken.
Bijlagen
-
2.2
De huidige systematiek van vaststellen van het canonpercentage, namelijk het voortschrijdend 3 jaars kwartaalgemiddelde, betekent een stabiel verloop in de kwartaalpercentages. Wijzigingen gebeuren pas als er een verandering van het percentage heeft plaats gevonden. De voor afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen worden contant gemaakt tegen het vastgestelde canonpercentage. De wijze waarop het canonpercentage berekend wordt, garandeert dat het canonpercentage redelijk overeen komt met de werkelijke rentestanden. Tevens wordt de canonpercentage gebruikt voor nieuwe uitgiftes in erfpacht en het vaststellen van huur gronden.
Bijlagen
-
2.3
Economisch zijn er grote uitdagingen vanwege de huidige economische crisis en de noodzaak tot een energietransitie en transitie naar een circulaire economie. Vanwege deze opgaven hebben de overheden in de MRA en NHN het initiatief genomen voor de oprichting van een Regionale Ontwikkelingsmaatschappij MRA-NHN (ROM). De ROM is erop gericht om de economie in de regio extra te stimuleren en heeft daartoe middelen om te investeren in bedrijven. Daarnaast ondersteunt de ROM bedrijven bij business development en bij het toe leiden naar of uitvoeren van rijksregelingen. De regio MRA-NHN is de enige regio die nog geen ROM heeft. De ROM vormt daarmee de missing link. Beoogd is dat ROM twee fondsen krijgt, een MKB-fonds gericht op het innovatief mkb van ca. 60 miljoen en een Transitiefonds van ca. 100 miljoen, gericht op de energietransitie en circulaire economie.
Bijlagen
-
2.4
Uit de accountants controle zijn wijzigingen voortgekomen die leiden tot aanpassingen aan de jaarstukken 2020. In het bijgevoegde memo aan de raad worden de wijzigingen duidelijk weergegeven.
Bijlagen
-
2.5
Vanuit REACT-EU (ESF subsidie) wordt ruim €220 miljoen landelijk beschikbaar gesteld om de werkgelegenheids- en sociale effecten van de COVID-19-crisis aan te pakken door de steun te richten op het aan het werk helpen en aan het werk houden van kwetsbare werkenden en werkzoekenden. Voor de regio Noord-Holland noord coördineert het RPAnhn het aanvraagproces. Centrumgemeenten dienen de aanvragen formeel in te dienen. Het betreft twee verschillende soorten aanvragen: de regio-aanvraag gemeenten en de regio-aanvraag leerlingen voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs (PRO-VSO). Voor de arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord wordt een bedrag aangevraagd van ruim € 5 miljoen (ruim €4 miljoen gemeenten, ruim €1 miljoen PRO-VSO), waarbij een subsidieplafond van € 3.404.800 geldt. Met deze opbrengst kunnen er binnen de samenwerking in RPAnhn nieuwe projecten worden opgezet om mensen aan het werk te helpen en te houden.
Bijlagen
-
2.6
Uitgangspunt van de onderwijswetgeving is dat het eigendom van een schoolgebouw ligt bij het schoolbestuur. Zij ontvangen namelijk vanuit het Rijk geld voor het onderhoud en de instandhouding van schoolgebouwen. Behalve de scholen in de schoolcomplexen worden binnen de gemeente Alkmaar alle overige schoolgebouwen voor primair onderwijs overgedragen aan de schoolbesturen. Het schoolgebouw aan de Raadhuisstraat 3 is nog niet juridisch overgedragen aan het schoolbestuur.
Bijlagen
-
2.7
Op initiatief van enkele aanbieders van ouderenzorg is de afgelopen maanden gewerkt aan een analyse van toekomstbestendige ouderenzorg in de regio Noord-Kennemerland. Een brede coalitie, bestaande uit zorg- en welzijnsaanbieders, woningbouwcorporaties, gemeenten, belangenbehartigers en zorgverzekeraar VGZ, was nauw betrokken bij de totstandkoming van deze analyse.
Bijlagen
-
2.8
De ontwikkeling van een haven in de Boekelermeer is noodzakelijk voor het slagen van de transformatie van de Kanaalzone. Een haven is ook om redenen van mobiliteit, economie en duurzaamheid van groot belang voor Alkmaar, de regio en zelfs Noord-Holland Noord. De gemeente heeft de provincie Noord-Holland om een financiële bijdrage voor de haven gevraagd. In het Investeringspakket bereikbaarheid regio Alkmaar (IPB) van de provincie Noord-Holland zijn op dit moment nog resterende middelen beschikbaar die door herprioritering kunnen worden ingezet voor lopende kansrijke projecten zoals de haven en de kruising Nollenweg/Herenweg. De bypass N242 uit het oorspronkelijke IPB pakket is op dit moment nog niet actueel en wordt daarom opnieuw bezien in het kader van de ringenstudie. Op deze wijze wordende resterende IPB gelden effectief ingezet en kan het traject van de IPB gelden succesvol worden vervolgd.
Bijlagen