Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare Besluiten College B&W

dinsdag 15 juni 2021

10:00 - 16:00
Locatie

Besognekamer

Voorzitter
E.G.M. Roemer

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Openbare besluiten
  3. 2.1

    Voor u ligt het ‘Advies Klankbordgroep Alkmaars namenmonument (bijlage 1, 1A en 1B). Op basis van dit advies wordt voorgesteld het namenmonument te plaatsen aan de voorkant van het centraal station. De NS werkt mee. Met de NS vinden nu gesprekken plaats over de exacte plek. Over vormgeving en over de samenstelling van de namenlijst ligt een gedragen advies. Aan de orde is nu dat het college besluit om op basis van dit advies tot uitvoering over te gaan, en de benodigde middelen beschikbaar te stellen.

  4. 2.2

    Iedere vier jaar benoemt het college de leden van het hoofdstembureau voor de gemeenteraads-verkiezing. Het hoofdstembureau treedt ook op als centraal stembureau. De burgemeester is uit hoofde van zijn functie voorzitter van het hoofdstembureau. Ook wijst het college de ruimte waar het centraal stembureau bijeenkomt aan.

  5. 2.3

  6. 2.4

    Op 16 juni 2021 vindt er een digitaal jaarcongres van de VNG plaats. De vergadering zal worden bijgewoond door wethouder E. C. Konijn. In de bijlage is het advies met betrekking tot de agenda opgenomen, inclusief de moties. De agenda bevat dit jaar geen controversiële kwesties.

    Bijlagen

  7. 2.5

    Er heeft een evaluatie plaats gevonden van de tweede pilot alcohol en muziekverbod Clarissenbolwerk. Beide verboden zijn momenteel middels een pilot ingesteld voor de duur van 4 juni 2021 18.00 uur tot 27 juni 2021 24.00 uur. Al eerder was er een succesvolle pilot met het alcoholverbod tijdens Koningsdag. Het muziekverbod betreft een voortzetting van een pilot vanaf mei, die vanwege tegenvallend weer geen directe resultaten had opgeleverd.

  8. 2.6

    In de bestuurlijke planning voor 2021 zijn twee rapportagemomenten aan de raad opgenomen. Deze bestuursrapportage is de eerste van 2021 met peildatum 31 mei 2021. In verband met de Coronacrisis bestaat deze 1e bestuursrapportage uit drie onderdelen:
    -    Onderdeel A worden de geprognosticeerde afwijkingen van het reguliere beleid toegelicht;
    -    Onderdeel B wordt inzicht gegeven in de maatregelen en effecten van de coronacrisis;
    -    Onderdeel C wordt inzicht gegeven in de stand van zaken beheermaatregelen sociaal domein.
    Onderdeel A van de 1e bestuursrapportage is een rapportage inzake de voortgang van de uitvoering van lopende begroting 2021. In deze rapportage zijn ook de KPI’s (kritische prestatie indicatoren) op-genomen. Bij bepaalde KPI’s is meting nog niet mogelijk of heeft er geen goede meting kunnen plaats¬vinden in verband met de coronacrisis.

  9. 2.7

    In de Detailhandelsstructuur binnenstad en Overstad (raad 8 juni 2020) is voorgesteld het profiel en de kwaliteit van de openbare ruimte van winkelstraat Laat-west te verbeteren. Na vaststelling van de uitgangspunten (B&W 10-11-2020) en participatie op twee uiteenlopende modellen (februari / maart 2021) is een schetsontwerp vormgegeven. Voor de uitvoering hiervan in 2022 is een aanvullend krediet noodzakelijk.
    Om de Laat-west in de toekomst tijdens (drukke)winkeltijden af te sluiten voor het fietsverkeer is nader onderzoek nodig naar de huidige en mogelijk toekomstige fietsradialen in en rondom de binnenstad. Op basis van dit onderzoek naar de fietscirculatie kan ook beoordeeld worden of het weren van de fiets op de Laat-west tijdens (drukke) winkeltijden een jaar na oplevering mogelijk is en onder welke voorwaarden. Voorgesteld wordt dit onderzoek te starten direct na het zomerreces en hiervoor
    € 50.000 op te nemen in de Burap van september.

  10. 2.8

    De jaarstukken 2020 zijn op 20 mei jl. aan de raadleden verzonden, waarbij een voorbehoud is gemaakt over de accountantscontrole. Deze eindcontrole over 2020 van de accountant was nog niet afgerond ten tijde van de vaststelling van de jaarstukken in het college. De raadsleden hebben de jaarstukken ontvangen “achter een slotje” om voldoende leestijd te hebben en hun vragen te kunnen stellen. De indieningstermijn sloot op donderdag 3 juni 12:00 uur, de beantwoording van deze vragen treft u als bijlage 1 aan.

  11. 2.9

    Op 16 maart 2021 heeft het college het ontwerpbestemmingsplan Kanaaldijk 301 Alkmaar goedgekeurd. Dit bestemmingsplan stelt voor om de bouw van maximaal 160 appartementen, verdeeld over 5 appartementengebouwen in een groene setting, mogelijk te maken. Dit plan is onderdeel van de herontwikkeling van gebieden langs het Alkmaars Kanaal (Omgevingsbeeld Kanaalzone en het Ontwikkelbeeld Viaanse Molen).
    Het ontwerpbestemmingsplan heeft tezamen met een ontwerpbesluit hogere waarden geluid ter inzage gelegen van 25 maart 2021 tot en met 6 mei 2021. Er zijn drie zienswijzen ingediend. De zienswijzen geven geen aanleiding tot het aanpassen van het bestemmingsplan.
    De volgende stap in deze fase is het vaststellen van het besluit hogere waarden geluid en het aanbieden van het bestemmingsplan aan de raad.

  12. 2.10

    Het perceel aan de Oostmijzerdijk 9 te Schermerhorn is op dit moment in gebruik als wolhandel. De exploitant van dit bedrijf is voornemens zijn activiteiten te beëindigen en de bedrijfsopstallen te slopen en het perceel te herontwikkelen. Er wordt nu door de initiatiefnemer een nieuwe invulling met woningbouw en agrarisch met natuurwaarden voorgesteld. Op het voorste deel langs de Oostmijzerdijk worden vier woningen gebouwd, in een boerenerf-setting. Achter de geprojecteerde woningen verdwijnen alle bouwwerken en bouwmogelijkheden. Dit gebied wordt als grasland onderdeel van het landelijk gebied. Bij besluit van 23 maart 2021 stemde het college van B&W in met het ontwerpbestemmingsplan Oostmijzerdijk 9 te Schermerhorn, dat deze herontwikkeling mogelijk maakt. Tijdens de terinzagelegging zijn geen zienswijzen ingediend tegen het plan. Het bestemmingsplan is nu gereed voor vaststelling door de raad.

  13. 2.11

    Op 1 oktober 2019 verleende B&W opdracht voor de herontwikkeling van het stationsgebied Alkmaar Noord. De herontwikkeling van de locatie waarop nu nog de bedrijfshallen van PostNL zijn gevestigd levert daar een belangrijke bijdrage aan. Het ontwerpbestemmingsplan maakt de ontwikkeling van een zogenaamde MicroCity mogelijk. Daarbij worden maximaal 360 woningen en commerciële functies mogelijk gemaakt. De ambitie is om het zuidelijke P&R terrein van station Alkmaar Noord te vergroenen, het parkeren wordt in een gebouwde voorziening opgelost.
    Het bestemmingsplan is gereed om in ontwerp ter inzage te worden gelegd, tegelijk met de ontwerpbesluiten hogere waarden geluid.

  14. 2.12

    Op 9 februari 2021 heeft het college het voorontwerpbestemmingsplan Picassolaan 201 in Alkmaar vastgesteld. Op dit perceel staat een leegstaand kantoorgebouw. Op termijn zal dit gebouw gesloopt  en herontwikkeld worden tot een woningbouwlocatie voor drie appartementengebouwen met in totaal 146 woningen. Tegen het voorontwerpbestemmingsplan zijn twee inspraakreacties ingediend. De ingediende inspraakreacties geven geen aanleiding het bestemmingsplan aan te passen. Het voorliggende ontwerpbestemmingsplan is gereed voor besluitvorming

  15. 2.13

    Met enige regelmaat worden er verzoeken ingediend bij de gemeente Alkmaar voor het plaatsen van beelden in de openbare ruimte. Op verzoek van het College van B&W is er een protocol opgesteld voor de afhandeling van deze verzoeken.

  16. 2.14

    Op 2 februari 2021 heeft u het stedenbouwkundig plan ‘De Tuinen van PEN-Dorp’ in principe goedgekeurd. De hoofdopzet van het stedenbouwkundig en landschappelijk plan is ongewijzigd. Er heeft wel een verfijning plaatsgevonden. Het stedenbouwkundig plan gaat uit van circa 500 – 550 woningen en circa 4.500 BVO aan commerciële en maatschappelijke functies. De belangrijkste aanpassing is de introductie van twee ondergrondse parkeergarages om te kunnen voldoen aan de parkeervraag uit de Alkmaarse nota parkeernormen. Ook is het aantal en type woningen exacter in beeld gebracht.
    Het stedenbouwkundig plan voldoet aan de voorgestelde uitgangpunten uit het ‘plan van aanpak’ en de vastgestelde uitgangspunten voor het Alkmaars Kanaal. Om dit plan te realiseren moet een procedure voor een nieuwe bestemmingsplan worden doorlopen. Vooruitlopend op de procedure is het van belang om van de gemeenteraad te horen hoe zij aankijkt tegen de planopzet voor het PEN-Dorp en de daarin opgenomen verlegde Helderseweg. Het college is van mening dat het verleggen van de weg over gemeentegrond kansrijk is. Het college is benieuwd hoe de gemeenteraad aankijkt tegen de drie hoofdrichtingen en in het bijzonder de verdere uitwerking van hoofdrichting drie.

  17. 2.15

    In de gezamenlijke raadcommissie van 3 juni zijn tekstuele wijzigingen afgesproken met betrekking tot:
    a)    Het Raadsvoorstel Zienswijzen Jaarrekening 2020, 1e Begrotingswijz. 2021 en Begroting 2022 OD NHN; tekstuele aanpassing i.v.m. nieuwe datum invoering Omgevingswet per 1 juli 2022.
    b)    Het Raadsvoorstel wijziging GR OD NHN; tekstuele aanpassing i.v.m. correctie artikelnummer Wet gemeenschappelijke regelingen.

  18. 2.16

    In de raadsvergadering van 29-04-2021 van is een motie aangenomen met betrekking tot de herstructurering van Bloemwijk. In de motie, met de titel “Behoud de Tuindorp gedachte” heeft de raad het college van B&W opgeroepen een aantal zaken te onderzoeken en de uitkomsten hiervan mee te nemen in de lopende bestemmingsplanprocedure.

  19. 2.17

    Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) borgt leningen van woningcorporaties. Het WSW en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben ons bij brief van 17 mei 2021 gevraagd in te stemmen met een nieuwe achtervangovereenkomst. Deze gaat in per 1-8-2021 voor nieuw af te sluiten leningen.
    Voor bestaande leningen worden ook veranderingen aangekondigd. De gemeente ontvangt later apart  bericht over een aanpassing van de overeenkomst.

  20. 2.18

    Er is een plan ontwikkeld om op de hoek van de Helderseweg en de Stationsweg twee onderling verbonden appartementengebouwen met in totaal 87 appartementen te realiseren. De raad heeft besloten de coördinatieregeling toe te passen op dit project Cascade.
    Het ontwerpbestemmingsplan, het ontwerpbesluit hogere waarden en de ontwerp-omgevingsvergunning hebben ter inzage gelegen. Er zijn twee zienswijzen ingediend.
    Er is een zienswijzennota opgesteld en nu kunnen de ontwerpbesluiten en het bestemmingsplan vastgesteld worden.

  21. 2.19

    De coronacrisis heeft impact op het sociaal en mentaal welzijn en leefstijl van onze inwoners. Het Rijk heeft daarom samen met de VNG een steun- en herstelpakket ontwikkeld om de effecten van de coronamaatregelen op het mentale welzijn te verminderen en een gezonde leefstijl te bevorderen. In uw vergadering van 25 mei 2021 heeft u besloten deze middelen te reserveren. In deze Nota worden de criteria voor het uitgeven van de middelen vastgesteld.

  22. 2.20

    In januari 2021 heeft het COA aan de Gemeente Alkmaar het dringende verzoek gedaan om voor de opvang van statushouders gebruik te maken van de locatie aan de Robonsbosweg. Het college heeft hiervoor voorwaarden gesteld aan het COA. Op basis van deze kaders heeft de gemeente samen met het COA en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) en diverse ministeries een verkenning uitgevoerd naar de financiële, juridische en planologische consequenties. De conclusie uit de verkenning is dat het COA niet aan de gestelde voorwaarden kan voldoen. Hierdoor wordt voorgesteld om de onderhandelingen met het COA voor deze locatie stop te zetten.

  23. 2.21

    Het lid van de Raad, de heer V. Kloos, heeft ons op 30-05-2021 vragen gesteld over de vestiging van statushouders aan de Robonsbosweg.

  24. 2.22

    Op 21 oktober 2020 heeft de Provincie Noord Holland de Omgevingsverordening NH2020 vastgesteld. De provinciale regels die in de Omgevingsverordening NH2020 zijn opgenomen, zijn in het ontwerp van de Omgevingsverordening NH2022 ‘Omgevingswetproof’ gemaakt. Het betreft met name een juridisch technische omzetting en niet een inhoudelijke heroverweging van de eerder vastgestelde verordening. Naar aanleiding van de ingediende moties en toezeggingen zijn op ondergeschikte onderdelen wijzigingen doorgevoerd. Het ontwerpbesluit ligt van 10 mei 2021 tot 18 juni 2021 ter inzage voor het indienen van zienswijzen. Vanuit de regio wordt een gezamenlijke reactie opgesteld. De gemeentelijke zienswijze ligt ter besluitvorming voor.

  25. 2.23

    Gemeenten zijn volgens de wet Kinderopvang verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van kinderopvangvoorzieningen. De gemeente legt over de uitvoering van haar taken jaarlijks verantwoording af aan de Inspectie van het Onderwijs en de gemeenteraad.

  26. 2.24

    De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Uitgeest kopen gezamenlijk jeugdhulp in vanuit een gedeelde transformatie-agenda. De agenda en de onderliggende projecten zijn vastgesteld voor de periode van 2017 tot en met 2020. Het college wordt gevraagd om de regionale Transformatie-agenda voor 2021-2023 vast te stellen.

  27. 2.25

    In het voorjaar van 2020 zijn de achttien gemeenten van Noord-Holland Noord gestart met het opstellen van een Bereikbaarheidsvisie Noord-Holland Noord. Aanleiding hiervoor is de woningbouwambitie van de regio zoals verwoord in de Woondeal Noord-Holland Noord en de verwachte mobiliteitsgroei die dit met zich meebrengt. Met een stuurgroep waarin de achttien wethouders Bereikbaarheid zijn vertegenwoordigd, is gewerkt aan een visie op bereikbaarheid. Deze visie is verwoord in het bijgevoegde lobbydocument. Het doel van het lobbydocument is om in ‘brede’ zin (provinciaal, nationaal en Europees) de regio op de kaart te zetten.

  28. 2.26

    Het lid van de Raad, de heer van Veen, heeft ons op 01-06-2021vragen gesteld over Veilig zwemmen in openbaar water.

  29. 2.27

    Binnen de Regio Alkmaar is de Wmo-ondersteuning Beschermd wonen ingekocht voor de periode 2020 tot en met 2022, met de mogelijkheid om het contract twee maal met twee jaar te verlengen.
    Als gevolg van openstelling van de Wet langdurige zorg voor cliënten Beschermd wonen, zijn alle cliënten in 2020 en eerste kwartaal 2021 geherindiceerd. Het resultaat is dat ongeveer 30% van het aantal cliënten overgaat naar de langdurige zorg. Dit betekent dat er de komende jaren voldoende aanbod Beschermd wonen beschikbaar is. Hiermee is tussentijdse toetreding van nieuwe zorgaanbieders, het zogenaamde open house model, niet meer nodig. Voorstel is om vanaf 1 juli 2021 geen nieuwe aanbieders meer toe te laten. Dit voorstel wordt geagendeerd voor alle colleges in de regio. De regiogemeenten worden met ingang van 1 januari 2023 verantwoordelijk voor Beschermd wonen.

  30. 2.28