Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare Besluiten College B&W

dinsdag 16 februari 2021

10:00 - 16:00
Locatie

Digitaal via Microsoft Teams

Voorzitter
E.G.M. Roemer

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Openbare besluiten
  3. 2.1

    In het coalitieakkoord “Alkmaar aan zet”, 2018-2022, is opgenomen: “Wij maken ons hard voor het behoud van de sportfunctie van het Sportpaleis Alkmaar.”
    Op 10 juni 2020 is de raad geïnformeerd over de start van de bestuursopdracht “Toekomstverkenning Sportpaleis”. Deze bestuursopdracht strekt er toe scenario’s uit te werken, nieuwbouw of renoveren. We werken aan het uitwerken van de scenario’s, waarbij het scenario nieuwbouw in twee varianten wordt uitgewerkt; complete nieuwbouw en gedeeltelijke nieuwbouw. Wij informeren de raad via een memo over de voortgang van de bestuursopdracht en het proces.

  4. 2.2

    Op grond van het Besluit Omgevingsrecht moet de gemeente uitvoerings- en handhavingsbeleid vaststellen voor haar taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht (Wabo). Daarnaast bestaat de verplichting om jaarlijks een evaluatie uitvoeren naar de uitgevoerde activiteiten en behaalde resultaten voor deze VTH-taken. Met de VTH-Beleidsnota 2021 en het Jaarverslag 2020 VTH wordt invulling gegeven aan deze verplichtingen.

  5. 2.3

    Voor het perceel achter Zeswielen 7 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de bouw van een extra woning. Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan omdat het bestaande aantal woningen niet mag toenemen en op de beoogde bouwplaats geen bouwvlak in het bestemmingsplan is opgenomen. De op het perceel gelegen schuur wordt gesloopt en de nieuw te bouwen woning krijgt dezelfde omvang en vorm als de te slopen schuur. Vanuit de vakafdelingen is positief geadviseerd op dit bouwplan. Het bouwplan is getoetst op de ruimtelijke relevante aspecten en is in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening.

  6. 2.4

    Het voorkomen en aanpakken van schuldenproblematiek is een hoge prioriteit van het college.
    Inwoners van Alkmaar krijgen toegang tot de website Geldfit, waar zij een check doen op hun financiële situatie en doorgeleid kunnen worden naar passende hulp in Alkmaar. Een dergelijk middel bestaat nu nog niet. Met deze nota wordt via uitvoerder Halte Werk aansluiting geregeld ten behoeve van dit preventieve schuldhulpverlening instrument.

  7. 2.5

    Het doelgroepenvervoer heeft tussen 1 maart 2020 en 1 juli 2020 compensatie ontvangen via de regeling voor zorgaanbieders. Deze regeling is geëindigd per 1 juli 2020. De compensatie voor het leerlingenvervoer is hiermee ook beëindigt. Rijk en VNG roepen gemeenten op om voor de huidige lock down periode alsnog een aanvullende compensatie te verlenen. Dit geldt voor het gehele doelgroepenvervoer, dus inclusief het leerlingenvervoer. Voor het Wmo vervoer is hiervoor reeds een voorstel voorgelegd.

  8. 2.6

    Tijdens de behandeling van het Raadsvoorstel Programmabegroting 2021 op 2 november 2020, is een toezegging gedaan door de burgemeester aan de gemeenteraad. Hierbij gaat het om de toezegging dat de portefeuillehouder bij de scholen in Alkmaar (lagere scholen en vervolgonderwijs) nagaat of en op welke wijze de vrijheid van meningsuiting versus radicalisering in het lesprogramma is meegenomen.

  9. 2.7

    Bij de vaststelling van het Omgevingsbeeld 2040 (juni 2019) is door de raad aangegeven dat er behoefte is aan een visie op mobiliteit voor de stad als gevolg van de toename van het aantal woningen bij het Alkmaars Kanaal. Bij de uitwerking van de opdracht is gebleken dat het op dit moment niet nodig is om een nieuwe visie op mobiliteit en parkeren te ontwikkelen.

  10. 2.8

    In 2009 is er op de Herenweg, tussen de Branding en de Bovenweg, een beweegbare paal in gebruik genomen. Na verloop van tijd kwamen er steeds meer signalen dat de zogenaamde spitspaal als neveneffect heeft dat er voor lokale verplaatsingen fors omgereden moet worden. Het college heeft toentertijd meerdere pilots gehouden om te onderzoeken of het mogelijk is om de Herenweg ’s ochtends eerder open te stellen voor verkeer. Na de laatste pilot heeft het college besloten om de reconstructie van de Herenweg af te wachten en daarna een definitieve pilot te houden. Als gevolg van COVID-19 heeft er tot op heden nog geen definitieve pilot plaatsgevonden.