Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare Besluiten College B&W

dinsdag 1 juni 2021

10:00 - 16:00
Locatie

Besognekamer

Voorzitter
E.G.M. Roemer

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Openbare besluiten
  3. 2.1

    In het Clarissenbolwerk en op de grachten/singels van het centrum veroorzaken bezoekers veel overlast voor de direct omwonenden. Onderdeel van de aanpak tegen deze overlast is het instellen van het verbod om muziekgeluid ten gehore te brengen in de avond en de nacht in het Clarissenbolwerk en op het openbaar water. Voorstel is om de huidige gebiedsaanwijzingen voor het verbod op muziekgeluid te continueren tot 27 juni 2021.

  4. 2.2

    De gemeente kreeg in 2020 een bronzen miniatuur standbeeld van Truus Wijsmuller cadeau, met de suggestie om deze te plaatsen in Madurodam. De mogelijkheden hiervoor zijn onderzocht. De conclusie is dat plaatsing in Madurodam op dit moment niet het gewenste effect zal hebben. Hiervoor is een grotere naamsbekendheid van Truus Wijsmuller nodig.

  5. 2.3

    In vervolg op een eerder gegeven principe-akkoord heeft de aanvrager een bouwplan ontwikkeld voor 3 kantoorpanden langs de Olympiaweg. Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan ‘Westrand-Zuid’, omdat dit bestemmingsplan binnen de geldende bestemmingen de bouw van drie kantoorpanden niet toestaat. Op de projectlocatie bevond zich één woning, die ten behoeve van de ontwikkeling is gesloopt. Vanuit de vakafdelingen is positief geadviseerd op dit bouwplan. Het bouwplan is getoetst op de ruimtelijke relevante aspecten en is in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening. Ter illustratie van het plangebied en het plan zijn hieronder enkele afbeeldingen opgenomen.

  6. 2.5

    Stolpboerderij “Veelust” ligt in de polder buiten Zuidschermer, aan de weg naar Stompetoren en Alkmaar. Het perceel aan de Zuidervaart 127 heeft een agrarische bestemming en was tot voor kort in gebruik als een veehouderij met een grondoppervlakte van circa 20 hectare. De bedrijfsmatige activiteiten zijn beëindigd en de bijgebouwen worden nu hobbymatig gebruikt. Het ouderpaar is op leeftijd en hecht er aan dat de boerderij voor de kinderen (4e generatie) beschikbaar komt en zo in de familie blijft.  Er is een plan gemaakt om de stolp te splitsen, zodat twee van kinderen met hun gezin in de boerderij kunnen gaan wonen. Om dit mogelijk te maken, moet de bestemming gewijzigd worden van agrarisch naar wonen.

  7. 2.6

    Creatieve makers hebben naast een aantal andere beroepsgroepen door de maatregelen die zijn genomen tegen de verspreiding van COVID-19 te maken met ‘zeer grote krimp’ in werkgelegenheid en opdrachten voor inkomsten uit zelfstandig werk (UWV, 2020). In Alkmaar hebben 324 mensen werkzaam in de kunsten, cultuur en creatieve industrie een beroep gedaan op TOZO 1, 2 en 3 (Halte Werk, 2021). Het Rijk heeft gesubsidieerde instellingen uit de basisinfrastructuur ondersteund door het wegvallen van inkomsten door publiek, echter voor culturele en creatieve makers stopten de opdrachten. Dit laatste is met name voor jonge makers en makers zonder kunstvakopleiding, nu en op lange termijn een probleem, zij kunnen geen portfolio of netwerk opbouwen in tijden van Corona, soms rest er niets anders dan een enkele reis naar de TOZO, terwijl juist voor de opbouw na Corona de kunsten en verbeelding van belang zijn om grote maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te beantwoorden. Om die reden stellen diverse vakgroepen (Wmo, Duurzaamheid, Jeugd, Onderwijs en Cultuur) voor om de komende twee jaar een nieuwe generatie makers met een éénjarige beurs te ondersteunen bij het verder ontwikkelen van hun artistieke talent voor verschillende doelgroepen, de professionele praktijk, het eigen cultureel ondernemerschap en de opgaven van de stad.

  8. 2.7

    Om de groei van de stad, en daarmee de groeiende mobiliteitsbehoefte te accommoderen is doorontwikkeling van het stationsgebied Alkmaar gewenst. Hiertoe is een concept-Ontwikkelbeeld opgesteld. Het betreft een uitwerking van de geformuleerde opgave uit de Omgevingsvisie 2040 en sluit aan op de visie op het Alkmaars Kanaal. Op rijks en provinciaal niveau sluit de ontwikkeling aan bij het programma hoogfrequent spoor, OV-knooppuntontwikkeling en de voorkeur om woningen zoveel mogelijk binnenstedelijk toe te voegen. Het concept-Ontwikkelbeeld gaat over het programma en de ruimtelijke opgaven voor het stationsgebied in de toekomst. Het is een visie. Voorgesteld wordt het voorliggende concept-Ontwikkelbeeld stationsgebied Alkmaar vrij te geven voor participatie.

  9. 2.8

    Het lid van de Raad, de heren Wiegman en Peetoom, hebben ons op 12 april 2021 vragen gesteld over de TONK-steunregeling voor ondernemers in de gemeente Alkmaar.

  10. 2.9

    Op 25 mei 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met het aanwijzen van een aantal taken als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) en op te dragen aan Stichting Hart van Noord-Holland.

  11. 2.10

    Op 27 september 2018 is de motie ‘Lasershow in plaats van vuurwerkshow tijdens Alkmaarse festiviteiten’ aangenomen (bijlage 1). In deze motie doet de raad een verzoek aan het college om alle vuurwerkshows die door de gemeente worden georganiseerd dan wel worden betaald te vervangen door lasershows of andere alternatieven, die geen of een minder negatieve impact op het milieu hebben. De jaarlijkse traditionele afsluiting van de zomerkermis is de enige vuurwerkshow die hieronder valt. In collegevergadering van 13 november 2018 (bijlage 2) is besloten de motie tussentijds te beantwoorden en aan te geven eerst met de kermisexploitanten hierover in gesprek te gaan. Op 12 februari 2019 (bijlage 3) heeft beantwoording van de motie plaatsgevonden waarin is toegezegd een gecombineerde laser en vuurwerkshow te houden in 2019 en deze te evalueren. Deze evaluatie heeft begin 2020 plaatsgevonden. Daarna kwam de coronapandemie in Nederland en is besluitvorming omtrent de vuurwerkshow uitgesteld, omdat er geen evenementen mogelijk waren. Nu het er op lijkt dat er weer evenementen mogelijk zijn, vindt besluitvorming plaats over de toekomst van de eindshow van de zomerkermis.

  12. 2.11

    Het college heeft aangegeven dat er in de nabije toekomst een aantal keuzes gemaakt moeten worden over bouw, beheer en exploitatie van de gemeentelijke parkeergarages. Om een strategie te bepalen, zijn de parkeergarages beoordeeld op basis van o.a. financieel resultaat, capaciteit en bezetting, benodigde investeringen, een objectieve schouw en gebruikerservaringen. Deze bevindingen leiden tot het voorstel om de verouderde parkeergarages fasegewijs aan te pakken waarbij de Karperton prioriteit heeft.