- Locatie
B&W-kamer
- Voorzitter
- A.M.C.G. Schouten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Openbare besluiten
-
2.1
Het algemeen bestuur van het RHCA heeft in haar vergadering van 25 november 2020 besloten om een voorstel tot 5e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar voor te leggen aan de colleges ter besluitvorming. De gewenste wijziging is een gevolg van de invoering van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020. Naast nog enkele redactionele verbeteringen is er ook een wijziging in het betalingsritme van de gemeentelijke bijdragen doorgevoerd. Het algemeen bestuur van het RHCA heeft in haar vergadering van 10 november 2021 besloten om een voorstel tot 6 e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar voor te leggen aan de colleges ter besluitvorming.
Bijlagen
-
2.2
In november 2021 is de bestuursopdracht Programma 1572: ‘Op weg naar het jubeljaar 450 jaar Nederland en 450 jaar Alkmaars Ontzet’ vastgesteld. Onderdeel was een nadere omgevingsverkenning in de vorm van gesprek met alle actieve stedelijke partners. Deze gespreksronde heeft plaatsgevonden. Uit de gesprekken blijkt eensgezindheid over de organisatorische aanpak, maar komt ook naar voren dat er extra budget nodig is voor stimulering, organisatiekosten en deskundige ondersteuning.
Bijlagen
-
2.3
Tot 1 januari 2022 was de tijdelijke regeling onkostenvergoeding van kracht. Deze maakte onderscheid in medewerkers die thuis werkten en medewerkers die al hun werkdagen op kantoor of op locatie werkten. Medewerkers die niet konden thuiswerken ontvingen een vaste maandelijkse reiskostenvergoeding. Bij het afstemmen van de nieuwe reiskostenregeling per 1 januari 2022 heeft het Lokaal Overleg een verzoek ingediend om de vaste reiskostenvergoeding door te laten lopen voor medewerkers die niet kunnen thuiswerken. De nieuwe regeling reiskosten is verder gebaseerd op de reiskostenregeling zoals deze was voor Corona.
Bijlagen
-
2.4
Op 27 januari is de nieuwe cao gemeenten vastgesteld. In de cao zijn afspraken gemaakt over loonstijgingen, eenmalige uitkeringen en verlof. Ook ontvangt elke medewerker die thuiswerkt van 1 januari 2022 tot 1 januari 2023 een thuiswerkvergoeding van € 2 netto per thuiswerkdag. De verwerking van deze nieuwe afspraken vraagt tijd. Om die reden werken we eerst met een tijdelijke regeling, die duidelijk en snel is voor medewerkers en voor de operationele uitvoering. De tijdelijke regeling is niet de basis voor de regeling thuiswerkkosten. Vanaf 1 april volgen we de afspraken zoals opgenomen in de cao.
Bijlagen
-
2.5
Op 28 oktober 2021 heeft de raad ingestemd met het verzoek van Stichting Ondernemersfonds Alkmaar tot de oprichting van een ondernemersfonds in 2022. Een samenwerkingsovereenkomst en de toekenning van subsidie zijn de vervolgstappen.
Bijlagen
-
2.6
Het bestuur van Stichting Sporting S is eigenaar van sporthal de Mijse en heeft de gemeente in 2019 gevraagd of zij het gebouw wil overnemen en daarbij de exploitatie van de sporthal. Het gebouw moet gerenoveerd worden. De gemeente heeft gevraagd of de stichting met een voorstel kan komen waarin Stichting Sporting S eigenaar blijft en de gemeente een gedeelte van de renovatie subsidieert. De stichting heeft hierop een financieel voorstel gedaan.
Bijlagen
-
2.7
Naast de gymzaal/sporthal aan de Tochtwaard 18 in de wijk Huiswaard te Alkmaar ligt een perceel braakliggende gemeentegrond. Vereniging `Ping Pong` zou graag in aanmerking willen komen voor dit perceel gemeentegrond, door middel van uitgifte in erfpacht. Daarmee wil men voor eigen rekening en risico een nieuwe Ping Pong faciliteit realiseren. Daarnaast wil de pingpong vereniging fuseren met vereniging Alkmaar 71, en zich samen vestigen in het te bouwen pand.
Bijlagen
-
2.8
Het uitvoerings- en handhavingsbeleid voor taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht is geactualiseerd. Bij het opstellen van de VTH-stukken wordt rekening gehouden met de provinciale beoordeling in het kader van Interbestuurlijk toezicht (IBT). De provincie merkt Alkmaar voor de uitvoering van de VTH-taken in 2020 aan als adequaat met als aandachtspunt de borging van de middelen. Hier is zoveel mogelijk rekening mee gehouden.
Bijlagen
-
2.9
In verband met wetswijzigingen zijn de huidige beleidsregels ‘handhaving Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Alkmaar’, vastgesteld op 27 januari 2015, verouderd. In deze geactualiseerde beleidsregels handhaving Wet kinderopvang Alkmaar is vastgelegd hoe de gemeente Alkmaar uitvoering geeft aan haar wettelijke taak.
Bijlagen
-
2.10
In de raadsvergadering van 31 januari 2022 is een motie aangenomen van de fracties van OPA, PvdA, Leefbaar Alkmaar, Christen Unie en Groen Links over ‘Grip op Raden van Toezicht’. Dit voorstel is de eerste reactie (tussenantwoord) op de motie.
Bijlagen
-
2.11
In het coalitieakkoord is opgenomen dat onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheid voor een fietsbrug Overstad, ter hoogte van de Zaagmolenstraat. In het Ontwikkelbeeld Overstad staat een fietsroute ingetekend ter hoogte van de Zeswielenstraat. Naar beide locaties is onderzoek gedaan. De conclusie is dat een fietsbrug zowel ter hoogte van de Zaagmolenstraat als ter hoogte van de Zeswielenstraat mogelijk is. Verder onderzoek moet in samenhang met de herontwikkeling van Overstad worden beoordeeld. Beide locaties voldoen aan de voorwaarden van de subsidie uit Woningbouw Impuls gelden.
Bijlagen
-
2.12
Te midden van de Mijzenpolder, ten noorden van Schermerhorn, ligt aan de Vrouwenweg 2 een perceel met een woon- en bedrijfsbestemming. In samenspraak met de provincie en de gemeente heeft de eigenaar van het perceel verzocht de bedrijfsbestemming te wijzigen in een woonbestemming met twee groepsaccommodaties.
Bijlagen
-
2.13
De eigenaren van de Achterdam 29 en 30 Alkmaar hebben verzocht de planologische mogelijkheden voor deze panden met elkaar te verwisselen om een verbouwing naar woningen in een van de panden mogelijk te maken. Deze verkleuring van de Achterdam en clustering van de raamprostitutie is mede een wens van de gemeenteraad en heeft een positief effect op de leefbaarheid en veiligheid. Het daartoe opgestelde ontwerpwijzigingsplan kan ter inzage gelegd worden.
Bijlagen
-
2.14
De fractie VVD heeft ons op 4 februari 2022 raadsvragen gesteld over het verlengen van parkeervergunningen.
Bijlagen
-
2.15
In de vastgestelde Transformatievisie JeugdzorgPlus 2023 is de ambitie benadrukt om in 2030 geen jeugdige meer in geslotenheid te hebben. Deze transformatie brengt vastgoedvraagstukken met zich mee Ook vraagt de omvorming naar kleinschalige en gezinsgerichte woonvormen om investeringen.
Het ministerie van VWS heeft middelen beschikbaar gesteld om de om- en afbouw van JeugdzorgPlus vastgoed te faciliteren. Gemeenten moeten een toekomstperspectief opstellen voor de JeugdzorgPlus locatie in hun regio en de zorgaanbieder moet een vastgoedplan opstellen.Bijlagen
-
2.16
In de raadsvergadering van 8 november 2021 is een (gewijzigde) motie aangenomen van PvdA, GL, SPA, LA en CU over de groei van het aantal jeugdhulpaanbieders. Dit voorstel is de reactie op de motie.
Bijlagen
-
2.17
De fractie OPA heeft ons op 13 februari 2022 raadsvragen gesteld over de werkzaamheden langs de Noorderstraat.
Bijlagen
-
2.18
Na de fases verkenning en voorbereiding van het Energieleverend Geluidsscherm wordt nu de fase Ontwerp & Design met het college- en raadsbesluit afgerond en wordt de gunning voorbereid. Gezien de prijsstijging voor grondstoffen en transport is het nodig om de kredieten met € 0,7 miljoen te verhogen. Met het te verwachten rendement komt het Energieleverend Geluidsscherm Alkmaar (EG) als voordeligste variant uit de vergelijking van de kosten van geluidsschermen.
Bijlagen
-
2.19
De fractie OPA heeft ons op 30 december 2021 raadsvragen gesteld over het Vondelstraatkruispunt voor betere doorstroming.
Bijlagen
-
3Ingekomen stukken
-
3.1
Bijlagen
-
3.2
Bijlagen
-
3.3
Bijlagen
-
3.4
Bijlagen
-
3.5
Bijlagen
-
3.6
Bijlagen
-
3.7
Bijlagen
-
3.8
Bijlagen