Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare besluiten college B&W

dinsdag 27 september 2022

10:00 - 12:00
Locatie

Theater de Kampanje Den Helder

Voorzitter
A.M.C.G. Schouten

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Hamerstukken
  3. 2.1

    Uit de jaarrekening blijkt dat Stadswerk 072 N.V. in 2021 € 644.000 winst heeft gemaakt. De N.V. stelt voor hiervan om de helft hiervan, conform de bestaande afspraken, uit te keren aan de gemeente bij wijze van dividend.

  4. 2.2

    In de vergadering van B&W van 25 januari-2022 is besloten de intentieovereenkomst energiebesparingsakkoord Noord-Hollandse Bedrijven 2022-2025 aan te gaan met de provincie Noord-Holland. Voor de uitvoering stelt de provincie subsidie beschikbaar. Voor Alkmaar gaat het om een bedrag van € 288.223 voor de periode 2022 t/m 2025.

  5. 2.3

    De huidige systematiek van vaststellen van het canonpercentage, namelijk het voortschrijdend 3 jaars kwartaalgemiddelde, betekent een stabiel verloop in de kwartaalpercentages. Wijzigingen gebeuren pas als er een verandering van het percentage heeft plaats gevonden. De voor afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen worden contant gemaakt tegen het vastgestelde canonpercentage. De wijze waarop het canonpercentage berekend wordt, garandeert dat het canonpercentage redelijk overeen komt met de werkelijke rentestanden. Tevens wordt de canonpercentage gebruikt voor nieuwe uitgiftes in erfpacht en het vaststellen van huur gronden.

  6. 2.4

    Op grond van het bepaalde in artikel 21, lid 3 van de “Algemene bepalingen voor uitgifte in voortdurende erfpacht 1978” dienen burgemeester en wethouders de aanpassingscoëfficiënt voor de 5-jaarlijkse canonwijzigingen in het jaar 2023, aan de hand van door het Centraal Bureau voor de Statistiek gepubliceerde cijferreeksen, vast te stellen.

  7. 2.5

    Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) en het Besluit geluidhinder (Bg) moeten woningen die in 1986 een geluidbelasting tussen de 60 en 70 dB(A) ondervonden, worden gesaneerd. Het saneren van woningen houdt in dat er geluidwerende voorzieningen aan de woning worden aangebracht. Op grond van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (Ssv) kan voor de voorbereiding en uitvoering van de sanering subsidie worden aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ge-luidsaneringsproject voorziet in de sanering van in totaal 71 saneringsobjecten, waarvan 67 woningen.

  8. 3
    Besluitstukken
  9. 3.1

  10. 3.2

    De Programmabegroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026 zijn opgesteld met als basis de vastgestelde Kaderbrief 2023-2026, rekenkundige uitgangspunten en actuele maatschappelijke vraagstukken. Het Alkmaars Coalitieakkoord 2022-2026 is niet opgenomen in deze programmabegroting. Voor het Alkmaars Coalitieakkoord 2022-2026 is een uitvoeringsprogramma inclusief eerste begrotingswijziging 2023 opgesteld, welke gelijktijdig met de programmabegroting 2023 aan de raad wordt voorgelegd.

  11. 3.3

    Hoewel de Covid-19 maatregelen achter ons liggen, is het eigen verdienvermogen van een aantal culturele instellingen nog niet op het niveau van vóór de Corona pandemie. Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland heeft in 2020  een noodfonds ingericht om de culturele en maatschappelijke organisaties in Noord-Holland in 2020 en 2021 te ondersteunen. Omdat van dit noodfonds nog middelen resteren hebben Provinciale Staten van Noord-Holland ingestemd deze middelen te reserveren voor noodsteun gedurende de periode van 1 januari 2022 tot 1 juli 2022. De gemeenten van Noord-Holland Noord zijn uitgenodigd om een derde propositie in te dienen. Er komt een Alkmaars culturele instelling in aanmerking voor deze ondersteuning. Hieraan is de voorwaarde gekoppeld dat de gemeente een bijdrage (matching) verleent.

  12. 3.4

    In 2021 en 2022 is in lijn met artikel 17 van de Algemene Subsidieverordening (hierna: ASV) een vermogenstoets toegepast op de subsidieaanvragen Amateurkunstbeoefening. Dit heeft onbedoelde en nadelige gevolgen gehad voor de amateurkunstverenigingen. Daarbij kunnen we concluderen dat de inspanningen die gepaard gaan met de vermogenstoets niet in verhouding staan tot de effectiviteit van de maatregel. Het gaat hier namelijk om de verlening van relatief lage subsidiebedragen. Op basis van dit voortschrijdend inzicht stellen we voor af te wijken van de huidige beoordelingsmethodiek en artikel 17 buiten beschouwing te laten bij de beoordeling van de subsidieaanvragen Amateurkunstbeoefening.

  13. 3.5

    Vanaf eind 2021 werkt Regio Noord-Holland Noord aan de uitwerking van de Woondeal Noord-Holland Noord. De regio brengt in kaart wat de exacte regionale woningbouwopgave is, welke infrastructurele maatregelen nodig zijn en wat daarvoor specifiek gebiedsgericht vanuit het Rijk en de regio nodig is om deze opgave te realiseren. De regio heeft de resultaten van deze verdieping gebundeld in het Addendum van de Woondeal Noord-Holland Noord. Het Addendum ligt voor ter instemming.

  14. 3.6

    Het Alkmaars Bolwerk heeft voor het jaar 2021 subsidie gehad in het kader van het Ondernemersfonds op basis van de Reclamebelasting. In 2021 zijn een aantal activiteiten niet doorgegaan in verband met. Corona hierdoor zou nu €38.000 moeten worden terugbetaald. Het Bolwerk heeft voortijdig gevraagd of deze gelden niet kunnen worden gebruikt voor activiteiten rondom de herinrichting van de Laat-West (incl. feestelijke opening).

  15. 3.7

  16. 3.8

  17. 3.9

    Op basis van de Gemeentewet en de respectievelijke rechtspositiebesluiten van de politiek ambtsdragers dienen neveninkomsten van politieke ambtsdragers onder bepaalde voorwaarden te worden verrekend met hun bezoldiging. Het college van burgemeester en wethouders wordt in deze nota gevraagd besluiten te nemen met betrekking tot de verrekening van neveninkomsten met de bezoldiging over 2021 voor burgemeester en (ex)wethouders. Deze besluiten dienen voor 1 oktober 2022 bekend te zijn bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  18. 3.10

  19. 3.11

    Het COA beschikt in Nederland nog steeds niet over voldoende plekken om asielzoekers en statushouders goed en stabiel op te vangen. Inmiddels is in veel gemeenten noodopvang gerealiseerd, en met dank aan de veiligheidsregio’s ook crisisnoodopvang. Desalniettemin is het een enorme puzzel om elke dag weer te voorkomen dat mensen in Ter Apel niet kunnen doorstromen en op het gras moeten overnachten. Om zoveel mogelijk mogelijkheden te hebben heeft het COA ook contact gelegd met een aantal hotelketens om ons te helpen. Hieruit vloeit nu een mogelijkheid in Alkmaar voort.

  20. 4
    Ingekomen stukken
  21. 4.1

  22. 4.2

    Het college heeft stukken opgevraagd van besluit:
    5. Perspectiefnota 2022
    8. Stand van zaken en vervolgstappen tijdelijke huisvesting spoedzoekers
    Zaanstreek Waterland

  23. 4.4