Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare besluiten college B&W

dinsdag 11 oktober 2022

10:00 - 16:00
Locatie

B&W-kamer

Voorzitter
A.M.C.G. Schouten

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Hamerstukken
  3. 2.1

    Voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2022 is het noodzakelijk dat de raad het controleprotocol 2022 vaststelt, zodat de accountant uitvoeringsvoorschriften heeft voor de accountantscontrole. Voor de controle van de rechtmatigheid van het jaar 2022 is het noodzakelijk dat de raad het normenkader vaststelt waarin de actuele wet- en regelgeving is opgenomen waar de accountant op moet toetsen.

  4. 2.2

    Op 9 maart 2017 heeft Alkmaar het manifest maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) ondertekend en een actieplan opgesteld. Het manifest Maatschappelijk Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) is de opvolger van het voorgaande Manifest MVI 2016-2021. Dit eerdere manifest is gedurende de looptijd door 182 Nederlandse overheden en andere partijen ondertekend. MVOI betekent dat er bij opdrachtgeven en inkoop van diensten, goederen en werken in alle fasen van het inkoopproces rekening wordt gehouden met de sociale, ecologische en economische dimensies van duurzaamheid. MVOI is een belangrijk instrument dat helpt (lokale) duurzaamheidambities te realiseren.

  5. 2.3

    Eind 2022 neemt de Raad van Toezicht van SOVON afscheid van één van haar leden. Sinds januari 2011 wordt het SOVON bestuurd door een college van bestuur waarop toezicht wordt uitgeoefend door een raad van toezicht. Krachtens artikel 12 van de statuten van SOVON, welke bij besluit van juni 2016 in gewijzigde vorm door de gemeenteraad van Alkmaar zijn goedgekeurd, worden de leden van de raad van toezicht voor een zittingstermijn van vijf jaar benoemd door de gemeenteraad van Alkmaar. In afwijking wordt door SOVON het nieuw te benoemen lid voorgedragen voor een termijn van vier jaar zodat zij zich conformeren aan de ‘code goed onderwijsbestuur voortgezet onderwijs’. Binnen afzienbare tijd zal door SOVON een statutenwijziging aan de gemeenteraad worden voorgelegd waarin deze zittingstermijn zal worden aangepast naar vier jaar. Leden van de raad van toezicht kunnen op grond van artikel 12 derde lid van de statuten eenmaal worden herbenoemd.

  6. 2.4

    De Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB) is de openbare onderwijsorganisatie voor primair onderwijs in vijf gemeenten, waaronder Alkmaar. In Alkmaar gaat het om vijf basisscholen in het landelijk gebied te weten: OBS Vinckhuysen, OBS De Overhael, OBS W.J. Driessen, OBS De Wiekslag en OBS De Tweemaster. De ISOB dient een wijziging in haar statuten ter instemming voor te leggen aan de gemeenteraden van de gemeenten waar de ISOB-scholen zijn gevestigd.

  7. 2.5

    De leerplichtwet schrijft voor dat gemeenten elk schooljaar aan de gemeenteraad verslag uitbrengen over het gevoerde leerplichtbeleid. Het betreft hier het jaarverslag van het schooljaar 2021-2022. Het jaarverslag geeft inzicht in de werkzaamheden van de afdeling leerplicht en bevat het kader van de leerplicht en de kwalificatieplicht, gegevens over verzuim en de relevante ontwikkelingen.

  8. 2.6

    Op 6 juli 2021 heeft het college besloten om verdere uitwerking te geven aan twee kansrijke locaties voor een tijdelijke vorm van huisvesting voor bijzondere doelgroepen, voor maximaal 15 jaar. Dit betreft een locatie aan De Hertog in Koedijk en een locatie bij de Omval/Westdijk. De afgelopen periode zijn we verder gegaan met de uitwerking van de opdracht. Vanuit het Pact Woonzorg heeft woningcorporatie Woonwaard zich opgeworpen als ontwikkelaar van deze specifieke woonvorm. Daarmee is het project een volgende fase ingegaan. Doel van deze fase is het komen tot een intentieovereenkomst en het doorlopen van het participatietraject.

  9. 2.7

    Aan de oostrand van bedrijventerrein Boekelermeer te Alkmaar zal een haven worden gerealiseerd met watergebonden bedrijfskavels grenzend aan het Noordhollands Kanaal. De engineering en aanleg is middels een Europese niet-openbare aanbesteding op de markt gezet. Omdat het opdrachtbedrag hoger is dan € 5 miljoen ligt de bevoegdheid voor opdrachtverlening bij het college.

  10. 3
    Bespreekstukken
  11. 3.1

    Het uitvoeringsprogramma van het Alkmaars coalitieakkoord 2022-2026 is niet verwerkt in de programmabegroting 2023, maar wordt als eerste begrotingswijziging 2023 aan de raad gelijktijdig met de programmabegroting 2023 voorgelegd.

  12. 3.2

    De fractie VVD heeft ons op 15 september 2022 raadsvragen gesteld over de kosten van de schade Victoriebrug.

  13. 3.4

    Er is een aanvraag omgevingsvergunning voor een windturbine aan Grootschermerweg 5 in Grootschermer ingediend. Medewerking aan het bouwplan is alleen mogelijk op basis van een uitgebreide omgevingsvergunningenprocedure. Onderdeel van deze procedure is de vraag aan de raad of hij een ontwerp verklaring van geen bedenkingen (VVGB) voor het bouwplan wil afgeven. Dit betreft een bevoegdheid die in de Wabo is geregeld en uitsluitend toekomt aan de raad (artikel 2.27, lid 1, Wabo). Zonder de ontwerp-VVGB kan het college geen ontwerp-omgevingsvergunning ter inzage leggen en geen vergunning verlenen. Met het voorliggende raadsvoorstel en raadsbesluit vraagt het college de raad om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven ten behoeve van de ontwerp-omgevingsvergunning (kenmerk: 0000354384).

  14. 3.5

    Uit de nadere verdieping van de alternatieve tracés Ventweg N9 en de weg door PEN-Dorp is gebleken dat het opwaarderen middels een herinrichting van de huidige Helderseweg de enige ruimtelijk haalbare variant is. Door een nieuwe inrichting van de Helderseweg Noord kan uitvoering gegeven worden aan de ruimtelijke opgaven uit het Omgevingsbeeld Kanaalzone en het Ontwikkelbeeld Viaanse Molen. Er komt een verkeersveilige ontsluiting en ruimte om de oevers openbaar te maken en groen in te richten. Om de lopende woningbouwinitiatieven in de Viaanse Molen, met name PEN-Dorp, verder in procedure te kunnen brengen en te bouwen aan deze nieuwe stadswijk is een besluit over de Helderseweg noodzakelijk.

  15. 3.6

    De fractie GL heeft ons op 18 september 2022 raadsvragen gesteld over de Tiny Houses in Alkmaar.

  16. 3.7

    In het MIP is een krediet opgenomen van € 190.000 voor de aanschaf van de veerponten (veerpont en reserverpont). Deze is formeel pas beschikbaar per 2023. Voor de verkoper is de overdracht in 2022 noodzakelijk. Dit was pas bekend nadat de MIP aan de raad was verzonden. Vandaar een apart raadsvoorstel om het beschikbaar gestelde krediet voor 2023 al in 2022 beschikbaar te stellen.

  17. 3.8

  18. 3.9

    De fractie VVD heeft ons op 15 september 2022 raadsvragen gesteld over (Brand) veiligheid Schelphoek garage. Dit voorstel is een reactie op de vragen.

  19. 3.10

  20. 3.11

    Vereniging Tropenvrienden Alkmaar (hierna: VTA) heeft vanwege coronamaatregelen in het subsidiejaar 2021 nauwelijks de activiteiten kunnen uitvoeren waar zij een subsidievoorschot van €10.617 voor hebben ontvangen.

  21. 3.12

    Met de stijgende energieprijzen groeit het aantal huishoudens met energiearmoede snel. Daarom heeft het Rijk per gemeente een specifieke uitkering (SPUK) ter beschikking gesteld om huishoudens met een laag besteedbaar inkomen en hoge energielasten te ondersteunen. Gemeente Alkmaar heeft ruim € 1,4 miljoen ontvangen, uiterlijk te besteden tot 31 december 2024. Samen met gemeente Dijk en Waard en met hulp van adviesbureau ‘Over Morgen’ is gezocht naar een doelmatige inzet van de SPUK. In het ‘Uitvoeringsplan Energiearmoede gemeente Alkmaar en Dijk en Waard’ is een pakket aan maatregelen opgesteld om de energierekening van inwoners met (risico op) energiearmoede structureel te verlagen.

  22. 3.13

    De vragen van de fractie van OPA van 11 september 2022 zijn beantwoord. De fractie van OPA stelt naar aanleiding van de beantwoording opnieuw een vraag over de Haagse aanwijzing.

  23. 3.14

    Een groeiend aantal jongeren in de wijk Nieuw-Overdie en Kooijmeer hebben behoefte aan een aantrekkelijke geschikte ontmoetingsplek, waar onder begeleiding van jongerenorganisaties activiteiten georganiseerd worden voor/door jongeren. De bestaande ontmoetingsplaatsen in het buurthuis in Oud-Overdie en ‘t Trefpunt aan de Lorreinenlaan in Nieuw Overdie voldoen niet langer aan de huidige en toekomstige vraag. Op initiatief van de gemeente Alkmaar zijn gesprekken gevoerd met diverse partijen o.a. jongeren, bewoners en professionals over wat zij belangrijk vinden voor een jongerenaccommodatie en welke locatie zij daarvoor geschikt vinden. De behoefte aan deze voorziening sluit aan bij de in 2019 vastgestelde Visie Sociaal Domein Alkmaar groeit zorgt en doet mee en de Visie Alkmaar gezond 2021-2024: we willen investeren in een sterke, sociale basisinfrastructuur voor ontmoeten en samenwerken in de wijk. We willen dichter bij de bewoners passende hulp en ondersteuning bieden. We werken wijk- en netwerk gericht en zo dichtbij onze jeugdigen als mogelijk. Daarmee zetten we in op preventie en op lichte vormen van zorg en ondersteuning.

  24. 4
    Ingekomen stukken
  25. 4.1

  26. 4.2

    Het college heeft de stukken opgevraagd bij besluit:
    1. Eindrapporten 'CO2 Impactanalyse Noord-Holland' en ‘Effecten van Europese klimaatwetgeving op PNH
    7. Connectiviteit MRA in kaart (Schiphol)


    De stukken van besluit 5 Intentieverklaring 'Vitale Kernen' gemeente Bergen - provincie Noord-Holland zijn nog niet beschikbaar gesteld (volgen nog)

  27. 4.3

  28. 4.5