- Locatie
Digitaal via Microsoft Teams
- Voorzitter
- P.M. Bruinooge
- Toelichting
-
,
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Openbare besluiten
-
2.1
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN heeft de financiële stukken (jaarrekening 2019 en begroting 2021) aangeleverd, inclusief een apart voorstel tot wijziging van de begroting 2020. Op grond van artikel 35 van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen kan de gemeenteraad haar zienswijze hierover aanbieden bij het dagelijks bestuur van de regeling.
Bijlagen
-
2.2
Het bestuur van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar biedt de Jaarrekening 2019 en de Programmabegroting 2021 aan ter beoordeling. Ingevolge artikel 35 lid 3 van de Wet gemeenschappelijke regelingen kunnen de raden van de deelnemende gemeenten hun zienswijzen naar voren brengen over de jaarrekening en de ontwerpbegroting bij het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Deze zienswijzen worden betrokken bij de behandeling van de jaarrekening en de ontwerp begroting die aan het Algemeen Bestuur ter vaststelling worden aangeboden. Besluitvorming over de jaarstukken 2019 en de Programmabegroting 2021 vindt plaats in de vergadering van het AB van 1 juli 2019
Bijlagen
-
2.3
Namens het Dagelijkse Bestuur van het Recreatieschap Geestmerambacht (GAB) is door Recreatie Noord-Holland NV de jaarrekening 2019 toegestuurd. De begrotingswijziging 2020 en de programmabegroting 2021 met corona-imapct zullen later dit jaar worden toegezonden. Aan vaststelling van de jaarrekening en programmabegroting gaat een zienswijzen traject in de raden vooraf.
Bijlagen
-
2.4
Namens het Dagelijkse Bestuur van het Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) is door Recreatie Noord-Holland NV de jaarrekening 2019, begrotingswijziging 2020 en begroting 2021 toegestuurd
Deze documenten zijn geagendeerd, voor de vergadering van het Algemeen Bestuur van het RAUM van 1 juli 2020.Bijlagen
-
2.5
De Jaarstukken 2019 en Begroting 2021 & Meerjarenperspectief 2022-2025 worden aan het college van Burgemeester en Wethouders van de deelnemende gemeente aangeboden met het verzoek deze aan te bieden aan de gemeenteraad. De GR Cocensus stelt de raad in de gelegenheid haar zienswijze op deze stukken in te dienen. In bijgaand Raadsvoorstel wordt voorgesteld geen zienswijzen in te dienen.
Bijlagen
-
2.6
Conform artikel 34 en 35 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst NHN worden de jaarstukken 2019 en de ontwerpbegroting 2021 aangeboden aan de raad. De raad wordt in de gelegenheid gesteld hierop zienswijzen in te dienen. Met de jaarstukken legt de Omgevingsdienst verantwoording af aan haar deelnemende gemeenten en de provincie Noord-Holland.
Bijlagen
-
2.7
De gemeenschappelijke regeling Halte Werk dient conform artikel 20, lid 2 van de GR uiterlijk 15 april van het jaar voorafgaande aan het jaar waarvan de begroting dient, deze aan de raden van de deelnemende gemeenten toe te zenden. Deze krijgen dan de gelegenheid een zienswijze in te dienen waarna het BT van Halte Werk deze begroting definitief kan vaststellen. De deadline van 15 april konden we door omstandigheden (oa Corona, aanpassingen vanuit bestuursteam en accountant) niet halen. De stukken zijn met een kleine vertraging op 21 april 2020 ontvangen.
Bijlagen
-
2.8
Op grond van artikel 34 WGR lid 1 en lid 3 stelt het Algemeen bestuur van GR WNK de begroting vast voorgaand aan het jaar waarvoor zij dient en de jaarstukken volgend op het jaar waarop zij betrekking heeft. De raden van de deelnemende gemeenten kunnen het dagelijks bestuur hun zienswijze aanbieden.
Bijlagen
-
2.9
Het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden heeft op 15 april 2020 de programmaverantwoording 2019 en de programmabegroting 2021 aangeboden, met het verzoek aan de raad om voor 25 juni een zienswijze te geven. De raad wordt voorgesteld om een zienswijze in te dienen.
Bijlagen
-
2.10
Het dagelijks bestuur van de GR Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI) heeft de jaarstukken 2019 en de begroting 2021 toegezonden. Zij stelt de raad in de gelegenheid haar zienswijze op deze stukken in te dienen. In bijgaand Raadsvoorstel wordt voorgesteld geen zienswijzen in te dienen.
Bijlagen
-
2.11
Eet- en drinkgelegenheden hebben als onderdeel van de covid-19 maatregelen op 15 maart de deuren moeten sluiten. Vanaf 1 juni mogen restaurants, cafés en terrassen weer stap voor stap openen. Voor de openstelling gelden de regels van de Rijksoverheid en de noodverordening van de veiligheidsregio NHN. Veel horecaondernemers willen een extra stuk terras zodat ze aan deze regels kunnen voldoen en weer wat inkomsten kunnen genereren. Samen met de horeca is een plan gemaakt voor de openstelling en de terrassen. Voorstel is om daar waar mogelijk mee te werken aan het tijdelijke vergroten van de terrassen. Om de vergunningverlening voor deze terrassen mogelijk te maken wordt een tijdelijke beleidsregel toegevoegd aan de Uitvoeringsregels horecabeleid (bevoegdheid burgemeester).
Bijlagen
-
2.12
VNO-NCW West en MKB Nederland hebben een brief gestuurd naar de regio EZ wethouders. Met de EZ wethouders is de beantwoording van deze brief gezamenlijk besproken. Deze brief en het antwoord is bijgevoegd. Na vaststelling zal de brief met reactie namens de regio worden verstuurd.
Bijlagen
-
2.13
Vanuit Koninklijke Horeca Nederland als de Hoteliers van Alkmaar zijn brieven ontvangen aangaande verzoeken tot maatregelen in het kader van het corona virus Covid-19. De brieven worden beantwoord en een deel van de verzochte maatregelen worden in het kader van het noodfonds toegekend
Bijlagen
-
2.14
Op 17 maart 2020 heeft het college een raadsvoorstel ingediend om een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de transformatie van het Dintrapand tot 58 appartementen. Dit voorstel is behandeld in de Commissie Ruimte van 12 mei jl. Hierbij is toegezegd een alternatief uit te werken en voor te leggen aan de raad in een gewijzigd raadsvoorstel. Aan het voorstel is een alternatief toegevoegd dat een aanpassing van het voorplein van het appartementengebouw behelst.
Bijlagen
-
2.15
Op 1 oktober 2019 verleende B&W opdracht voor de herontwikkeling van het stationsgebied Alkmaar Noord en de locatie waarop nu nog de bedrijfshallen van PostNL zijn gevestigd. Het voorontwerpbestemmingsplan maakt de ontwikkeling van een zogenaamde microcity mogelijk. Daarbij worden maximaal 360 woningen en commerciële functies mogelijk gemaakt. Het parkeren in relatie met het bouwplan wordt ondergronds opgelost. Het streven is om bij de verdere gebiedsontwikkeling het P+R terrein van station Alkmaar Noord nog meer te vergroenen.
Bijlagen
-
2.16
In de raad van 28 mei 2020 staat het raadsvoorstel Energieleverend Geluidsscherm (EG) als bespreekstuk geagendeerd. Met bijgevoegde memorandum wordt de raad op de hoogte gebracht van wijzigingen.
Bijlagen
-
2.17
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) en het Besluit geluidhinder (Bg) moeten woningen die in 1986 een geluidbelasting tussen de 60 en 70 dB(A) ondervonden, worden gesaneerd. Het saneren van woningen houdt in dat er geluidwerende voorzieningen aan de woning worden aangebracht. Op grond van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (Ssv) kan voor de voorbereiding en uitvoering van de sanering subsidie worden aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het geluidsaneringsproject voorziet in de sanering van in totaal 53 woningen.
Bijlagen
-
2.18
In de Structuurvisie Alkmaar 2040 is het plangebied Overstad bestemd voor wonen, werken, detailhandel, centrum, cultuur en ontspanning met bijbehorende voorzieningen. De huidige bestemmingsplannen Overstad en Overstad 1e Partiële Herziening voorzien niet volledig in deze functies. Om het gebied te transformeren is het noodzakelijk de regie te behouden. Door het vestigen van een voorkeursrecht op basis van artikel 6 Wvg, dat binnen drie maanden wordt gevolgd door een besluit van de gemeenteraad, wordt de regiefunctie van de gemeente gewaarborgd voor een periode van drie maanden en drie jaar. Binnen die periode dient een bestemmingsplan te worden vastgesteld, waarmede het voorkeursrecht doorloopt gedurende de planperiode.
Bijlagen
-
2.19
Het lid van de Raad, mevrouw van de Ven, heeft ons op 27-04-2020 vragen gesteld over de concept Alkmaarse Woonnorm.
Bijlagen
-
2.20
Het lid van de Raad, de heer Postma, heeft ons op 29-04-2020 vragen gesteld over de concept Alkmaarse Woonnorm
Bijlagen
-
2.21
Het lid van de Raad, mevrouw Kardinaal, heeft ons op 23-04-2020 vragen gesteld over “coulance wooncorporaties in coronatijd”.
Bijlagen
-
2.22
Het lidmaatschap van en de dienstverlening door Coöperatie ParkeerService zijn geëvalueerd en vastgelegd in het rapport “Evaluatie Coöperatie ParkeerService 2020”. Deze evaluatie leidt tot de conclusie dat Coöperatie ParkeerService de afgelopen jaren onvoldoende in staat is gebleken om een betere invulling te geven aan de ambities van de gemeente Alkmaar. Parkeerservice krijgt de mogelijkheid om alsnog een verbeterplan te maken. Er wordt voorgesteld om het voornemen uit te spreken het lidmaatschap te beëindigen en te onderzoeken waar de uitvoering van het parkeerbeleid per 1 januari 2022 het best kan worden belegd. Daarbij veranderd het parkeerbeleid niet en is het doel de parkeerdienstverlening voor de gebruikers te verbeteren.
Bijlagen
-
2.23
Met deze toekomstschets geven we een koers/ richting aan voor de verschillende mobiliteitsmogelijkheden in Alkmaar. Dat is nodig om het vervoersysteem voor de lange termijn klantvriendelijk en betaalbaar te houden. De toekomstschets biedt uitgangspunten en handvatten voor een integrale aanpak van mobiliteitsoplossingen. In lijn met de algemene beleidsvisie Wmo en ‘het huis van de Wmo’.
Bijlagen