Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare Besluiten College B&W

dinsdag 30 juni 2020

10:30 - 12:30
Locatie

Besognekamer

Voorzitter
P.M. Bruinooge
Toelichting

,

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Openbare besluiten
  3. 2.1

    Aan de Frederik Hendriklaan, hoek Heilooërdijk wordt een nieuwbouwplan ontwikkeld. Omdat dit een inbreilocatie is, zal nummering aan de Frederik Hendriklaan alleen mogelijk zijn met een combinatie van huisnummers en -letters.Om verwarring te voorkomen, is het gewenst om  een nieuwe straatnaam toe te wijzen voor de nieuwe woningen. Het college is bevoegd om een naam toe te kennen aan de openbare ruimte op basis van artikel 2 lid 2 van de Verordening Naamgeving en Nummering.

  4. 2.2

    De burgemeester en het college rapporteren twee keer per jaar over de uitvoering van het veiligheidsbeleid. Zij doen hierbij verslag van de stand van zaken aan de commissie bestuur en middelen en vragen de commissieleden daarbij actief mee te denken over eventuele aanpassingen van de kaders. Bijgevoegd commissievoorstel bevat de stand van zaken veiligheid, voor de eerste helft van 2020.

  5. 2.3

    Het stimuleringsfonds staat klaar in de startblokken. Om het fonds en de beoordelingscommissie in werking te laten treden zijn nog enkele besluiten te nemen. Met deze besluiten wordt vastgelegd hoe het stimuleringsfonds en de beoordelingscommissie aansluiten op de regelgeving omtrent subsidieverlening.

  6. 2.4

    De geluidzone rondom bedrijventerrein Boekelermeer is in 2002 vastgesteld en inmiddels verouderd. Op 7 oktober 2019 heeft het college na advies van de gemeenteraad het geluidreductieplan vastgesteld. In het geluidreductieplan wordt een aanpassing van de geluidzonering van de Boekelermeer aangekondigd. Inmiddels is een nieuwe geluidzone berekend. Die is toekomstbestendig en ‘Omgevingswetproof’. De geluidzone wordt in een bestemmingsplan vastgelegd. Bijgaand voorontwerpbestemmingsplan is het begin van de procedure.

  7. 2.5

    Er is een aanvraag ingediend voor het toevoegen van een woning op de begane grond op de locatie Wageweg 78 te Alkmaar. In de huidige situatie is op de begane grond een opslagruimte aanwezig. De eigenaar is voornemens op de begane grond een woning te realiseren met een gebruiksoppervlakte van 48,3 m2. Het plan is in strijd met het bestemmingsplan omdat het bestaande aantal woningen niet mag toenemen. De omgevingsvergunning kan worden verleend met een binnenplanse afwijking (reguliere procedure).

  8. 2.6

    Op het perceel Zuidervaart 30b in Zuidschermer bevindt zich een loonbedrijf, dat activiteiten als ma-chineverhuur en grondverzet op percelen van derden verricht. Op dit perceel bevindt zich onder meer een loods voor opslag en onderhoud van machines. Achter de loods is er opslag voor hulpstoffen (zand, grond). Het bedrijf is groeiende en heeft uitbreidingscapaciteit gevonden op het naastgelegen perceel Zuidervaart 32, waar in het verleden een sloperij was gevestigd. Hiervoor moeten beide perce-len worden samengevoegd en gedeeltelijk worden herontwikkeld. Verder wordt de bouw van een tweede loods mogelijk gemaakt. Bij besluit van 21 april 2020 heeft het college het ontwerpbestem-mingsplan vastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 30 april 2020 tot en met 10 juni 2020. Hierop zijn geen zienswijzen ingediend. Inmiddels is het bestemmingsplan gereed voor vaststelling.

  9. 2.7

    Op het perceel Dorpsstraat 65 bevindt zich een voormalig agrarisch bedrijf. De eigenaar van het per-ceel wenst gebruik te maken van een wijzigingsbevoegdheid uit het vigerende bestemmingsplan om de bestemming van het perceel gedeeltelijk te wijzigen, een woning toe te voegen en om het agrarisch bouwvlak te verwijderen. Het verzoek past binnen de voorschriften van het vigerende bestemmings-plan.

  10. 2.8

    Om uitvoering te geven aan het onderdeel genderinclusie uit het regenboogmeerjarenplan 2019-2022 zijn onderstaande acties geïnventariseerd. In de acties is een prioritering aangebracht. Twee acties, gender inclusieve toiletten en gender inclusieve verkeerslichten, zijn onderzocht en afgestemd. Daarnaast staan drie acties op de planning voor de lange termijn en zijn twee acties al reeds uitgevoerd. Met deze acties maken wij als gemeente Alkmaar onze normen ten aanzien van genderinclusie o.a. voor transgender personen meer zichtbaar.

  11. 2.9

    Het inrichten van een dataplatform (City Information Platform) is essentieel om de ontwikkeling van het Alkmaars Kanaal als Smart City te kunnen realiseren en een middel ter vergroting van de participatie. Met behulp van Smart City technologie kunnen de ambities uit het coalitieaccoord op gebied van veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid worden bereikt. Ook is het dataplatform een eis bij de toekenning van de Horizon2020 subsidie aan POCITYF. Voor de ondersteuning van gemeenten bij hun Smart City initiatieven heeft de VNG een platform opgericht waar wij als gemeente actief in participeren.

  12. 2.10

    Stichting Allente bereidt een fusie voor van basisscholen De Kleine en Grote Beer en Montessorischool in Heerhugowaard per 1 augustus 2020. Om tot een fusiebesluit te komen heeft stichting Allente het advies van de betrokken gemeenten nodig over de voorgenomen fusie. Het advies van het college van B&W van de gemeente Alkmaar is nodig, omdat de Montessorischool een nevenvestiging heeft in Alkmaar.

  13. 2.11

    Het regionaal programma ‘Jij telt mee!’ is gericht op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en het begeleiden van kwetsbare jongeren. Het is in samenwerking met de regio Westfriesland en het onderwijs (MBO, V(S)O, PRO) tot stand gekomen. Voor de uitvoering ervan stelt  het ministerie van OCW een specifieke uitkering beschikbaar. Daarvoor moet een vier jaren programma worden ingediend, ondertekend door de contactgemeente (Alkmaar) en de contactschool (Horizon College).
    Het totaal aantal schoolverlaters ligt in Noord-Kennemerland onder het landelijk gemiddelde (1,81% tegenover 2,01%), maar de voorlopige cijfers van 2018-2019 wijzen er op dat de uitval in het MBO hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (5,48% tegenover 5,35%). 433 jongeren hebben in dat schooljaar het onderwijs verlaten zonder een startkwalificatie. (69 jongeren uit het Voortgezet Onderwijs en 364 van het MBO). Bovendien zien we zowel landelijk als regionaal dat de uitvalcijfers de laatste jaren groeien. Het is dus zaak alle zeilen bij te zetten en de samenwerking tussen Jeugd, Zorg, Onderwijs en Arbeidsmarkt verder te ontwikkelen en te versterken.

  14. 2.12

    Gezien de verwachte aanvragen rondom het thema van de 1,5 meter samenleving is het belangrijk dat de Nadere regels subsidie Tienerbudget vastgesteld worden. Door de Nadere regels subsidie Tienerbudget vast te stellen is de gemeente Alkmaar juridisch gezien ingedekt om het tienerbudget toe te kennen en jongereninitiatieven tot ontplooiing te laten komen. Het college van burgemeester en wethouders wordt door Young Belegen geadviseerd over de subsidie aanvragen op grond van de Nadere regels subsidie Tienerbudget.

  15. 2.13

    Op 18 oktober 2018 heeft de raad een motie aangenomen waarin het college werd opgedragen om uiterlijk 31 december 2020 een nieuwe (semipermanente) locatie voor de Nachtopvang te hebben aangewezen. Naar aanleiding van de beantwoording raadsvragen is op 11 februari van dit jaar een stand van zaken in het tweede kwartaal 2020 aangekondigd. Deze stand van zaken bevat een overzicht van de onderzochte locaties – al dan niet in gemeentelijk bezit – en waarom deze wél of niet als realistisch worden beoordeeld. Bij dit overzicht wordt ook de Breedstraat betrokken.