Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare Besluiten College B&W

dinsdag 15 december 2020

10:00 - 16:00
Locatie

Digitaal via Microsoft Teams

Voorzitter
E.G.M. Roemer

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Openbare besluiten
  3. 2.1

    Gemeente Alkmaar wordt verzocht om in te stemmen met de begroting 2021 van het G40 Stedennetwerk en dit per email aan de G40 kenbaar te maken. In de bijgevoegde brief wordt dit nader toegelicht. De begroting 2021 is sluitend, waarbij geen hogere bijdrage wordt gevraagd. Bij het opmaken van de jaarrekening wordt de reservepositie opnieuw bepaald. Daarom is er nu geen aanleiding om hier iets op aan te merken. Het advies van de afdeling financiën is dan ook om in te stemmen met de begroting 2021.

  4. 2.2

    Het lid van de Raad, de heer Peters, heeft ons op 19-11-2020 vragen gesteld over Cybercriminaliteit, ouderen en corona.

  5. 2.3

    De organisatie van de Tweede Kamerverkiezing van 17 maart 2021 loopt anders dan normaal. Om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn allerlei maatregelen in het leven geroepen.

  6. 2.4

    In de raadsvergadering van 26-11-2020 van is een motie aangenomen met betrekking tot het in de Algemene plaatselijke verordening opnemen van een verbod op carbidschieten.

  7. 2.5

    Op 10 november 2020 is een aanvraag ingediend voor het  wijzigen van een eerder verleende kapvergunning voor het perceel Wilhelminalaan 12 te Alkmaar. De wijziging voorziet in het verplaatsen van 18 bomen naar een andere locatie dan vergund en het alsnog kappen van 1 boom. De reden voor deze wijziging is gelegen in de bijzondere omstandigheid dat vanwege de Corona-pandemie, de beoogde locatie P5 in ieder geval tot 1 april gereserveerd dient te blijven om in spoedeisende situaties Covid-19 patiënten van of naar het NWZ te kunnen vervoeren. Na afwegingen van de belangen wordt geadviseerd de verzochte vergunning te verlenen.

  8. 2.6

    Vanuit Koninklijke Horeca Nederland afdeling Alkmaar is op 16 november jl. een brief ontvangen aangaande het verzoek op verlenging van de huidige maatregelen ter financiële ondersteuning van de Alkmaarse horeca- en hotelbranche in het kader van Covid-19. De brief wordt beantwoord en een deel van de verzochte maatregelen worden in het kader van het noodfonds toegekend.

  9. 2.7

    De Jaarplanning 2021 betreft de Planning & Control (P&C) kalender 2021 van de gemeente. Deze planning omvat de P&C producten in het jaar 2021. Te weten: Jaarstukken 2020; Kadernota 2022-2025; Programmabegroting 2022 (meerjarenraming 2023-2025); de 1e en 2e Bestuursrapportages incl. begrotingswijziging (Burap) en Meerjaren InvesteringsProgramma (MIP).

  10. 2.8

    Het lid van de Raad, heer Seignette, heeft ons op 23 november 2020 vragen gesteld over het Noordwest Ziekenhuis.

  11. 2.9

    De statuten van Stadswerk 072 N.V. en StadswerkSW B.V. moeten worden gewijzigd om zeker te stellen dat StadswerkSW B.V. vrijstelling geniet van de vennootschapsbelasting. Voor statutenwijziging is de goedkeuring van uw college nodig.

  12. 2.10

    Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) en het Besluit geluidhinder (Bg) moeten woningen die in 1986 een geluidbelasting tussen de 60 en 70 dB(A) ondervonden, worden gesaneerd. Het saneren van woningen houdt in dat er geluidwerende voorzieningen aan de woning worden aangebracht.
    Op grond van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (Ssv) kan voor de voorbereiding en uitvoering van de sanering subsidie worden aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het geluidsaneringsproject voorziet in de sanering van in totaal 139 woningen.

  13. 2.11

    Een stukje buiten het beschermd dorpsgezicht en het centrum van De Rijp ligt het perceel met adres Westeinde 4. Op het door water en woningen omringde perceel rust nog een agrarische bestemming. De nieuwe eigenaren van het perceel hebben een plan gemaakt om hier een nieuw huis te bouwen en een hoveniersbedrijf te vestigen. Om dit mogelijk te maken, moet de bestemming gewijzigd worden van agrarisch naar wonen. Deze ontwikkeling en beoogde bestemming zijn mogelijk met een wijzigingsplan op grond van een artikel uit het bestemmingsplan ‘Graft-De Rijp’. De provincie, het waterschap en de buren zijn over het plan geïnformeerd. Uit de reacties bleek dat er draagvlak is voor het plan. Voorafgaand aan het vaststellen dit plan moet er een ontwerpbesluit ter inzage gelegd worden.

  14. 2.12

    De ontwikkelaar aan de Koorstraat 30 (Gulden Vlies) heeft verzocht om de voorwaarde van de verleende sloopvergunning aan te passen. Hij zou graag de voorwaarde waardoor er pas gebruik gemaakt mag worden van de sloopvergunning als de omgevingsvergunning onherroepelijk is, laten vervallen. Zodat er vooruitlopend op de nog te verlenen omgevingsvergunning alvast begonnen kan worden met een deel van de sloopwerkzaamheden. Deze omgevingsvergunning loopt momenteel een jaar vertraging op door het nog uit te voeren ecologische onderzoek.

  15. 2.13

    Het lid van de Raad, G. Postma, heeft ons op 20-11-2020 vragen gesteld over naar voren halen van het warmtenet Kanaaldijk.

  16. 2.14

    De reactienota beval alle reacties die zijn ingediend op de concept regionale energiestrategie. De reacties zijn voorzien van een advies voor bestuurlijk standpunt ten behoeve van het vervolg naar de definitieve RES 1.0.

  17. 2.15

    De Omgevingsverordening NH 2020 is door de Provinciale Staten vastgesteld. De zienswijze van de gemeente Alkmaar heeft niet geleid tot een verruiming van de mogelijkheden voor paardenbakken, paddocks en schuilstallen zonder agrarisch bouwvlak. Wel is de regeling voor schuilstallen die was opgenomen in de ontwerp Omgevingsverordening NH 2020 in stand gebleven. De motie ‘Laat de Provincie het paard niet achter de wagen spannen’ verzoekt het college om een beleidsnota paardenbakken en paddocks. Het bovenstaande betekent echter dat wij geen beleid kunnen opstellen dat strijdig is met de Omgevingsverordening NH 2020.

  18. 2.16

    De unit Maatschappelijke Ondersteuning gebruikt de applicatie Mens Centraal als regiesysteem. In 2019 is een onderzoek gedaan naar de informatievoorziening voor de unit MO. Uit dit onderzoek zijn een aantal aanbevelingen gekomen waarvoor nieuwe functionaliteiten in MensCentraal moeten worden ontwikkeld. Door volledig lid te worden van de NVSI kan gemeente Alkmaar meebeslissen over de doorontwikkeling van de applicatie.

  19. 2.17

    Vanaf 2014 wordt door het schoolbestuur onderzoek gedaan naar toegekende uitbreiding van de basisschool Kennemerpoort aan de Lindenlaan. In het coalitieakkoord is één van de kerntaken in het onderwijs, het borgen van voldoende, goede en toekomstgerichte onderwijshuisvesting.
    Het verzoek tot uitbreiding is door schoolbestuur Ronduit gedaan op 12 februari 2013. In het Programma VVHO 2015 (Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs) is dit verzoek getoetst en opgenomen voor het realiseren van tijdelijke maatregelen. Door het college is het Programma VVHO 2015 op 9 december 2014 goedgekeurd. Met het schoolbestuur is afgesproken dat het verder uitlijnen van de uitbreiding in de 2e fase Integraal Huisvestingsplan werd onderzocht. Na gezamenlijk overleg tussen gemeente en schoolbestuur is een uitbreiding van de Kennemerpoort aan de Lindenlaan als oplossing aangedragen. Met de vaststelling van het Integraal Huisvestingsplan 2e fase is door de gemeenteraad in 2015 ingestemd met het realiseren van deze uitbreiding van basisschool de Kennemerpoort.

  20. 2.18

    In de regio Alkmaar wordt elke zomer- en herfstvakantie het preventieve programma VakantieFUN georganiseerd. Kinderen van 6 t/m 17 jaar oud met een GGZ-indicatie, die woonachtig zijn in één van de regiogemeenten en geen aansluiting vinden bij het reguliere aanbod, kunnen deelnemen aan het sportieve en creatieve vakantieprogramma. De huidige afspraken met betrekking tot VakantieFUN lopen tot en met 2020. Voorgesteld wordt om het programma te borgen.

  21. 2.19

    Aan de raad wordt gevraagd om de Agenda Alkmaar Gezond 2021-2024 2021-2024 vast te stellen. Het opstellen van deze agenda is gedaan op basis van de programmabegroting 2020 en sluit aan bij de aanbeveling uit het rekenkameronderzoek naar de GGD HN om met lokaal gezondheidsbeleid meer sturing te geven. Op verschillende domeinen heeft de raad kaders vastgelegd voor gezondheid. De voorliggende agenda is binnen deze kaders opgesteld. In het afstemmingsoverleg van het college is gekozen voor een smalle insteek en aansluiting bij het nationaal preventieakkoord. De zes ambities in de agenda, geven richting aan de samenwerking met inwoners, maatschappelijke partners en bedrijven voor een gezond Alkmaar.

  22. 2.20

    Jaarlijks kunnen de schoolbesturen voor Primair Onderwijs aanvragen doen voor financiële medewerking voor het realiseren van noodzakelijke huisvestingsvoorzieningen, op basis van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. Het concept Programma en Overzicht is bestuurlijk voorgelegd aan de schoolbesturen en zij hebben hun zienswijze hierop kunnen indienen. Vervolgens dient het college voor 31 december het definitieve Programma vast te stellen.

  23. 2.21

    Bij vertraging in de uitvoering van een toegekende voorzieningen in het Programma VVHO dient het schoolbestuur volgens de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2015, formeel en met redenen omkleed uitstel te vragen als het werk niet voor 1 oktober van het Programmajaar is aanbesteed. Voorgesteld wordt om aan Stichting Alkmaarse Katholieke Scholen (verder: SAKS) uitstel te verlenen voor twee beschikte voorzieningen.

  24. 2.22

    Binnen het sociaal domein zijn er grote verschillen per beleidsonderdeel bij het voorkómen, bestrijden en opsporen van fraude. Traditioneel is de Participatiewet sterk georiënteerd op rechtmatigheid van verstrekkingen terwijl de Jeugdwet en de Wmo 2015 vooral een sterkte oriëntatie op (kwaliteit van) zorg kennen. In de afgelopen periode zijn er op diverse plaatsen in het land gevallen van fraude in het nieuws gekomen binnen Jeugd en Wmo. Reden om het toezicht rechtmatigheid in deze domeinen te intensiveren. De gemeente is op grond van de Wmo verplicht toe te zien te zien op rechtmatigheid en kwaliteit van uitvoering van de aangeboden maatwerkvoorzieningen.
    Het inregelen van toezicht is daarnaast ook een beheersmaatregel vanuit de Taskforce financiën Sociaal Domein.

  25. 2.23

  26. 2.24

    Op 06-10-2020 besloot het college opdracht voor de DVO exploitatie 2021 te verstrekken aan Stadswerk072 (SW) voor een bedrag van € 32.407.202 excl. BTW. In dat bedrag was een taakstelling verwerkt ad € 288.000. Dit bedrag werd voorlopig geboekt op Wegen, in afwachting van een nader voorstel van SW. Dat voorstel is nu binnen en kan worden verwerkt.

  27. 2.25

  28. 2.26

    Het lid van de Raad, de heer Peters, heeft ons op 03-11-2020 vragen gesteld over Verkeersveiligheid voor iedereen op de Bierkade.

  29. 2.27

    Het lid van de Raad, mevrouw Kardinaal, heeft ons op 10 november 2020 vragen gesteld over sluipverkeer op de Nieuwlandersingel.