- Locatie
Besognekamer
- Voorzitter
- P.M. Bruinooge
- Toelichting
-
,
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Openbare besluiten
-
2.1
In verband met de coronacrisis is het jaarlijkse VNG congres verplaatst naar volgend jaar. In verband met de continuïteit van zowel de VNG als van de gemeenten vindt daarom nu een zogenaamde ‘ledenraadpleging’ plaats. Leden kunnen hun mening kenbaar maken over de agendapunten en amendementen indienen. In een fysieke ALV in september zullen de voorstellen van het bestuur nog formeel ter bekrachtiging aan de leden worden voorgelegd. Dan kunnen ook moties worden ingediend. De ledenraadpleging wordt digitaal gehouden, de gemeentesecretaris zal hiertoe een stemformulier invullen.
Bijlagen
-
2.2
Rondom de voormalige Ringersfabriek op Overstad vindt een ontwikkeling plaats, waarbij in de Ringersfabriek zelf een foodhall wordt ingericht met diverse horeca-bedrijven. Ook worden er in het gebouw meerdere appartementen gerealiseerd. De directe omgeving van het gebouw wordt zodanig ingericht dat het de identiteit van het gebied versterkt. Naamgeving die samenhangt met de fabriek, draagt ook bij aan de versterking. Het college is bevoegd om een naam toe te kennen aan de openbare ruimte op basis van artikel 2 lid 2 van de Verordening Naamgeving en Nummering.
Bijlagen
-
2.3
De drukte op de Alkmaarse binnenwateren neemt toe en tegelijkertijd stijgt het aantal overlastmeldingen. Als het college de toenemende drukte en overlast wil beheersen, vraagt dat om maatregelen. Eens te meer omdat de verwachting is dat deze trend door zet. Op korte termijn kan intensiever toezicht en zichtbare aanwezigheid op het water helpen om de drukte in goede banen te leiden. Voor beheersmaatregelen op lange termijn is nader onderzoek en een bestuurlijke opdracht nodig.
Bijlagen
-
2.4
Aan de Meerweg 11 is Crematorium en Uitvaartcentrum Alkmaar gevestigd. Dit is een bijzonder crematorium zoals bedoeld in artikel 52 van de Wet op de lijkbezorging. Het vestigen van een bijzonder crematorium vereist een vergunning op grond van artikel 53 Wet op de lijkbezorging van uw college. Het crematorium aan de Meerweg 11 is gebleken dat zij niet in het bezit is van deze vergunning. Om die reden is deze vergunning alsnog aangevraagd. Op deze aanvraag dient te worden beslist. Artikel 54 van de Wet op de lijkbezorging schrijft voor dat voorafgaand aan de vergunningverlening het college het voornemen tot het nemen van een dergelijk besluit openbaar bekend maakt. Ter formalisering van de vestiging van Crematorium en Uitvaartcentrum Alkmaar zijn burgemeester en wethouders voornemens de aangevraagde vergunning te verlenen. De ontwerpvergunning wordt met ingang van 2 juli 2020 gedurende 30 dagen ter visie gelegd, waarbij de mogelijkheid bestaat om zienswijzen in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Bijlagen
-
2.5
Het lid van de Raad, mevrouw Visser, heeft ons op 28/05/2020 vragen gesteld over slachthuis Oost-Graftdijk.
Bijlagen
-
2.6
Op 23 april jl. heeft de raad ingestemd met het voorstel het college mandaat te verlenen tot het nemen van (aanvullende) maatregelen en het uitvoeren van ondersteunende actie in het kader van corona-crisis, tot een bedrag van maximaal 10 miljoen.
Aanvullend op dit besluit is door de raad een amendement aangenomen, waarin expliciet is aangegeven dat dit mandaat verleend is tot 25 juni 2020 en het college op te dragen de raad in de raadsvergadering van 25 juni 2020 een financiële verantwoording inclusief de wijziging van de begroting ter dekking van de gemaakt kosten via de 1e bestuursrapportage aan de raad aan te bieden.Bijlagen
-
2.7
De concept jaarstukken zijn aan de gemeenteraad verstrekt. De raadsleden hebben tot en met vrijdag 5 juni 2020, 12:00 uur de mogelijkheid gehad om technische vragen in te dienen. Het CDA heeft op 10 juni jl. alsnog vragen ingediend, bijgaand treft u de beantwoording aan.
Bijlagen
-
2.8
Er is een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het toevoegen van acht appartementen op de 1e, 2e en 3e verdieping boven de bestaande winkel aan de Laat 114-118. De oppervlakte van de woningen varieert tussen de 57,5 m² en 69,7 m². Op dit moment staat het pand leeg. Voor de winkelruimte op de begane grond wordt gezocht naar een gegadigde. Het plan is in strijd met het bestemmingsplan omdat het bestaande aantal woningen niet mag toenemen. De omgevingsvergunning kan worden verleend met een binnenplanse afwijking (reguliere procedure).
Bijlagen
-
2.9
Er is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het toevoegen van drie woningen met een gebruiksoppervlakte van 56,7 m2, 50,3 m2 en 53,9 m2, op de begane grond, 1e en 2e verdieping van het pand Luttik Oudorp 18. In het pand was voorheen een bed & breakfast gevestigd. Het plan is in strijd met het bestemmingsplan omdat het bestaande aantal woningen niet mag toenemen. De omgevingsvergunning kan worden verleend met een binnenplanse afwijking (reguliere procedure).
Bijlagen
-
2.10
Er is een aanvraag voor omgevingsvergunning ingediend voor het toevoegen van 3 woningen op de begane grond van het pand Koningsweg 16. In 2019 zijn op de verdiepingen 19 woningen gerealiseerd (het pand loopt door tot aan de Kanaalkade). Het plan betreft de nog aanwezige commerciële ruimtes op de begane grond aan de Koningsweg om te zetten naar drie woningen met een gebruiksoppervlakte van 68,7 m2, 76,5 m2 en 59,1 m2. Het plan is in strijd met het bestemmingsplan omdat het bestaande aantal woningen niet mag toenemen. De omgevingsvergunning kan worden verleend met een binnenplanse afwijking (reguliere procedure).
Bijlagen
-
2.11
Er is een aanvraag voor omgevingsvergunning ingediend voor het toevoegen van een woning met een gebruiksoppervlakte van 64,7 m2 op de begane grond van het pand aan de Laat 2. Voorheen was hier een pizza afhaal-/bezorgbedrijf gevestigd. Gelet op de huidige situatie in dit deel van de Laat heeft de eigenaar geen goede vooruitzichten voor het gebruik als detailhandel of kantoor. Het plan is in strijd met het bestemmingsplan omdat het bestaande aantal woningen niet mag toenemen. De omgevingsvergunning kan worden verleend met een binnenplanse afwijking (reguliere procedure).
Bijlagen
-
2.12
Het bestemmingsplan voorziet in het omzetten van een bedrijfspand aan de Kerkstraat 14 te De Rijp naar een appartementencomplex van 4 appartementen. Dit aangezien de bedrijfsmatige activiteiten reeds beëindigd zijn. Het betreft een legaliseringsverzoek aangezien in het pand reeds 4 appartementen aanwezig zijn. Het college van de voormalige gemeente Graf-De Rijp heeft op 16 juni 2001 al een positief principebesluit genomen. In het voorgaande bestemmingsplan "Dorpskern De Rijp" was hiervoor ook een wijzigingsbevoegdheid naar wonen opgenomen. De wijzigingsbevoegdheid is bij de actualisatie van het bestemmingsplan in 2013 echter komen te vervallen. Hierdoor is destijds ook het verzoek van de initiatiefnemer tot het wijziging van de bestemming geweigerd, aangezien geen gebruik meer kon worden gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid uit het voorgaande bestemmingsplan.
Bijlagen
-
2.13
De zes gemeenten in de regio Alkmaar hebben gezamenlijk een aanvraag ingediend voor de landelijke RRE-regeling waarbij ruim 1,8 miljoen euro is ontvangen, waarvan 947.160 euro voor Alkmaar (zie bijlage 5 en 6). Met de gemeente Castricum als penvoerder moeten hierover afspraken worden gemaakt om dat bedrag te kunnen gebruiken voor de uitvoering van de vast te stellen nadere regels Reductie Energieverbruik. Met deze nadere regels kunnen woningeigenaren maximaal 70 euro subsidie krijgen op de aanschaf van energiebesparende maatregelen. De regeling wordt uitgevoerd door Winst uit je Woning waaraan nog opdracht moet worden gegeven en kan aan maximaal 10.524 woningeigenaren subsidie uitkeren.
Bijlagen
-
2.14
Het lid van de Raad, de heer W. Peters, heeft ons in juni 2020 vragen gesteld de inventarisatie van hoogbouwpanden met mogelijk brandbare bekleding. Minister Ollongren heeft eind 2018 alle gemeenten een brief gestuurd met daarin de vraag om een lijst op te stellen van alle hoogbouwpanden met mogelijk brandbare bekleding. Alkmaar heeft dit volgens de Volkskrant niet gedaan. Hierover stelt BAS een aantal vragen.
Bijlagen
-
2.15
Op 28-01-2020 heeft u kennis genomen van Gebiedsplan Vitaal Platteland Amsterdam Wetlands en het financieringsoverzicht en heeft u besloten voor dit project bestuurlijke samenwerkingsafspraken aan te gaan met de regionale projectpartners, de provincie Noord-Holland en het ministerie LNV. De juridische zekerheden zijn inmiddels verankerd in een brief van LNV (Rijksbijdrage € 5,8 miljoen) en besluit van GS (provinciale bijdrage € 4 miljoen). Het Rijk meldt tevens dat zij om juridisch-financiële redenen afziet van ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking zelf is er al en is inmiddels bestuurlijk belegd in de Regiegroep Laag Holland. De Regiegroep Laag Holland stelt daarom voor om geen onderlinge samenwerkingsovereenkomst meer aan te gaan voor het project VP - Laag Holland.
Bijlagen
-
2.16
Met het VTH-Uitvoeringsprogramma 2020 geeft de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) invulling aan de taken, op het terrein van vergunningverlening, toezicht en handhaving die aan de OD NHN zijn opgedragen. Ter vaststelling wordt het uitvoeringsprogramma aan uw college voorgelegd.
Bijlagen
-
2.17
In de raadsvergadering van 28-05-2020 van is een motie aangenomen met betrekking tot Lokaal profijt van duurzame energie, naar aanleiding van het Raadsvoorstel Programma Duurzaam Alkmaar.
Bijlagen
-
2.18
De gemeenten in de regio Alkmaar hebben het Verwey-Jonker Instituut gevraagd een evaluatie uit te voeren van het Programma Integratie en Participatie van statushouders. Doel van het onderzoek is dat de gemeenten inzichten opdoen die van belang zijn voor het ontwikkelen van het beleid en een vervolgaanpak op het vlak van inburgering, re-integratie en participatie van statushouders. De uitkomsten van de evaluatie zijn input voor de regionale aanpak voor de uitvoering van de nieuwe inburgeringswet die per 1 juli 2021 ingaat.
Bijlagen
-
2.19
Vanaf 1 juli 2021 is de nieuwe wet inburgering van kracht. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze nieuwe wet en het ontwikkelen en aanbieden van programma’s ligt bij de gemeente. Voor de uitvoering stelt het rijk via een integratie-uitkering in het gemeentefonds middelen beschikbaar. Deze middelen zijn via de meicirculaire 2020 beschikbaar gekomen. Voor de inburgeringsvoorzieningen, waaronder het ontwikkelen en uitvoeren van programma’s, stelt het rijk via een specifieke uitkering middelen beschikbaar.
Bijlagen
-
2.20
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is een van de maatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De Tozo is een AMvB op basis van de Participatiewet, maar er dient mandaat verleend te worden voor een juiste uitvoering van de Tozo. Daarom wordt gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en op boek 3 titel 3 van het Burgerlijk wetboek, het volgende besluit voorgelegd:
Bijlagen
-
2.21
Het lid van de Raad, mevr. Kerssens, heeft ons op 1 juni 2020 vragen gesteld over het realiseren van zomeractiviteiten. De PvdA heeft vragen gekregen van een wijk in Alkmaar over het organiseren van extra activiteiten voor kinderen deze zomer. In verband met het feit dat veel kinderen en jongeren niet op vakantie kunnen deze zomer, willen maatschappelijke organisaties samen activiteiten organiseren.
Bijlagen
-
2.22
Gemeenten zijn volgens de wet Kinderopvang verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van kinderopvangvoorzieningen. De gemeente legt over de uitvoering van haar taken jaarlijks verantwoording af aan de Inspectie van het Onderwijs en de gemeenteraad.
Bijlagen
-
2.23
Op 12 december jl. is het beleidskader maatschappelijke opvang vastgesteld door de gemeenteraad. In het beleidskader zijn vier actielijnen gepresenteerd die de basis vormen voor een toekomstbestendige maatschappelijke opvang. In bijgaand uitvoeringsplan werken we deze actielijnen verder uit en presenteren we de planning van de uitvoering van de actielijnen. Alkmaar doet met dit uitvoeringsprogramma mee aan de Brede Aanpak dakloosheid van het ministerie van VWS. Daarvoor zijn 21 centrumgemeenten als koploper door het ministerie geselecteerd. Alkmaar is één van die koplopers en krijgt voor de uitvoering van de actielijnen € 1.152.000 euro.
Bijlagen
-
2.24
Het lid van de Raad, de heer R. Tiggelaar, heeft ons op 08-05-2020 vragen gesteld over de veiligheid voor weggebruikers van de Westerweg ter hoogte van de Alkmaarse wijk Cranenbroek
Bijlagen