- Locatie
Besognekamer
- Voorzitter
- P.M. Bruinooge
- Toelichting
-
,
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Openbare besluiten
-
2.1
Het lid van de Raad, dhr. Hoekzema, heeft ons op 26 juni 2020 vragen gesteld over de telefonische bereikbaarheid van handhaving.
Bijlagen
-
2.2
Op 19 mei 2020 heeft het college een voorgenomen besluit genomen en ingestemd met een 1e tranche om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen. Ook is ingestemd met het uitwerken van de oprichting van een gemeentelijke BV voor het onderbrengen en verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. Het voorgenomen collegebesluit is op 3 juni jl. in de Auditcommissie besproken. De Auditcommissie concludeert dat de advisering zorgvuldig is uitgevoerd en het niet noodzakelijk is om een second opinion aan te vragen. De auditcommissie brengt een positief behandeladvies uit en geeft aan dat het voorstel voor besluitvorming aan de commissie en raad kan worden voorgelegd. Het verslag van 3 juni 2020 is als bijlage bijgevoegd.
Bijlagen
-
2.3
Per 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen van toepassing. Dit betekent dat overheidslichamen voor een deel van hun activiteiten te maken krijgen met de vennootschapsbelasting (Vpb). De gedachte achter de belastingplicht is het verwezenlijken van een gelijk speelveld tussen overheidsondernemingen en private ondernemingen. Er bestaat nog steeds onduidelijkheid over de beoordeling van de Vpb-plicht en de precieze implementatie daarvan. Eind 2018 heeft de belastingdienst aangegeven aangiften te willen ontvangen die zijn opgezet volgens de methodiek die beschreven is in de door hen opgestelde “vaststellingsovereenkomst” voor grondexploitaties.
Bijlagen
-
2.4
Er is een aanvraag ingediend voor het realiseren van totaal 5 appartementen op de begane grond, 1e en 2e verdieping in het pand aan de Kooltuin 8. In de huidige situatie is er een winkelruimte aanwezig op de begane grond, met daarboven een grote woning verdeeld over 2 bouwlagen. Het plan is in strijd met het bestemmingsplan, omdat het bestaande aantal woningen niet mag toenemen. De omgevingsvergunning kan worden verleend met een binnenplanse afwijking (reguliere procedure).
Bijlagen
-
2.5
Eigenaar van het Huis met de Kogel, woningcorporatie Van Alckmaer voor Wonen, ontwikkelt een plan voor een openbare cultureel-educatieve bestemming voor het pand. De planvorming en fysieke voorbereiding gaat ten koste van inkomsten uit verhuur. Gevraagd wordt om een eenmalige financiële toelage ter hoogte van de jaarlijkse vaste lasten van €12.000. Voor dit verzoek is uw besluit nodig.
Bijlagen
-
2.6
Als gevolg van de maatregelen vanwege de Covid-19 crisis is het Filmhuis Alkmaar verplicht gesloten vanaf 13 maart 2020. Het is sinds die datum verboden filmvertoningen te organiseren tot 1 juni 2020. Hiermee zijn de inkomsten gedurende deze periode geheel weggevallen terwijl de kosten voor een groot deel doorlopen. Per 1 juni is de programmering mondjesmaat gestart met maximaal 30 bezoekers per zaal en per vertoning. De capaciteit kan daarmee voor ongeveer 25% worden benut. Van de ondersteunende maatregelen van de rijksoverheid heeft men gebruik kunnen maken van TOGS en NOW over de periode tot 1 juni 2020. Naar de mening van het ministerie van OCW vervult het filmhuis een cruciale rol in de regio en kan aanmerking komen voor een extra rijksbijdrage welke via het Filmfonds zal worden verstrekt. Aan de toekenning van deze bijdrage is de voorwaarde gesteld dat de gemeente een extra bijdrage verleent welke tenminste gelijk is aan die van het Filmfonds.
Bijlagen
-
2.7
Als gevolg van de maatregelen vanwege de Covid-19 crisis is Poppodium Victorie verplicht gesloten vanaf 13 maart 2020. Het is sinds die datum verboden (pop)concerten te organiseren tot 1 september 2020. Hiermee zijn de inkomsten gedurende deze periode geheel weggevallen terwijl de kosten voor een groot deel doorlopen. Van de ondersteunende maatregelen van de rijksoverheid heeft men gebruik kunnen maken van TOGS en NOW over de periode tot 1 juni 2020.
Naar de mening van het ministerie van OCW vervult het poppodium een cruciale rol in de regio en kan in aanmerking komen voor een extra rijksbijdrage welke via het Fonds Podiumkunsten zal worden verstrekt. Aan de toekenning van deze bijdrage is de voorwaarde gesteld dat de gemeente een extra bijdrage verleent welke tenminste gelijk is aan die van het Fonds Podiumkunsten.Bijlagen
-
2.8
Het bestemmingsplan voorziet in de realisatie van 10 grondgebonden woningen en 6 appartementen ter plaatse van een voormalig kantoorgebouw aan de Bloemaertlaan 20 te Alkmaar.
Bijlagen
-
2.9
De raad heeft op 31 oktober jl. het college van B&W de opdracht gegeven om de regionale energiestrategie Noord-Holland Noord (RES) op te stellen. De RES geeft inzicht in mogelijke locaties voor de opwek van duurzame energie uit zon en wind en inzicht in de huidige beschikbare warmtebronnen met bijbehorende infrastructuur. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de colleges van B&W besluiten over de concept RES; de raden besluiten over de definitieve RES. De concept RES ligt ter besluitvorming voor.
Bijlagen
-
2.10
Er is een bestuurlijke opdracht om te komen tot een toekomstbestendig scenario voor de uitvoering van de Participatiewet. Adviesbureau Berenschot heeft hiertoe bijgevoegde rapportage gemaakt. Deze rapportage wordt middels bijgevoegd raadsvoorstel voor instemming aangeboden aan de gemeenteraad.
Bijlagen
-
2.11
Naar aanleiding van het beleidskader Schuldhulpverlening Gemeente Alkmaar 2019 – 2023 is begin 2019 een aantal pilots gestart, waaronder de pilot vroegsignalering in Heerhugowaard. Bij deze aanpak van vroegsignalering wordt outreachend een huisbezoek afgelegd op basis van signalen van schuldeisers. Deze benadering zorgt ervoor dat inwoners met betaalachterstanden sneller worden bereikt, en daarnaast kunnen problemen op andere leefgebieden eerder worden gesignaleerd. De pilot heeft positieve resultaten gehad. Om deze reden wordt voorgesteld het meldpunt te verbreden naar Alkmaar.
Bijlagen
-
2.12
Onlangs is de ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 verschenen. De nota gaat over het beleid voor de luchtvaart in Nederland voor de komende 30 jaar. De mogelijkheid staat open om een zienswijze in te dienen. De nota is belangrijk voor Alkmaar vanwege de ligging in de vliegroute van- en naar de Polderbaan en de hinder die dit met zich meebrengt.
Bijlagen
-
2.13
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft, naast de eenmalige impulsgelden 2020-2021, binnen het ESF aanvullende middelen vrijgemaakt voor ondersteuning van de kwetsbare leerlingen van Voortgezet Speciaal onderwijs (vso) en Praktijkonderwijs (pro) bij hun stap naar de arbeidsmarkt. Het gaat om 185.700 euro voor het komend schooljaar voor scholen in de arbeidsmarktregio Noord Holland Noord. Met deze middelen kan extra worden ingezet op stagebegeleiding, op het aanbieden van branchegerichte cursussen en op begeleiding in leer-werkbedrijven.
Bijlagen
-
2.14
In de raadsvergadering van 25-06-2020 is een motie aangenomen met betrekking tot de Coalition of the Willing – Alkmaar. In bijgaande brief wordt de motie beantwoord.
Bijlagen
-
2.15
Tussen het COA en het college hebben een aantal formele en informele contacten plaatsgevonden over continuering van opvang in Alkmaar. De raad wordt middels dit memo geïnformeerd over de uitkomst van deze besprekingen.
Bijlagen
-
2.16
In de gemeente Alkmaar gebeurt al veel rondom het thema diversiteit en inclusie, maar er liggen ook nog kansen open waardoor het diversiteitsbeleid nog meer aan kracht kan winnen. Uit deze evaluatie van de Alkmaarse Diversiteitsagenda 2018-2021 is gebleken dat sommige resultaten van speerpunten niet goed op de voorgestelde manier kunnen worden uitgevoerd. We hebben namelijk geconstateerd dat de invloed van de gemeente op de verschillende sectoren beperkt is, nieuwe trends zich aftekenen en dat er een grotere rol is weggelegd voor (interne) stakeholders om een verdere verandering te bewerkstelligen. Dit inzicht brengt ons tot een vernieuwde aanpak en samen met stakeholders gaan we met dit nieuwe inzicht aan de gang om de uitvoering van de Alkmaarse Diversiteitsagenda 2018-2021 een stap verder te brengen.
Bijlagen
-
2.17
Op 10 december 2019 hebben vijf jeugdregio’s (Kop van Noord-Holland, West-Friesland, Noord-Kennemerland, IJmond en Zuid-Kennemerland) uit Noord-Holland bestuurlijk overleg gevoerd over de continuïteit van zorg geboden door de aanbieder Parlan. Een plan van aanpak om continuïteit te borgen wordt ter besluitvorming aangeboden om te borgen dat deze regio’s een eenduidige bestuurlijke opdracht verstrekken. 3 andere regio’s sluiten ambtelijk stevig aan en met een 4e regio vindt uitwisseling plaats.
Bijlagen
-
2.18
Op 31 december 2021 lopen de huidige contracten voor jeugdhulp met verblijf af. Deze kunnen niet verlengd worden. Daarnaast zijn er zowel landelijk (actieprogramma zorg voor de jeugd) als regionaal (regionaal transformatieplan) ambities neergelegd tot vernieuwing en omvorming van het zorgveld verblijf. Het gaat hierbij om een transformatie met grote impact gericht op kleinschaligheid, afbouw van bedden en de versterking van ambulante jeugdhulp. De zeven gemeenteraden wordt gevraagd kaderstellende besluiten te nemen op basis waarvan het veld van jeugdhulp met verblijf getransformeerd en opnieuw ingekocht zal worden.
Bijlagen
-
2.19
Op 24 juni 2020 heeft de raad de Parkeernormen 2020-2027 vastgesteld. Om bouwplannen in de Binnenstad vlot te trekken heeft de Raad ingestemd met het instellen van een parkeerfonds. Projectontwikkelaars hoeven dan het parkeren niet altijd op eigen terrein te realiseren, maar kunnen dit afkopen. Om het huidige parkeerfonds in de Binnenstad geldig te laten zijn, is een gewijzigd aanwijzingsbesluit van het college nodig. In feite wordt het huidige aanwijzingsbesluit voor Overstad omgebouwd tot aanwijzingsbesluit Alkmaar met daarin de gebieden Overstad en Binnenstad als aangewezen gebieden
Bijlagen
-
2.20
Ieder kwartaal wordt een monitor jeugdhulp opgesteld. Op verzoek van het college is aan de monitor een document toegevoegd met trends.
Bijlagen
-
2.21
In de raadsvergadering van 8 juni 2020 is een motie aangenomen met betrekking tot administratieve lasten in de jeugdzorg.
Bijlagen
-
2.22
Gemeenten zijn vanaf 2019 verantwoordelijk voor de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma. De vaccinatiegraad rijksvaccinatieprogramma is in Alkmaar, net als in Nederland, onder de norm van de Wereldgezondheidsorganisatie. De GGD Hollands Noorden voert het programma uit en heeft aanbevelingen gedaan aan de gemeenten in Noord Holland Noord voor het verhogen van de vaccinatiegraad. Om te komen tot een plan van aanpak hiervoor vraagt het college de commissie Sociaal om uitgangspunten.
Bijlagen
-
2.23
Bij het vaststellen van het omgevingsbeeld voor de Kanaalzone op 4 juli 2019 gaf de raad diverse opdrachten. Eén van de opdrachten is het verder uitwerken en incorporeren van Vitaliteit 2040 in de ontwikkelbeelden. De groei van de stad vraagt om een groei van sociaal/maatschappelijke voorzieningen en centrumvoorzieningen in de Kanaalzone. Aan de hand van de bijgeleverde projectopdracht wordt de opdracht uitgevoerd.
Bijlagen
-
2.24
Het lid van de Raad, mevrouw Kardinaal, heeft ons op 19-05-2020 vragen gesteld over Minder verkeer, minder ongelukken, minder slachtoffers.
Bijlagen
-
2.25
Het lid van de Raad, de heer van Iterson Scholten, heeft ons op 19-06-2020 vragen gesteld over de onderhoudstoestand van de Algemene Begraafplaats De Rijp.
Bijlagen
-
2.26
Op 29 november 2019 hebben gemeenten via de VNG ingestemd met het Klimaatakkoord. Een van de afspraken uit het Klimaatakkoord is dat het hoofdstuk ‘Mobiliteit’ regionaal wordt uitgewerkt. De uitwerking vindt plaats aan de hand van ‘Regionale Mobiliteitsprogramma’s’ (RMP). In het BO-MIRT van november 2019 is afgesproken dat de Regionale Mobiliteitsprogramma’s in november 2020 worden geagendeerd op het BO-MIRT. Voor die tijd, in augustus/september zal eerst besluitvorming plaats moeten vinden over het Regionaal Mobiliteitsprogramma door de colleges van B&W en GS en in oktober door de raden. Om alvast een beeld te geven van het RMP wordt in deze nota een toelichting met stand van zaken gedeeld.
Bijlagen