Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Openbare Besluiten College B&W

dinsdag 24 maart 2020

10:30 - 16:00
Locatie

Digitaal via Microsoft Teams

Voorzitter
P.M. Bruinooge
Toelichting

,

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Openbare besluiten
  3. 2.1

    Het kabinet heeft reeds acties ondernomen met betrekking tot het zoveel mogelijk ondersteunen van ondernemers in verband met de corona maatregelen die genomen zijn. Inmiddels zijn ook de eerste besluiten door het college genomen zoals belastingmaatregelen en de uitbreiding van dienstverlening door het ondernemers loket. Aanvullend wordt ook uitstel van betaling verleend voor leges. Als gemeente kijken wij hoe de ondernemers en maatschappelijke instellingen in Alkmaar zoveel mogelijk geholpen kunnen worden en sorteren wij voor op de vraag hoe de economie na de crisis weer zo snel mogelijk op gang gekregen kan worden.

  4. 2.2

    Conform de afspraken met de regio is eind 2019 een tussenevaluatie gehouden voor de destinatiemarketing Holland boven Amsterdam (HbA). De tussenevaluatie concludeert dat HbA een stevige en steeds meer herkenbare basis voor de destinatiemarketing heeft gelegd. Volgens de tussenevaluatie is het nu zaak om met de leerpunten uit de evaluatie te consolideren wat er bereikt is en de koers uit te zetten naar 2021. Het college is kritisch op deze evaluatie omdat (de lokale situatie van) Alkmaar onvoldoende bij deze evaluatie is betrokken. Daarom dient bij de eindevaluatie nadrukkelijk tot 2021 ook de eigen keuze van de Gemeente Alkmaar te worden betrokken die toekomstmogelijkheden en dilemma’s schetst in relatie tot onze eigen citymarketing.

  5. 2.3

    Het lid van de Raad, de heer de Haan, heeft ons op 08-03-2020 vragen gesteld over het elektrisch opladen in parkeergarages.

  6. 2.4

    In de B&W vergadering van 25 februari is een vervangend raadsvoorstel ingebracht. Het was nodig om een vervangend raadsvoorstel te maken omdat de SDE-subsidieaanvraag van het najaar 2019 is afgewezen. Er zijn nieuwe ontwikkelingen waardoor het nodig is om het vervangende raadsvoorstel te actualiseren.

  7. 2.5

    Horecaonderneming ‘De Krantine’ en de productiekeuken van ‘Smoking Buddha’ willen zich graag vestigen in De Letterbak (voormalig TMG-pand). Voorstel is om medewerking te verlenen met dit verzoek.

  8. 2.6

    De beleidsregels Bestuurlijke Boete dateren van 2014. Door meerdere uitspraken van de Centrale Raad van beroep, is er nu voldoende duidelijkheid om de beleidsregels aan te passen, op die punten waar dat kan.

  9. 2.7

    In alle regiogemeenten is per 1 juli 2019 een nieuwe Huisvestingsverordening van kracht gegaan.
    Daarin is een nieuwe bepaling opgenomen dat voorrang kan worden gegeven in het kader van doorstroming faciliteren. Die bepaling is in de verordening niet verder uitgewerkt. In overleg met  gemeenten, corporaties en huurdersvertegenwoordigers zijn afspraken gemaakt over de toepassing van deze bepaling. Deze zijn opgenomen in bijgevoegde “Beleidsregels doorstroomvoorrang”. Het PORA heeft op 8 januari 2020 ingestemd deze afspraken ter vaststelling aan te bieden aan de regiogemeenten.

  10. 2.9

    Het algemeen bestuur van de GGD Hollands Noorden heeft de Kaderbrief 2021 gewijzigd vastgesteld, naar aanleiding van de zienswijzen van de raden. De GGD heeft het College de definitieve Kaderbrief 2021, een overzicht van de zienswijzen en de bestuurlijke reactie op de zienswijzen toegestuurd. Voorgesteld wordt de documenten ter kennisname aan te bieden aan de Raad.

  11. 2.10

    De VNG heeft maandag 16 maart jl. een concept convenant aan de 42 jeugdhulpregio’s voorgelegd in het kader van het stoppen met tijdschrijven. Dit betreft een voorgenomen convenant tussen VNG, Jeugdzorg Nederland, FNV en het ministerie van VWS. De inhoud van het convenant betekent voor onze regio het terugdraaien van de reeds bereikte transformatie naar integrale jeugdhulp en het organiseren van een geheel nieuwe inkoopsystematiek voor zowel de ambulante jeugdhulp als de jeugdbescherming. Deze laatste kopen wij met vier regio’s in Noord-Holland gezamenlijk in. Gelet op de huidige situatie rondom het Corona virus is bij de VNG/Rijk om uitstel van de reactietermijn gevraagd. Dit blijkt echter niet mogelijk vanwege de landelijke ondertekening van het convenant op 31 maart a.s. De bestuurlijke reactie wordt daarom uiterlijk 24 maart a.s. aan de VNG

  12. 2.11

    In mei 2019 hebben bewoners en de gemeenteraad tijdens de behandeling van het bouwplan de Westfriese poort gevraagd om een tijdelijk tijdens de bouwperiode een gratis parkeerregime in te voeren op het Schermereiland. Dit om de te verwachten extra parkeeroverlast door het wegvallen van parkeervakken op te lossen. Met een parkeerregime worden derden geweerd en ontstaat ruimte voor de eigen bewoners. Aangezien het Schermereiland op de vastgestelde lijst staat van proactieve aanpak van parkeerproblemen (Verkeersvisie 2017), wordt voorgesteld om aan dit verzoek tegemoet te komen.

  13. 2.12

    Van 16 maart tot en met 6 april 2020 is de kinderopvang op last van het kabinet gesloten in verband met het coronavirus. Voor kinderen van ouders met cruciale beroepen is er ‘noodopvang’. Het kabinet heeft op 20 maart besloten dat alle ouders de eigen bijdrage voor kinderopvang terugkrijgen. Wij kunnen als gemeente niet achterblijven. Daarom willen wij de ouders van kinderen die gebruik maken van een gemeentelijke subsidieregeling voor kinderopvang gelijk behandelen. Dit betreft kinderen die gebruik maken van peuteropvang (2 – 4 jaar) en kinderen met een sociaal medische indicatie van 0 – 4 jaar (SMI ).

  14. 2.13

    Sinds het ingaan van de Wmo2015 is beschermd wonen een centrumtaak. Deze verantwoordelijkheid wordt per 1 januari 2022 gedecentraliseerd naar alle gemeenten in de regio. Dit past bij het uitgangspunt dat elke gemeente verantwoordelijkheid draagt voor het ondersteunen van kwetsbare inwoners. In het Pora van 5 februari 2020 is de aanpak voor deze doordecentralisatie besproken. Met deze nota wordt de aanpak door alle colleges vastgelegd.