Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Openbare besluiten college

dinsdag 10 september 2024

10:00 - 14:00
Locatie

Stadhuis

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1.1
    Vaststelling agenda
  2. 1.2

  3. 2.1

    Momenteel heeft gemeente Alkmaar geen diversiteitsbeleid. De diversiteitsagenda is in 2021 verlopen. Diversiteit en inclusie krijgt vanuit de (Alkmaarse) samenleving steeds meer aandacht; of dit nu gaat om discriminatie, lhbti+ of toegankelijkheid. Met het nieuwe beleidskader diversiteit en inclusie erkennen we dat diversiteit waardevol is en inclusie bijdraagt aan het welzijn van onze inwoners. Het beleid legt onze visie op diversiteit en inclusie vast, geeft ons handelingskaders en legt een bodem waarop we concrete, integrale uitvoeringskaders kunnen maken.

  4. 2.2

    Dit voorstel richt zich op
    1. het verlengen van de overeenkomst tussen de HVC Aandeelhouders Energie BV en de gemeente Alkmaar voor leveringsjaar 2026;
    2. de strategie voor het vastleggen van het gastarief en elektratarief voor leveringsjaar 2026.

  5. 2.3

    • De nadere regels bewonersinitatieven is in overleg met de regiegroepen aangepast. 
    • De nadere regels bewonersorganisatie subsidie is aangepast met bedragen die recht doen aan de gemaakte kosten. 
     • De nadere regels tienerbudget is niet meer van toepassing omdat iedereen, ook tieners gebruik kunnen maken van de subsidie bewonersinitiatieven

  6. 2.4

    Nadat er voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor de sloop en nieuwbouw van een woning naast zijn perceel is afgeweken van het bestemmingsplan menen de voormalig woning-eigenaren van het buurperceel recht te hebben op vergoeding van planschade


    Conform de Procedureverordening voor planschadeverzoeken is een extern deskundigen gevraagd advies uit te brengen. Het advies van die deskundige is om geen planschade toe te kennen, omdat de vastgestelde schade lager is dan het normaal maatschappelijk risico dat in deze procedure verplicht gehanteerd moet worden.

  7. 2.6

    De notaris heeft in navolging van de beëindiging van het erfpachtsrecht een aanvullende akte opgesteld waarin enkele ‘oude’ bijzondere bepalingen komen te vervallen. De gemeente Alkmaar heeft dit recht van erfpacht ’t Lood in 2005 al overgedragen en is vanaf dat moment al géén partij meer. Het betreft hier dan ook een administratieve handeling, zodat de akte kan worden opgeschoond. Dit is een collegebevoegdheid.

  8. 2.7

  9. 2.8

    In het beleidskader Peuteropvang vanaf 2020 is aangegeven dat de peuteropvang met voorschoolse educatie (vve) wordt gesubsidieerd volgens een transparant uurtarief. De kostprijs voor peuteropvang/vve is hoger dan die voor reguliere kinderopvang. Tevens is er een mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een locatiesubsidie en is het wettelijk verplicht om een Hbo-er in te zetten op de groep. Voor het aanbieden van peuteropvang met voorschoolse educatie ontvangen wij onderwijsachterstandsmiddelen van het rijk.
    NB: het kinderopvangtoeslagtarief is momenteel in het nieuws. Dit betreft het wetsvoorstel om in 2026 de maximum uurprijs voor kinderopvangtoeslag (KOT) niet te indexeren. Op dit collegevoorstel voor 2025 is deze ontwikkeling nog niet van invloed.

  10. 2.9

    Op 21 november 2023 keurden B&W het ontwerpbestemmingsplan De Staalmeester, Alkmaar goed. Het bestemmingsplan maakt de bouw van meerdere woongebouwen en een parkeergarage mogelijk. Het programma bestaat uit maximaal 300 woningen en 5.000 m² niet-woonprogramma. Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn zes zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan wordt nu aan de raad aangeboden. Verder ligt een besluit hogere waarden geluid voor, waarmee de woningen voldoen aan de wet en het geluidbeleid.

  11. 2.10

    Momenteel onderzoekt de Dorpsraad van Grootschermer of de W.J. Driessenschool de openbare signatuur dient te behouden dan wel verder zal gaan als een algemeen bijzondere school. Mochten zij besluiten dat de school verder gaat als een algemeen bijzondere school dan verdwijnt er een school voor openbaar onderwijs in landelijk Alkmaar.
    Deze mogelijke bestuursoverdracht van een openbaar schoolbestuur naar een algemeen bijzonder schoolbestuur kan aangemerkt worden als een opheffing van de openbare school. Dit geeft de ISOB reden om veiligheidshalve een melding te doen als bedoeld in art. 148 lid 2 WPO.

  12. 3
    Raadsinformatie
  13. 3.1

    De beantwoording van de schriftelijke vragen over het realiseren van flexwoningen op de locatie van Stadswerk.

  14. 3.4

    Op 15 augustus 2024 heeft de agendakamer van de leden van de raad Pınar van de fractie PvdD, Seignette van de fractie GroenLinks en de Boer van de fractie PvdA raadsvragen ontvangen over de toekomst van het Geestmerambacht. Overeenkomstig art. 42 Reglement van Orde voor vergaderingen van de raad, is eerder een verdaagbrief verzonden, omdat door vakanties beantwoording niet lukte binnen de bepaalde termijn. Bijgaande beantwoording verwacht de raad op 11 september 2024 te kunnen ontvangen.

  15. 3.8

    In de raadsvergadering van 15 juli 2024 is een motie aangenomen van D66, CU, SPA, VVD, CDA en BAS over het opstellen van een kennisnotitie over Universitair Onderwijs in Alkmaar.

  16. 3.10

    Raadsinformatiebrief om de raad om de hoogte te stellen van de voortgang van de aanvraag omgevingsvergunning voor het nieuwbouwproject Dok6.

  17. 5
    Ingekomen stukken (openbaar)
  18. 5.1

    Ter kennisgeving aan te nemen.

  19. 5.2

  20. 5.3