Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Openbare besluiten college

dinsdag 26 maart 2024

10:00 - 16:00
Locatie

Stadhuis

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Hamerstukken
  3. 2.1

    · Op 26 mei 2021 zijn de leden en plaatsvervangend leden van het Centraal Stembureau voor vier jaar benoemd. Er zijn drie tussentijdse vacatures ontstaan. Deze worden met dit besluit ingevuld.
    · Er is een Referendumverordening aangenomen. Op 6 juni 2024 wordt een gemeentelijk referendum over vuurwerk gehouden. Met dit besluit wordt het centraal stembureau voor de gemeenteraadsverkiezing ook aangewezen als centraal stembureau voor gemeentelijke referendums. Het CSB is op grond van artikel 13 van de Referendumverordening belast met de vaststelling van de uitslag van het referendum

  4. 2.2

    Voor het tellen van de stemmen na een verkiezing biedt de Kieswet twee methoden; Centrale en Decentrale stemopneming.
    Het verschil tussen Centrale en Decentrale stemopneming is dat bij Decentrale stemopneming (DSO) alle stemmen na het sluiten van het stembureau volledig geteld worden in het stembureau.
    Bij Centrale stemopneming (CSO) telt het stembureau de stemmen op partijniveau, en wordt de telling op kandidaatniveau de volgende dag uitgevoerd door het Gemeentelijk Stembureau op een centrale locatie. Bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezing hebben we voor het eerst via Centrale Stemopneming de stemmen geteld. De ervaring waren goed. Een gemeente mag de stemmen alleen centraal tellen als het college daartoe besluit. Daarom stellen voor om bij de Europees Parlementsverkiezing van 6 juni 2024 weer te besluiten tot Centrale Stemopneming.

  5. 2.3

    De huidige systematiek van vaststellen van het canonpercentage, namelijk het voortschrijdend 3-jaars kwartaalgemiddelde, betekent een stabiel verloop in de kwartaalpercentages. Wijzigingen voeren we alleen door als er een verandering van het percentage heeft plaatsgevonden. De voor afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen worden contant gemaakt tegen het vastgestelde canonpercentage. De wijze waarop het canonpercentage berekend wordt, garandeert dat het canonpercentage redelijk overeen komt met de werkelijke rentestanden. Tevens wordt de canonpercentage gebruikt voor nieuwe uitgiftes in erfpacht en het vaststellen van huur gronden.


    Op grond van artikel 10, derde lid van de algemene voorwaarden dient afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen contant gemaakt te worden tegen het canonpercentage. Middels het vaststellen van de nota wordt het canonpercentage besloten.

  6. 2.4

    Het jaarlijkse Actieplan Recreatie & Toerisme Regio Alkmaar beschrijft de activiteiten die de regio uitvoert om de doelstellingen uit de toeristisch recreatieve visie “Regio Alkmaar: Parel aan Zee 2025“ te realiseren. De Regio Alkmaar is bezig met het opstellen van een nieuwe visie, die naar verwachting in de loop van 2024 klaar is. In afwachting van de nieuwe visie is afgesproken om voor 2024 geen nieuw actieplan te maken. Ondertussen moeten er wel activiteiten voortgezet worden en worden er kosten gemaakt. Daarom is besloten om het actieplan van 2023 te verlengen. Vanuit de gemeenten wordt een financiële bijdrage gedaan aan het regionale budget en wordt ambtelijke capaciteit ter beschikking gesteld voor de uitvoering.

  7. 2.5

    In 2023 zijn er vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wederom gelden vrijgemaakt voor de Aanpak Jeugd Werkeloosheid (AJW). De Arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord voert voor een vierde jaar, in het kader van Corona crisis, een aanpak jeugdwerkloosheid (AJW) uit. Deze bestaat uit het versterken van de inzet op begeleiding van jongeren, jobcoaching tijdens stage en maatwerktrajecten.

  8. 2.6

    Het Integraal Zorg Akkoord (IZA) heeft als doel de gezondheid van inwoners te bevorderen, de ondersteuning en de zorg voor alle inwoners beschikbaar, betaalbaar en toegankelijk te houden. De prioritaire opgaven in het Regioplan IZA Noord-Holland Noord vereisen een regionale en strategische domein- en stelseloverstijgende netwerksamenwerking tussen Partijen.

  9. 3
    Bespreekstukken
  10. 3.1

    Op het stembiljet voor het raadgevend referendum is naast al eerder vastgestelde referendum vraag, ruimte voor uitleg over het onderwerp van het referendum. Op grond van artikel 4 lid 1 sub C van de Referendumverordening Alkmaar 2023, adviseert de referendumcommissie de burgemeester over de stembiljetten.

  11. 3.2

    Stichting Markten Alkmaar zorgt voor de markten in gemeente Alkmaar. Zij hebben contact met de marktkooplui en ook de kramenbouwers. Vorig jaar zomer hebben vertegenwoordigers van de Stichting Markten Alkmaar aangegeven dat de kosten voor het opbouwen van de kramen te hoog worden.

  12. 4
    Raadsinformatie
  13. 4.2

    In uw vergadering van 6 november 2023 is door u een motie aangenomen over het realiseren van een monument voor Trijn Rembrands. In deze brief leest u onze reactie.

  14. 4.3

    Bij de behandeling van de kadernota veiligheid 2023-2026 op 26 januari 2023 heeft de raad een motie ingediend om bij de behandeling van de programmabegroting 2024 te komen met een voorstel voor de inrichting van een handhavingspost in Alkmaar Noord.

  15. 6
    Ingekomen stukken
  16. 6.1

  17. 6.2

    Het college heeft de stukken opgevraagd bij beslispunten:


    4. Beantwoording Statenvragen nr. 18 van de heer Karar (PvdA) over een harmonieuze uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk
    - Beantwoording volgt nog.


    5. Manifest Werken & Ontwikkelen 2030 NH – versie 2.0
    6. Bedrijventerreinenstrategie MRA

  18. 6.3

  19. 6.4

  20. 7

    Ongeveer 60 adressen in de Rijp en Markenbinnen maken gebruik van een service waarbij HVC de rolemmers ophaalt, naar de ledigingplek brengt en ook weer terugzet na de lediging. De service wordt al sinds het ontstaan van Stadswerk072 in 2014 uitgevoerd.