Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Openbare besluiten college

dinsdag 16 juli 2024

10:00 - 14:00
Locatie

Stadhuis

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1.1

  2. 2.1

    In het programma Vitaliteit zijn thema’s te onderscheiden waarover in diverse P&C stukken wordt gerapporteerd. Dat geldt ook voor de producten binnen deze thema’s.
    Binnen het programma 2. Vitaliteit kennen we het thema 2.6 Iedereen doet mee.
    Binnen dit thema bestaan tot nu toe 2 producten:
    64 Inkomensondersteuning
    65 Participatie
    Onder product 65 Participatie worden ook de projecten van het programma ASON vastgelegd.
    Hierdoor lopen zaken door elkaar, wat de overzichtelijkheid van de stand van zaken van de diverse activiteiten belemmert.
    Het voorliggende voorstel beoogd om dit op te heffen en met een nieuw product 66 ASON hierin transparantie te verschaffen.

  3. 2.2

    De omgevingsvisie Alkmaar 2040 wordt geactualiseerd. Hiervoor is een bouwstenennotitie opgesteld, die als uitgangspunt dient voor de verdere uitwerking van de actualisatie later dit jaar. Tevens is een participatieplan voor de actualisatie opgesteld. Beide documenten worden voor besluitvorming voorgelegd aan het college. De bouwstenennotitie zal openbaar worden gemaakt en zal als input dienen voor de participatie. Tevens zal over de actualisatie van de omgevingsvisie een raadsinformatiebrief worden verzonden.

  4. 2.3

    Om te zorgen dat de gemeente integraal met alle betrokken partijen blijft samenwerken maar ook zelf ‘in control’ blijft, is het nodig het handboek kabels & leidingen uit 2017 te herzien.

  5. 2.4

    In 2009 is het beheer van de stedelijke watergangen overgedragen aan HHNK. Daarbij zijn afspraken gemaakt over het beheer van de watergangen en het afvoeren van bagger binnen de stad Alkmaar. In 2018 is overeengekomen om ook het stedelijk water van de voormalige gemeenten Schermer en Graft-De Rijp over te gaan dragen.

  6. 2.5

    Het afvalbrengstation (hier na te noemen ABS) van de gemeente Alkmaar wordt verplaatst van de Kitmanstraat naar de Diamantweg. Wij willen zoveel mogelijk proberen onze inwoners te stimuleren om hun restafval te verminderen. Op de nieuwe locatie worden extra om deze reden extra voorzieningen toegevoegd zoals een inname balie. De dekking voor de kosten van de innamebalie is gevonden binnen de begroting en via aanvullende afspraken met HVC.

  7. 2.6

    Gemeente Alkmaar werkt sinds 2014 met het functiewaarderingssysteem HR21. Bij de invoering van deze systematiek is de huidige conversietabel vastgesteld. De groei in het inwonersaantal van de gemeente geeft aanleiding tot heroverweging van deze conversietabel.

  8. 2.7

    Uit de evaluatie van Huis en Haard komt naar voren dat de bewoners met de juiste begeleiding en ondersteuning meer stabiliteit en structuur in een veilige omgeving krijgen. Ook hebben we meer zicht gekregen op de kwaliteit van de zorg die wordt geleverd. Dat is aanleiding om de samenwerking met het Leger des Heils te continueren.

  9. 2.8

    Op 28 september 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met het raadsvoorstel ‘Dorpshuisfuncties Schermerhorn en Stompetoren’. Voor beide dorpshuizen is een ontwerptraject gaande. Ook is aangegeven dat voor de mogelijke woningbouw aan de Vangstraat 2A in Stompetoren zou worden onderzocht in hoeverre sociale woningbouw hier kan plaatsvinden. Afgelopen maanden zijn gesprekken gevoerd met woningcorporaties. Deze gesprekken hebben geleid tot een positieve grondhouding vanuit Kennemer Wonen. Door middel van dit collegevoorstel wordt u gevraagd om met Kennemer Wonen een intentieovereenkomst aan te gaan om te verkennen hoe in Stompetoren aan de Vangstraat circa 6 studio’s kunnen worden ontwikkeld.

  10. 3.1

    Dit voorstel is opgesteld nu de pilot periode van de pleinsteward tot zijn einde komt. Afgesproken is
    dat de pleinstewards ingezet worden voor de duur van een halfjaar. Besluit om pleinstewards in te
    zetten is genomen op 7 november 2023, op 26 november 2023 zijn de pleinstewards gestart.
    Voor 26 mei 2024 moet er een besluit worden genomen welk vervolg deze pilot krijgt. Aanleiding om
    deze pilot te starten was de toenemende overlast op de Paardenmarkt, het Bolwerk en (ondergrondse)
    gemeentelijke parkeergarages door een overlast gevende doelgroep. Recent is het werkgebied van de pleinstewards uitgebreid naar de aangrenzende woonwijk Spoorbuurt in verband met toenemende klachten en verschuiving van de overlast gevende groep.

  11. 3.2

    In het conceptconvenant zijn afspraken opgenomen tussen regio Noord-Holland Noord en het Rijk over de uitvoering van de Regio Deal 'Samen Noord-Holland Noord versterken'. Daarnaast beschrijft het conceptconvenant wat de regio inhoudelijk met de Regio Deal wil bereiken. Het is een uitwerking van de aanvraag die afgelopen oktober is ingediend bij het Rijk en waarop het Rijk€ 32,5 miljoen beschikbaar heeft gesteld. De Regio Deal gaat per november2024 van start.


    Het concept convenant is door het programmabureau Regio Deal ter bespreking voorgelegd aan alle partijen, met het verzoek om belangrijke omissies of onjuistheden door te geven aan het kernteam Regio Deal vóór 16 augustus. In de collegevergadering van 9 juli is het concept convenant besproken. Het college heeft het besluit aangehouden en een zienswijze geformuleerd, met het verzoek die zienswijze ook te delen met de gemeenteraad.


    Het college dringt erop aan om met spoed de organisatie van de samenwerking, het besluitvormingsproces en de ’governance’ voor uitvoering van de Regiodeal in te richten; en stelt voor artikel 3 van het conceptconvenant kritisch te bezien omdat deze te gedetailleerd is, en de hoeveelheid beoogde resultaten afleidt van de feitelijke doelstelling.

  12. 4.4

  13. 4.5

    De raad wordt geinformeerd, zoals toegezegd, over de eerste ervaringen en resultaten van het verbod openlijk harddrugsgebruik in de Binnenstad en het messenverbod waarmee is gestart vanaf 27 februari 2024.

  14. 4.6

    In de dorpen Grootschermer, Driehuizen en Zuidschermer staan drie basisscholen die mogelijk niet toekomstbestendig zijn. Begin dit jaar is de St. Michaelschool in Zuidschermer gesloten en sluiting van de W.J. Driessenschool in Grootschermer dreigt. De afgelopen tijd hebben we gezamenlijk met inwoners, schoolbesturen en andere stakeholders een verkenning uitgevoerd naar mogelijke oplossingsrichtingen voor deze dorpen. Fase 1 van deze verkenning is nu afgerond en de resultaten worden gepresenteerd in bijgevoegde rapportage. Middels de raadsinformatiebrief informeren we de raad over de uitkomsten en over de vervolgstappen.

  15. 4.7

  16. 6.1