Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Openbare besluiten college

dinsdag 17 december 2024

09:30 - 12:00
Locatie

Stadhuis

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Besluiten
  3. 2.2

    Jaarlijks wordt door het college het handhavingsuitvoeringsprogramma vastgesteld. Het uitvoeringsprogramma beschrijft de prioriteiten waarop het team handhaving openbare ruimte wordt ingezet en is bepalend voor de dagelijkse inzet van onze BOA’s. 


    Het programma draagt bij aan het realiseren van de doelstellingen op het gebied van leefbaarheid en veiligheid, zoals die zijn opgenomen in het coalitieprogramma en door de gemeenteraad zijn vastgesteld in onder meer de kadernota veiligheid 2023-2026 en de programmabegroting 2025.



    De prioriteiten van het programma 2025 richten zich op de volgende thema’s:

    • Verkeer (verkeer algemeen en parkeren)
    • Sociale veiligheid (drugsoverlast, dak- en thuisloze mensen en jeugdoverlast)
    • Ondermijning (bestuurlijk toezicht prostitutie, integrale controles)
    • Overlast op het water en vuurwerkoverlast (seizoensgebonden thema’s)
  4. 2.3

    De huidige systematiek van vaststellen van het canonpercentage, namelijk het voortschrijdend 3-jaars kwartaalgemiddelde, betekent een stabiel verloop in de kwartaalpercentages. Wijzigingen voeren we alleen door als er een verandering van het percentage heeft plaatsgevonden. De voor afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen worden contant gemaakt tegen het vastgestelde canonpercentage. De wijze waarop het canonpercentage berekend wordt, garandeert dat het canonpercentage redelijk overeen komt met de werkelijke rentestanden. Tevens wordt de canonpercentage gebruikt voor nieuwe uitgiftes in erfpacht en het vaststellen van huur gronden.


    Op grond van artikel 10, derde lid van de algemene voorwaarden dient afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen contant gemaakt te worden tegen het canonpercentage. Middels het vaststellen van de nota wordt het canonpercentage besloten.

  5. 2.4

    Tijdens de vergadering van de Raadscommissie Ruimte op 4 juni 2024 is door de portefeuillehouder toegezegd dat de definitieve versie van het DPO aan de gemeenteraad zou worden toegezonden. Het DPO is inmiddels besproken met en akkoord bevonden door het RAC.


    Het DPO kan als onderbouwing worden gebruikt voor een aanvraag omgevingsvergunning voor een supermarkt. De initiatiefnemer hecht er waarde aan naast de goedkeuring van de Adviescommissie Detailhandel Noord-Holland te vernemen dat uw college met de inhoud en strekking van het DPO instemt. Als dat het geval is kan de vergunningaanvraag voorbereid gaan worden.

  6. 2.5

    In de wijzigingsbeschikking specifieke uitkering Impuls Jongerencultuur (brief 28 mei 2024 met referentienummer: 44759085) van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt de Impuls Jongerencultuur verlengd. De wijziging houdt in dat de periode waarop de SPUK betrekking heeft, wordt verlengd tot en met 31 december 2025. En dat de termijn voor vaststelling wordt verlengd tot 22 weken na ontvangst van de verantwoording over 2025. Er zal geen tussentijds vaststelling en terugvordering plaatsvinden.
    De beschikbare middelen blijven ten goede komen aan het geven van een impuls aan cultuurparticipatie door jongeren. De tijdelijke SPUK Impuls Jongerencultuur stimuleert activiteiten en vormen van eigentijdse cultuurbeoefening door jongeren (14 t/m 27 jaar). Ter uitvoering van de SPUK Impuls Jongerencultuur worden de nadere regels Subsidie SPUK Impuls Jongerencultuur gewijzigd.

  7. 2.7

    Met Stadswerk072 wordt voor ieder kalenderjaar een Dienstverleningsovereenkomst afgesloten en opdracht verstrekt voor beheer en onderhoud van de openbare ruimte.  Stadswerk072 heeft een Dienstverleningsovereenkomst en offerte ingediend voor 2025.

  8. 2.9

    Jaarlijks kunnen de schoolbesturen aanvragen doen voor financiële medewerking op basis van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2020. Het concept Programma en overzicht voorzieningen huisvesting onderwijs 2025 is bestuurlijk voorgelegd aan de schoolbesturen. Vervolgens moet het college voor 31 december van dit jaar het definitieve Programma 2025 vaststellen. Er is een krediet beschikbaar, maar geen exploitatiebudget. Er zijn in 2025 veel verhuizingen en tijdelijke huisvesting (deels uitgesteld vanuit 2024), waarvan de kosten die het schoolbestuur maakt, vergoed moeten worden.

  9. 2.10

    Het college wordt gevraagd een positief advies uit te brengen op de fusie-effectrapportage (FER) van de ISOB voor de overdracht van W.J. Driessenschool in Grootschermer aan een nieuw op te richten schoolbestuur. De overdracht borgt de continuïteit van het onderwijsaanbod.

  10. 2.11

    De gemeente Alkmaar is aangewezen als contactgemeente voor de uitvoering van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB). De wet voorziet in gemeentelijke samenwerking op arbeidsmarktniveau. De gemeente Alkmaar heeft een coördinerende rol in de uitvoering van de WEB en is verantwoordelijk voor de inkomsten en uitgaven. Het vaststellen van het Regionaal Uitvoeringsprogramma Basisvaardigheden is nodig voor het rechtmatig uitgeven van de regionale middelen die wij als contactgemeente vanuit het Rijk ontvangen.

  11. 2.12

    De gemeenten in de regio Alkmaar bieden voorzieningen aan inwoners vanuit meerdere wetten, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet en de Jeugdwet. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit en continuïteit van de voorzieningen die zij vanuit deze wetten verstrekt. Inwoners moeten kunnen rekenen op een doelmatige en rechtmatige besteding van gemeenschapsgeld. Al langere tijd geldt dat het toezicht op de uitvoering van de participatiewet tot de verantwoordelijkheid van de gemeenten behoort. Sinds 2015 is het toezicht op de WMO (kwaliteit en rechtmatigheid) en de Jeugdwet (rechtmatigheid) ook een taak van de gemeente.[1] In de afgelopen jaren hebben er verschillende activiteiten op toezicht plaatsgevonden. Daaruit is gebleken dat er meer samenhang en meer onderbouwing van ons handelen nodig is. Het is nodig een fundament te leggen en richting te geven aan de manier waarop wij toezicht houden. Daarom is er een regionaal beleidskader Toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet opgesteld. In het beleidskader zijn de visie op toezicht op de WMO en de Jeugdwet, verschillende vormen van toezicht, onze werkwijze en handhavingsmaatregelen beschreven. Het uitgangspunt in het voorliggende beleidskader is met preventief werken zoveel mogelijk onrechtmatigheden en zorg van onvoldoende kwaliteit voorkomen.



    [1] De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) bewaakt de kwaliteit van jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering en andere organisaties in het jeugddomein

  12. 2.13

    Logeerzorg is een vorm van respijtzorg, waarbij iemand kortdurend op een andere locatie dan thuis verblijft. Het primaire doel van logeerzorg is om de mantelzorger(s) te ontlasten. Dit kan er uiteindelijk in resulteren dat de inwoner met een zorgvraag langer thuis kan blijven wonen en/of dat het een opstap is naar een Wlz (Wet langdurige zorg) indicatie. Bij Wmo logeerzorg kan het zowel gaan om spoed als planbare logeerzorg. In de regio Alkmaar zijn diverse Wmo aanbieders die logeerzorg bieden. Zie overzicht in bijlage 1.

  13. 3
    Raadsinformatie
  14. 3.1

  15. 3.4

  16. 3.5

  17. 3.6

    Wethouder Robert te Beest is uitgenodigd door de provincie Noord-Holland om samen met een Noord-Hollandse delegatie deel te nemen aan de Grüne Woche 2025.

  18. 3.7

  19. 5
    Ingekomen stukken
  20. 5.1

  21. 5.3