Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Openbare besluiten college

dinsdag 2 juli 2024

10:00 - 14:00
Locatie

Stadhuis

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1.1

  2. 2.1

    De gemeente Alkmaar verstrekt, in zijn rol als centrum gemeente van de Arbeidsmarkt Regio Noord-Holland Noord, in 2024 een incidentele subsidie voor projecten die ten goede komen aan een werkende arbeidsmarkt. De subsidie bedraagt in totaal 1.435.077,48 en wordt gedekt uit de opbrengst REACT EU.

  3. 2.2

    Voor de uitvoering van de isolatie- en witgoedregelingen in het kader van een totaal aan drie speciale uitkeringen (SPUK) ter bestrijding van energiearmoede worden de opgestelde nadere regels aan u voorgelegd.


    Tevens wordt voorgesteld mandaat te verlenen aan het DBL ter besluitvorming over het al dan niet toekennen van subsidie aan zich meldende inwoners van de gemeente Alkmaar.

  4. 2.6

    De huidige systematiek van vaststellen van het canonpercentage, namelijk het voortschrijdend 3-jaars kwartaalgemiddelde, betekent een stabiel verloop in de kwartaalpercentages. Wijzigingen voeren we alleen door als er een verandering van het percentage heeft plaatsgevonden. De voor afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen worden contant gemaakt tegen het vastgestelde canonpercentage. De wijze waarop het canonpercentage berekend wordt, garandeert dat het canonpercentage redelijk overeen komt met de werkelijke rentestanden. Tevens wordt de canonpercentage gebruikt voor nieuwe uitgiftes in erfpacht en het vaststellen van huur gronden.


    Op grond van artikel 10, derde lid van de algemene voorwaarden dient afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen contant gemaakt te worden tegen het canonpercentage. Middels het vaststellen van de nota wordt het canonpercentage besloten.


    Dit betreft de standaard actualisatie van het canonpercentage dat elk kwartaal wordt herrekend en maakt geen onderdeel uit van de herziening van de algemene bepalingen voor de uitgifte van voortdurende erfpacht 1978 waarvoor op dit moment een separaat traject loopt.

  5. 2.7

    Per 1 juli 2022 zijn wijzigingen doorgevoerd in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Uiterlijk 1 juli 2024 moeten de teksten van alle gemeenschappelijke regelingen zijn aangepast aan de wetswijziging. In Noord-Holland Noord is er een gezamenlijk plan van aanpak op afgesproken. Voor Cocensus gebeurt dat afzonderlijk, omdat deze gemeenschappelijke regeling ook deelnemers heeft buiten Noord-Holland Noord. Ter voorbereiding van de beoogde toetreding van de gemeente Landsmeer tot Cocensus per 1 januari 2025, wordt ook de daartoe gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling 2025 voor vaststelling voorgelegd.


    Op 27 juni 2024 heeft de gemeenteraad het college toestemming gegeven om de voorgelegde regelingen Cocensus vast te stellen. Het college kan, na verkregen toestemming daartoe van de raad, de gemeenschappelijke regelingen vaststellen. Dit voorstel is de formaliteit die daar uitvoering aan geeft.

  6. 2.9

    De riolering in de Breedstraat, Schoutenstraat en Vlaanderhof is aan vervanging toe. Stadswerk072 heeft de vervangingswerkzaamheden in de programmering staan. Het vervangen van de riolering geeft de kans om de Breedstraat, Schoutenstraat en Vlaanderhof opnieuw in te richten. De afgelopen maanden is samen met de bewoners en ondernemers gewerkt aan een schetsontwerp voor de herinrichting. Het schetsontwerp is opgenomen als bijlage 1 van dit voorstel. Een overzicht van de participatie is opgenomen als bijlage 3 van dit voorstel.

  7. 2.10

    Op 9 april 2024 lag er een college- en raadsvoorstel (bijlage 1 en 2) voor u betreffende beleid op recreatief varen in Alkmaar. Daarin stond onder andere het volgende besluit; akkoord te gaan met concept pilot ligplaatsenregistratie (vaarseizoen 2025) en definitief akkoord te gaan na de wensen- en bedenkingenprocedure van de raad. Op 30 mei 2024 is de pilot in de gemeenteraad behandeld. De gemeenteraad heeft geen wensen en bedenkingen geuit. Het raadsvoorstel is unaniem vastgesteld.

  8. 2.11

    In de eerste week van mei zijn op de Gravenweg, Munnikenweg en Steenovenpad/Westfriesepad een drietal enquêtes uitgezet met de vraag of men een proef wil met vergunninghoudersparkeren. Dit gebeurde na een dringend verzoek van bewoners omdat de parkeerdruk het afgelopen jaar enorm was toegenomen. Alleen op de Gravenweg en Munnikenweg is voldoende response en draagvlak voor het houden van een proef. Op basis van de uitslag wordt voorgesteld wordt om op die straten in oktober een proef met vergunninghoudersparkeren te starten.

  9. 2.12

    Op 19 maart 2024 heeft het college besloten om in het zuidoostelijk gedeelte van het Schermereiland een enquête te houden over definitief vergunninghoudersparkeren. Dit gebeurde na een dringend verzoek van bewoners en de buurtorganisatie omdat de parkeerdruk het afgelopen jaar enorm was toegenomen. In feite is de enquête een herhaling van de enquête van begin 2023 in twee gebieden S2 en S3. In het gedeelte met voornamelijk grondgebonden woningen (S2) is het draagvlak in één jaar gegroeid van 52% naar 77%, in S3 is nog steeds onvoldoende draagvlak (47%). Voorgesteld wordt om in S2 definitief vergunninghoudersparkeren in te voeren.

  10. 3.1

    Dit voorstel betreft het verzoek voor het verstrekken van een voorbereidingskrediet voor de gebiedsontwikkeling van de Picassolaan. Het plan is om op deze locatie tussen de 300 en 400 woningen te realiseren. Het verstrekken van dit krediet is noodzakelijk om de planuitwerking voort te zetten van het gebied ter voorbereiding op de gronduitgifte aan corporatie en ontwikkelaar(s). Het voorbereidingskrediet wordt opgenomen in de grondexploitatie voor de Picassolaan.

  11. 4.2

  12. 4.6

  13. 6.1

  14. 6.3

  15. 6.4

  16. 8.1

    Ondernemers en de gemeente Alkmaar streven samen naar een sterk centrumgebied van Alkmaar en leggen dit sinds 2006 periodiek vast in een convenant. In het nieuwe convenant zijn de ambities voor het centrumgebied geformuleerd en worden drie nieuwe partners betrokken om de economische vitaliteit van de binnenstad te versterken. Tevens wordt voorgesteld de werkorganisatie, die vorm geeft aan de transitie van de binnenstad, verder te professionaliseren door strategisch centrummanagement toe te voegen.