Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Openbare besluiten college

dinsdag 1 oktober 2024

10:00 - 14:00
Locatie

Stadhuis

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 1.1
    Vaststelling agenda
  3. 1.2

  4. 2
    Besluiten
  5. 2.1

    De huidige systematiek van vaststellen van het canonpercentage, namelijk het voortschrijdend 3-jaars kwartaalgemiddelde, betekent een stabiel verloop in de kwartaalpercentages. Wijzigingen voeren we alleen door als er een verandering van het percentage heeft plaatsgevonden. De voor afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen worden contant gemaakt tegen het vastgestelde canonpercentage. De wijze waarop het canonpercentage berekend wordt, garandeert dat het canonpercentage redelijk overeen komt met de werkelijke rentestanden. Tevens wordt de canonpercentage gebruikt voor nieuwe uitgiftes in erfpacht en het vaststellen van huur gronden.


    Op grond van artikel 10, derde lid van de algemene voorwaarden dient afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen contant gemaakt te worden tegen het canonpercentage. Middels het vaststellen van de nota wordt het canonpercentage besloten.

  6. 2.2

    Op grond van het bepaalde in artikel 21, lid 3 van de “Algemene bepalingen voor uitgifte in voortdurende erfpacht 1978” dienen burgemeester en wethouders de aanpassingscoëfficiënt voor de 5-jaarlijkse canonwijzigingen in het jaar 2025, aan de hand van door het Centraal Bureau voor de Statistiek gepubliceerde cijferreeksen, vast te stellen.

  7. 2.3

    Naar aanleiding van de stemronde in mei is de top 3 verbeterpunten Wij(k) aan zet! per wijk bekend. Deze uitslag is gepubliceerd op de website www.alkmaar.nl/wijkaanzet en in de Stadskrant van 19 juli. De Gebiedsregisseurs hebben samen met de toetsingscommissie die bestaat uit de betrokken vakafdelingen en Stadswerk072 een inschatting gemaakt van de haalbaarheid, de planning en de kosten per verbeterpunt. Het uitgangspunt is om de gekozen verbeterpunten mogelijk te maken. Ook is, waar nodig, met indieners van de verbeterpunten contact opgenomen om het verbeterpunt toe te lichten en te verhelderen. Voor elk verbeterpunt wordt geparticipeerd met de buurt. Al deze bevindingen zijn opgenomen in het uitvoeringsplan Wij(k) aan zet!

  8. 2.4

    In het coalitie akkoord ‘Vertrouwen in Alkmaar, verschil mag er zijn’ is opgenomen dat er een evaluatie plaats vindt van de welstandsregeling en de welstandscommissie en deze waar nodig aan te passen.



    Het afgelopen jaar heeft de gemeente de evaluatie uitgevoerd.
    Er is een evaluatieformulier verstuurd naar alle bezoekers/toelichters van alle vergaderingen in 2023 en 2024.
    De gemeente heeft alle leden van de commissie bevraagd naar hun bevindingen, het werkproces en verbeterpunten.
    Ook is er een gesprek geweest met de directeur van MOOI Noord-Holland over de voorgestelde nieuwe werkwijze.
    De resultaten van de evaluatie, de gesprekken en de voorgestelde nieuwe werkwijze staan in de bijlagen.

  9. 2.5

    De Leerplichtwet schrijft voor dat gemeenten elk schooljaar aan de gemeenteraad verslag uitbrengen over het gevoerde leerplichtbeleid. Het betreft hier het jaarverslag van het schooljaar 2023-2024.
    Het jaarverslag geeft inzicht in de werkzaamheden van de afdeling leerplicht en bevat het kader van de leer- en kwalificatieplicht, gegevens over verzuim en de relevante ontwikkelingen.

  10. 2.7

    Gemeente Alkmaar is contactgemeente voor het Doorstroompunt, in de regio Noord-Kennemerland. De taken van het Doorstroompunt zijn zorgen voor een sluitende melding en registratie van voortijdig schoolverlaters (vsv’ers), het benaderen en begeleiden van vsv’ers gericht op terugkeer naar school, werk of dagbesteding (inclusief schoolverzuim), het opstellen van een regionaal programma vsv en het monitoren en begeleiden van jongeren in een kwetsbare positie.


    Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Alkmaar wordt het jaarverslag Doorstroompunt 2023-2024 aangeboden. In het jaarverslag wordt ingegaan op de activiteiten van het Doorstroompunt voor jongeren van 16 tot 23 jaar uit Noord-Kennemerland. Daarnaast wordt verder ingegaan op het regionaal programma voortijdig schoolverlaten (VSV), de VSV-cijfers en verdere projecten en ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden.

  11. 2.8

    Op 21 maart 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel ‘nachttrein Alkmaar – Amsterdam 2025 en 2026’. Om hier uitvoering aan te kunnen geven is het aangaan van een overeenkomst met NS Reizigers B.V. nodig. Er wordt gevraagd volmacht te verlenen aan wethouder C.D. Peetoom om de overeenkomst namens de gemeente Alkmaar te ondertekenen.

  12. 2.9

    • Gemeente Alkmaar heeft de rol van centrumgemeente voor vrouwenopvang voor de regio bestaande uit de gemeenten: Alkmaar, Castricum, Drechterland, Heiloo, Koggenland, Opmeer, Uitgeest, Bergen, Dijk & Waard, Enkhuizen, Hoorn, Medemblik en Stede Broec.
    • Via de Decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang ontvangt gemeente Alkmaar middelen voor vrouwenopvang én de aanpak van huiselijk geweld.
    • Gemeente Hoorn voert via het Regionaal Expertise Team (RET) voor de inwoners uit de gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Opmeer, Medenblik, Stede Broec, Koggenland en Hoorn (regio West-Friesland) de multidisciplinaire aanpak huiselijk geweld (MDA++) uit.
    • In de samenwerkingsovereenkomst uitvoering MDA++ gemeente Hoorn wordt geregeld dat gemeente Alkmaar jaarlijks een bedrag beschikbaar stelt aan gemeente Hoorn voor de uitvoering van de MDA++ aanpak in regio West-Friesland.

  13. 3
    Raadsinformatie
  14. 3.1

  15. 3.2

  16. 3.3

  17. 3.4

  18. 3.5

    Deze raadsinformatiebrief informeert u over de recente ontwikkelingen rondom cameratoezicht in Alkmaar. Het focust zich op een tweetal pilots, namelijk de pilot Geweldsdetectie en de pilot Camera’s Breedstraat.

  19. 4
    Raadsinformatie
  20. 5
    Ingekomen stukken
  21. 5.1

  22. 5.3

  23. 5.4