- Locatie
Stadhuis
- Voorzitter
- Anja Schouten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Besluiten
-
2.1
Voor het tellen van de stemmen na een verkiezing biedt de Kieswet twee methoden; Centrale en Decentrale stemopneming.
Het verschil tussen Centrale en Decentrale stemopneming is dat bij Decentrale stemopneming (DSO) alle stemmen na het sluiten van het stembureau volledig geteld worden in het stembureau.
Bij Centrale stemopneming (CSO) telt het stembureau de stemmen op partijniveau, en wordt de telling op kandidaatniveau de volgende dag uitgevoerd door het Gemeentelijk Stembureau op een centrale locatie. Bij de afgelopen verkiezingen hebben we via Centrale Stemopneming de stemmen geteld. De ervaring waren goed. Een gemeente mag de stemmen alleen centraal tellen als het college daartoe besluit. Daarom stellen voor om voor de komende Tweede Kamerverkiezing en Gemeenteraadsverkiezing weer te besluiten tot Centrale Stemopneming.Bijlagen
-
2.2
In de staven van 24 maart en 7 april 2025 is het geactualiseerd Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2025 behandeld, evenals de Kaderstellende regels die aan de raad voorbehouden zijn. Op 15 april jl. heeft u besloten deze Kaderstellende regels voor het nieuwe Inkoop- en aanbestedingsbeleid aan de raad aan te bieden. De raad heeft de Kaderstellende regels in haar vergadering van 5 juni inmiddels vastgesteld. Nu de Kaderstellende regels zijn vastgesteld kan het geactualiseerd Inkoop- en aanbestedingsbeleid formeel door het college worden vastgesteld. Deze geactualiseerde regels hebben dus al eerder de staven en het college gepasseerd.
Bijlagen
-
2.3
In de gemeenteraad van 14 april 2025 is het geamendeerde raadsvoorstel voor de jaarwisseling 2025-2026 aangenomen. Door het amendement zullen er tijdens de jaarwisseling 2025-2026 op 3 locaties binnen de gemeente Alkmaar eindejaarsshows worden gehouden.
Tijdens de besluitvorming in de gemeenteraadsvergadering was de locatie voor de eindejaarsshow in De Rijp nog niet bekend. Intussen is een geschikte locatie in De Rijp gevonden.
Het college wordt gevraagd in te stemmen met deze locatie en vervolgens de gemeenteraad (via de raadsinformatiebrief) daarover te informeren. Via de bijgevoegde raadsinformatiebrief wordt de gemeenteraad ook geïnformeerd over de huidige stand van zaken met betrekking tot de voorbereidingen.Bijlagen
-
2.4
Het rijk heeft via het Gemeentefonds gelden beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de Wet betaalbare huur. Deze zijn gestort in de reserve taakmutaties. U wordt voorgesteld deze bedragen te onttrekken aan de reserve taakmutaties. Deze kunnen vervolgens als budget worden ingezet.
Bijlagen
-
2.5
Op 18 december 2023 is een aanvraag ingediend voor de realisatie van 25 woningen aan de Brederostraat/Hooftstraat. Op 18 februari 2025 is de omgevingsvergunning verleend. Hiertegen zijn 31 bezwaarschriften ingediend. De bezwaarschriftencommissie heeft op 24 juni 2025 een advies uitgebracht waarin geconcludeerd wordt dat de planregels onvoldoende duidelijk zijn geformuleerd. Volgens de commissie zijn woningen op de begane grond op basis van de toelichting op het bestemmingsplan niet toegestaan. Met name door het gebruik van het woord "vanaf" in de bepaling dat woningen "vanaf de eerste bouwlaag zijn toegestaan". Volgens de commissie suggereert deze formulering dat woningen op de begane grond niet zijn toegestaan, mede gelet op de toelichting bij het bestemmingsplan waarin wordt gesproken over een gewenste menging van functies op straatniveau. Door deze interpretatie is er geen eenduidigheid over de vraag of het bouwplan past binnen het geldende planologische kader.
Vanwege het ontbreken van eenduidigheid in de planregels wordt voorgesteld het advies van de bezwarencommissie te volgen en de aanvrager te verzoeken tot het aanleveren van een ruimtelijke onderbouwing ten aanzien van functiewijziging naar wonen op de eerste bouwlaag/ begane grond. Op basis van deze onderbouwing voor de eerste bouwlaag/ begane grond zal het college vervolgens een al dan niet positief ontwerpbesluit voorleggen aan de raad en kan de raad een ontwerp vvgb afgeven of weigeren.Bijlagen
-
2.6
Skaeve Huse zijn woonplekken buiten de reguliere woonkernen voor mensen waarvoor wonen in een bestaande voorziening of een reguliere woonwijk niet passend is. Om deze mensen een passende woonplek met ondersteuning te bieden is er behoefte aan Skaeve Huse in Alkmaar. Op 2 december heeft de gemeenteraad de motie Skaeve Huse aangenomen. In deze motie wordt het college verzocht om beleid voor Skaeve Huse in Alkmaar op te stellen. In bijgaand raadsvoorstel wordt de gemeenteraad gevraagd de beleidsuitgangspunten voor Skaeve Huse vast te stellen. In dit voorstel zijn de uitgangspunten voor het doel, de doelgroep, de ruimtelijke kaders én de randvoorwaarden voor Skaeve Huse in Alkmaar uitgewerkt.
Bijlagen
-
3Raadsinformatie
-
3.1
Bijlagen
-
3.2
Bijlagen
-
3.3
Bijlagen
-
3.4
Bijlagen
-
3.5
Bijlagen
-
3.6
Bijlagen
-
3.7
Bijlagen
-
3.8
Bijlagen
-
3.9
Bijlagen
-
3.10
Bijlagen
-
3.11
Bijlagen
-
3.12
Bijlagen
-
3.13
Bijlagen
-
3.14
Bijlagen
-
4Raadsinformatie ter informatie aan college - reeds verzonden aan de raad
-
4.1
Bijlagen
-
4.2
Bijlagen
-
4.3
Bijlagen
-
4.4
Bijlagen
-
4.5
Bijlagen
-
4.6
Bijlagen
-
4.7
Bijlagen
-
4.8
Bijlagen
-
4.9
Bijlagen