Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Openbare besluiten college

dinsdag 23 december 2025

10:00 - 11:00
Locatie

Stadhuis

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Besluiten
  3. 2.1

    Jaarlijks wordt door het college het handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) vastgesteld. Het uitvoeringsprogramma beschrijft de prioriteiten waarop het team handhaving & toezicht openbare ruimte wordt ingezet en is bepalend voor de dagelijkse inzet van onze BOA’s. Het programma draagt bij aan het realiseren van de doelstellingen op het gebied van leefbaarheid en veiligheid, zoals die zijn opgenomen in het coalitieprogramma en door de gemeenteraad zijn vastgesteld in onder meer de kadernota veiligheid 2023-2026 en de programmabegroting 2026.
    De prioriteiten van het programma 2026 richten zich op de volgende thema’s:

    • Verkeer (verkeersovertredingen en parkeren)
    • Sociale veiligheid (drugsoverlast, dak- en thuisloze mensen en jeugdoverlast)
    • Afval en milieu (bijplaatsingen en dumpingen van huis- en grofvuil en van bedrijfsafval)
    • Ondermijning (bestuurlijk toezicht prostitutie, integrale controles)
    • Overlast op het water en vuurwerkoverlast (seizoensgebonden thema’s)
  4. 2.2

    Jaarlijks wordt aan de raad een voorstel gedaan om geheime stukken openbaar te maken. In dit raadsvoorstel worden alleen de stukken opgenomen waarvoor de raad het bevoegd orgaan is om de
    geheimhouding op te heffen. Dit betreft alleen de stukken die met de raad zijn gedeeld. Overige geheime stukken kan het college zelfstandig openbaar maken.

  5. 2.3

    Op 20 januari 2026 besluit het college van B&W finaal over de oprichting van GR Gezamenlijke Inkoop Sociaal Domein regio Alkmaar (GR GISD), met terugwerkende kracht per 1 januari 2026. De gemeente Alkmaar gaat de bedrijfsvoeringdiensten voor de GR leveren, waaronder de financiële administratie en salarisadministratie. In de voorbereiding van deze dienstverlening merken we dat het besluit tot oprichting van de GR met terugwerkende kracht aan aantal praktische knelpunten oplevert in verband met het inregelen van de benodigde administratieve basisbenodigdheden waarbij een bevoegd bestuurder van de GR kenbaar moeten worden gemaakt terwijl die er nog niet is vóór 20 januari 2026. Daardoor is het niet zeker of we bijvoorbeeld op tijd over een bankrekeningnummer zullen beschikken.
    Daarnaast staat vast dat we op 1 januari 2026 nog geen (werkende) financiële administratie beschikbaar zullen hebben voor de GR. De planning is dat we per 1 februari 2026 een werkende en voldoende geteste financiële administratie en een bankrekeningnummer beschikbaar zullen hebben.
    Om te zorgen dat de eerste salarisbetaling op 23 januari 2026 niet in het geding komt en om te zorgen dat de eerste facturen voor de GR voor 2026 tijdig betaald kunnen worden, wordt het college gevraagd om toestemming te geven voor het verwerken van de financiële administratie van GR GISD binnen de financiële omgeving van de gemeente Alkmaar en via het bankrekeningnummer van de gemeente Alkmaar tot naar verwachting 1 februari 2026 en uiterlijk tot 1 maart 2026. De door de gemeente Alkmaar betaalde kosten worden verrekend met de GR zodra deze een werkende administratie en bankrekeningnummer heeft.

  6. 2.4

    Sinds 2022 is het herdenken en vieren van het Alkmaars Ontzet geborgd via een convenant tussen de gemeente Alkmaar en de 8 October Vereeniging. Dit convenant loopt tot en met 2025. Een nieuw
    convenant zal na de evaluatie worden opgesteld, waarin ook wordt heroverwogen welke onderwerpen wel en niet in dit convenant worden opgenomen. Gezien het belang van deze jaarlijkse viering en de
    succesvolle samenwerking, wordt voorgesteld het voorgaand convenant met één jaar te verlengen tot en met 2026. Hiermee wordt de continuïteit van de viering gewaarborgd en blijft de gemeente de 8 October Vereeniging structureel ondersteunen tot nieuwe afspraken zijn gemaakt.

  7. 2.5

    In 2025 is het programma Grip op Jeugd gestart en is de Visie Jeugd vastgesteld. Hieraan gekoppeld wordt een plan van aanpak ontwikkeld. De aanpassingen zijn nodig om de doelen van de visie jeugd en het Programma grip te realiseren. Ook is, op basis van jurisprudentie en praktijkervaringen, geconstateerd dat aanpassing van de lopende verordening op verschillende onderdelen vereist is.
    Om de financiële doelstellingen van het college te realiseren is de aangepaste verordening een belangrijk instrument. Het Programma GRIP en bevat diverse maatregelen waarvoor een wijziging van de verordening nodig is. De aanpassingen in de verordening zijn daarmee een grote stap om het stelsel op orde te krijgen.
    De concept-verordening is uitgebreid juridisch getoetst door Victor Advocaten. Het juridisch advies van Victor advocaten is dat Gemeente Alkmaar met de aanpassingen de wettelijke mogelijkheden maximaal benut.

  8. 2.6

    Op stellen beleidsnota Strategische (ontwikkel) aanpak stikstof Alkmaar op basis aandachtspunten als geformuleerd uit het de eerdere gedeelde “Rapportage stikstofdossier Alkmaar inventarisatie en stand van zaken d.d. 24 juni 2025”.
    Inzet opgedane ervaringen en maatregelenstructuren van de Provincies Gelderland (Gelderse Maatregelen Stikstof (GMS)) en Brabant (Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS) 2.0).

  9. 2.7

    Het tennispark de Hout aan de Willem Alexanderlaan in Alkmaar is (samen met de tennisbanen bij SV Koedijk) het enige tennispark dat niet door een tennisvereniging zelfstandig wordt beheerd, maar via
    een concessie door Alkmaar Sport aan een pachter wordt verhuurd. De huidige pachter heeft het contract per 1 januari 2026 beëindigd, onder meer vanwege het ontbreken van baanverlichting en de
    slechte staat van de banen. Hierdoor ontstaat een nieuwe situatie waarbij het beheer en de exploitatie opnieuw moeten worden ingericht. Het college wil graag toewerken naar een toekomstbestendige inrichting omdat zij het belangrijk vindt om sporten te stimuleren en sportfaciliteiten open te houden. Voorgesteld wordt om het sportcomplex in eerste instantie te verhuren aan Tennisvereniging de Hout en 2026 te gebruiken om toekomstbestendige afspraken te maken over een erfpachtconstructie tussen de gemeente en de tennisvereniging. Daarnaast wordt onderzocht welke investeringen nodig zijn om het tennispark te renoveren.

  10. 2.8

    De GGZ-inloopvoorziening en GGZ-dagbesteding zijn voorzieningen voor inwoners met een psychische of psychosociale problematiek en vallen vanaf 2015 onder de reikwijdte van de Wet
    maatschappelijke ondersteuning (Wmo2015). Vanwege de samenhang tussen beide voorzieningen zijn er regionaal eerder afspraken gemaakt over
    de voortzetting van beide voorzieningen in één algemene voorziening. Een (jaarlijkse) regionale samenwerkingsovereenkomst tussen de regiogemeenten vormt de basis voor de financiering van deze
    voorziening. De financiering vindt plaats op basis van een lumpsum vergoeding. De deelnemers/cliënten kunnen afhankelijk van het aanbod vrij gebruik maken van de mogelijkheden
    op vier locaties in de regio. Er worden geen indicaties gesteld, waardoor de administratieve lasten laag zijn voor gemeenten.
    In het PORA van 2 juli 2025 is ingestemd met het richtinggevende advies om de subsidieovereenkomsten met één jaar te verlengen. In hetzelfde PORA is de ‘position paper GGZ-
    inloopvoorziening en dagbesteding’ (bijlage 3) besproken. Het uitgangspunt is om in 2026 meerjarige afspraken te maken die ingaan per 1-1-2027. Bij het maken van deze afspraken staat de financiële houdbaarheid van de voorziening in de toekomst centraal.

  11. 2.9

    In de bovenregionale uitvoeringsagenda van het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Noord-Holland Noord (RPAnhn), een samenwerkingsverband van 17 gemeenten, UWV, onderwijs, werkgevers- en werknemersorganisaties van de arbeidsmarktregio NHN, is het Ontwikkelfonds NHN opgenomen. Het fonds is opgericht ter bevordering van scholing en leven lang ontwikkelen van de beroepsbevolking in de arbeidsmarktregio door het verstrekken van subsidie. De in januari 2022 vastgestelde, en in 2024 verlengde, Nadere Regels lopen per 1 januari 2026 af. Een verlenging tot 1 januari 2030, door middel van een nieuwe Nadere Regels subsidie Ontwikkelfonds NHN, wordt voorgesteld om de nog beschikbare middelen in te zetten.

  12. 3
    Raadsinformatie
  13. 3.4

    De beantwoording van de op 2 december door SP gestelde raadsvragen over Skaeve Huse vast te stellen en te verzenden naar de raad.

  14. 3.8

  15. 3.9

  16. 3.10

  17. 3.11

  18. 3.12

    De raadsinformatiebrief Update Stompetoren-West vast te stellen en te verzenden naar de raad.

  19. 3.14

  20. 4
    Raadsinformatie ter informatie aan college - reeds verzonden aan de raad
  21. 4.1

  22. 4.2

  23. 4.4

  24. 4.5

  25. 5
    Ingekomen stukken
  26. 5.1

  27. 5.2