- Locatie
Stadhuis
- Voorzitter
- Anja Schouten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2.1
De voormalige MCA-loods aan de Pettemerstraat 19 is in eigendom van de gemeente en staat op dit moment leeg. De verwachting is dat de loods over ongeveer twee jaar gesloopt wordt in het kader van de geplande woningbouwontwikkeling in het Zijperkwartier. Het voorstel is om de loods tijdelijk te gebruiken als opslag voor een deel van de flexwoningen voor Alkmaarse spoedzoekers die geplaatst worden op de Robonsbosweg 1.
Bijlagen
-
2.2
Een inwoner heeft op 11 augustus 2025 subsidie aangevraagd voor spouwmuurisolatie. Het uitvoerende bedrijf heeft geen bewijzen verzameld van correcte uitvoering. Daarom ligt het verzoek voor om de hardheidsclausule toe te passen. Dit betekent dat wij de subsidie kunnen toekennen aan de inwoner.
Bijlagen
-
2.3
Tijdens de collegevergadering van 15 juli 2025 is een voorstel besproken over het vergoeden van het rentevoordeel aan de Regio Deal NHN. Het college heeft besloten dit voorstel aan te houden, mede vanwege zorgen over de mogelijke perceptie dat de gemeente het rentevoordeel voor eigen gewin behoudt. Met dit collegevoorstel wordt inzicht gegeven over de hoogte van de rentevergoeding. Er wordt ook voorgesteld om een korting te verlenen op de kosten die in het kader van de uitvoering van de Regio Deal NHN gedeclareerd kunnen worden, met het doel om het rentevoordeel op een passende wijze ten goede te laten komen aan de regio.
Bijlagen
-
2.4
De groei van de gemeente vraagt om investeringen in gebiedsoverstijgende voorzieningen en maatregelen om de stad leefbaar en bereikbaar te houden. In de Nota Gebiedsoverstijgende Voorzieningen is vastgelegd dat een evenredig deel van de kosten ten laste wordt gebracht van de nieuwbouw. Vanwege het dynamische karakter van zowel de gebiedsoverstijgende voorzieningen als van de ontwikkellocaties, wordt deze nota periodiek geactualiseerd.
Bijlagen
-
2.5
De ontwerp-omgevingsvisie Alkmaar 2040 heeft met het bijbehorende Milieueffectrapport (MER) Alkmaars Kanaal van 19 juli tot en met 12 september ter inzage gelegen. De definitieve stukken zijn gereed. De volgende stap is het aanbieden van het besluit tot vaststelling van de omgevingsvisie aan de gemeenteraad.
Bijlagen
-
2.6
In het kader van robuustere samenwerking verplicht het Rijk gemeenten hun Regionale Samenwerking voor Inkoop en Contractmanagement Jeugd, Wmo en Passend Onderwijs vorm te geven in een variant van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Voor de regio Alkmaar1 wordt ingezet op een (beleidsarme) bedrijfsvoeringsorganisatie. Het doel van het voorliggend besluit is om te komen tot de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Gemeenschappelijke Inkoop Sociaal Domein regio Alkmaar, kortweg: GISD Regio Alkmaar.
De GISD voert voor de gemeenten Alkmaar, Dijk en Waard, Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo taken uit op het terrein van inkoop en contractmanagement van Jeugdhulp, Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Vervoer en Hulpmiddelen binnen het sociaal domein. De zienswijzeprocedure is afgerond. De gemeenteraden in de regio Alkmaar hebben geen zienswijze gegeven over de concept gemeenschappelijke regeling GISD regio Alkmaar. De definitieve regeling wordt nu ter besluitvorming aan de gemeenteraden voorgelegd. Nadat de raden hun toestemming hebben verleend, kunnen de colleges van de regio Alkmaar overgaan tot het vaststellen van de regeling en daarmee tot het treffen van de bedrijfsvoeringsorganisatie GISD.Bijlagen
-
2.7
Het Ontwikkelkader Overdie bevat plannen om het bedrijventerrein Overdie om te vormen naar gebied waar woningen gebouwd kunnen worden.
Er is lang gewerkt aan dit Ontwikkelkader en het zal naar verwachting in december 2025 door de gemeenteraad vastgesteld worden.
Eén van de noodzakelijke stappen die gezet moeten worden, is het verwijderen van de geluidszone die op het bedrijventerrein gevestigd is.
Om die 'dezonering' door te voeren, is eind 2023 het Ontwerpbestemmingsplan Geluidszone bedrijventerrein Overdie ter inzage gelegd.
Sterk Beton en Overdie Metals hebben een zienswijze tegen het ontwerpbestemmingsplan ingediend.
De zienswijzen hebben geleid tot een verbeterde toelichting en onderbouwing.
Het bestemmingsplan is gereed voor vaststelling door de gemeenteraad.Bijlagen
-
2.8
In het coalitieakkoord ‘Vertrouwen in Alkmaar – Verschil mag er zijn’ is vastgelegd dat in deze bestuursperiode een nieuwe parkeergarage zal worden ontwikkeld binnen hetzelfde gebied als de huidige garage. De bestaande parkeergarage, met 439 parkeerplaatsen, voldoet op veel vlakken niet aan de huidige wensen. De huidige parkeergarage is echter van grote economische waarde voor de historische binnenstad. Op basis van de geformuleerde uitgangspunten en het beschikbare bouwvlak wordt geadviseerd de optie splitlevel met kelder éénrichting verder uit te werken. Hierbij worden de meeste parkeerplaatsen (circa 410) gerealiseerd en ontstaat een bouwhoogte die overeenkomt met de voormalig kaasfabriek op deze locatie. Voor de verdere uitwerking van deze optie wordt met bijgaand raadsvoorstel de raad gevraagd een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 400.000.
Bijlagen
-
2.9
De nieuwe Samenwerkingsovereenkomst verpakkingen 2025 - 2030 vervangt de huidige afspraken tussen gemeenten en producenten over de inzameling en recycling van verpakkingen. Met ondertekening behoudt Alkmaar recht op vergoeding voor ingezameld PMD (plastic, metaal en drankkartons) en toegang tot cofinanciering en ondersteuning via Verpact. De hoogte van de vergoeding vanaf 2026 hangt af van de gemeten kwaliteit. Niet-ondertekenen betekent dat Alkmaar geen vergoeding meer ontvangt.
Bijlagen
-
2.10
Op 28 september 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met het raadsvoorstel ‘Dorpshuisfuncties Schermerhorn en Stompetoren’ en heeft daarvoor een investeringskrediet vastgesteld, dat vervolgens in 2024 verwerkt is in het Meerjaren-investeringsprogramma (MIP) 2024-2038. In de resultaten van de bestuursopdracht stond het Programma van Eisen voor Schermerhorn opgenomen en werd uitgegaan van sloop-nieuwbouw op de locatie Oosteinde 6. Op 10 december 2024 is middels raadsinformatiebrief aangegeven om het concept Definitief Ontwerp dorpshuis Schermerhorn te optimaliseren. Er zijn binnen de financiële randvoorwaarden optimalisaties doorgevoerd, en het project kent ook kostenstijgingen. Daarvoor verzoekt college om een extra investeringskrediet naast het reeds bestaande krediet zoals opgenomen in het MIP. Voor 89% is dekking gevonden voor dit extra investeringskrediet. Per saldo resteert een structureel tekort van € 9.000,-, dat wordt verwerkt bij de Kadernota 2027.
Bijlagen
-
3Raadsinformatie
-
3.1
Bijlagen
-
4Raadsinformatie ter informatie aan college - reeds verzonden aan de raad
-
4.1
Bijlagen
-
4.2
Bijlagen
-
4.3
Bijlagen
-
4.4
Bijlagen
-
4.5
Bijlagen
-
4.6
Bijlagen
-
4.7
Bijlagen
-
4.8
Bijlagen
-
4.9
Bijlagen
-
5Ingekomen stukken
-
5.1
Bijlagen
-
5.2
Bijlagen