- Locatie
Stadhuis
- Voorzitter
- Anja Schouten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2.1
De jaarstukken 2024 zijn het sluitstuk van de P&C cyclus 2024. Bijgaand treft u het concept raadsvoorstel en boekwerk jaarstukken 2024. De accountant is de controle aan het afronden. Voor het Stafoverleg Bestuur & Middelen van 26 mei wordt u de definitieve exemplaren aangeboden. In het definitieve boekwerk zullen ook de samenvatting en enkele technische correcties op verzoek van de accountant zijn opgenomen.
Bijlagen
-
2.2
Onderdeel van het opstellen van de jaarstukken is het beoordelen van de status van openstaande kredieten: zijn investeringen volledig uitgevoerd en kan het krediet worden afgesloten of lopen de activiteiten door naar het volgende jaar? Daarnaast dient deze besluitvorming de control over de kredieten te verbeteren en sturing te geven aan het toekomstige investeringsvolume en de ontwikkeling van de kapitaallasten. Daartoe is een uitgebreide analyse gemaakt van de kredieten van het afgelopen jaar (2024). Getoetst is of de onderbouwing om kredieten naar 2025 door te schuiven voldoende is.
Bijlagen
-
2.3
Het Energiebesparingsakkoord Noord-Hollandse bedrijven 2022-2025 uit 2022 is tussentijds geëvalueerd onder alle ondertekenaars. De uitkomst is dat het tempo omhoog moet om de doelen te halen. Dit geldt niet voor Alkmaar: hier heeft de omgevingsdienst in 2024 alle achterstanden al ingelopen, en zal de taken in 2025 kunnen afronden. Een werkgroep namens alle betrokken overheden heeft een aantal aanscherpingen in het akkoord en werkplan voorgesteld. Dit zijn verbetervoorstellen die ook in Alkmaar voor 2025 logische stappen zijn. In feite betekent het dat de omgevingsdienst en de gemeenten binnen het akkoord met verbeterd instrumentarium nog tot eind 2026 de tijd hebben om de achterstanden in te lopen, daarbij gebruik makend van nog ongebruikte provinciale subsidie. Met het ondertekenen van de bijstelling helpt de gemeente Alkmaar de Noord-Hollandse gemeenten die wel met een achterstand kampen.
Bijlagen
-
2.4
Er zijn door de inwoners van gemeente Alkmaar zoveel subsidies aangevraagd dat het subsidieplafond voor de subsidieregeling ‘Lokale aanpak isolatie Alkmaar’ bijna is bereikt. Door middel van het verhogen van het subsidieplafond blijft deze subsidie beschikbaar en kunnen meer inwoners een aanvraag indienen voor de subsidie. De middelen om het subsidieplafond te verhogen zijn in november 2024 toegekend aan Alkmaar via de tweede uitkering van de specifieke uitkering (SPUK) lokale aanpak isolatie.
Daarnaast is de derde uitkering van de SPUK lokale aanpak isolatie via het Rijk beschikbaar gekomen. Met het aanvragen van deze derde én laatste SPUK kunnen er weer een hoop inwoners geholpen worden met een tegemoetkoming in de kosten van hun isolatie werkzaamheden. Zodra de derde uitkering is ontvangen volgt een verzoek aan de raad het plafond te verhogen.Bijlagen
-
2.5
Bijlagen
-
2.6
Bijlagen
-
2.7
Samenvatting
In de Oude Uitvoeringsregeling staan de regels over het kopen van de bloot eigendom door de erfpachter. Hier staat ook in hoe de koopsom wordt berekend. De Tijdelijke Regeling bepaalt dat voor de berekening van de koopsom vanaf 2022 wordt gerekend met het prijspeil van 2021. Dit maakt het voor de meeste erfpachters een gunstigere regeling. In de Tijdelijke Regeling staat dat deze geldt totdat er een nieuwe regeling is.
De Oude Uitvoeringsregeling moet vernieuwd worden, omdat deze geen rekening houdt met een nieuw erfpachttijdvak. Het is ook wenselijk om de berekenmethode voor de koopsom uit de Oude Uitvoeringsregeling eenvoudiger te maken.
Dit collegevoorstel gaat over de Nieuwe Uitvoeringsregeling. Als dit besluit wordt genomen en gepubliceerd, gaat de Nieuwe Uitvoeringsregeling meteen in. Om te voorkomen dat erfpachters ineens met een nieuwe regeling worden geconfronteerd, is het voorstel dat erfpachters tot en met 30 juni 2026 ook nog gebruik mogen maken van de Tijdelijke Regeling. Tot en met 30 juni 2026 kunnen zij dan kiezen tussen het kopen van de bloot eigendom onder de Tijdelijke Regeling of de Nieuwe Uitvoeringsregeling.
Een aantal erfpachters is geadviseerd de aankoop uit te stellen totdat de Nieuwe Uitvoeringsregeling er is. Sommige erfpachters hebben hierdoor annulerings- of andere extra kosten gemaakt, zoals kosten voor een extra taxatie. Het voorstel is om deze kosten te compenseren. Voor het compenseren van deze kosten is een Vergoedingsregeling opgesteld waarin de voorwaarden worden uitgelegd.Bijlagen
-
2.8
Er is op 20 december 2023 een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het herbouwen van een stolp met twee wooneenheden op het perceel Kamerhop 1 in Oost-Graftdijk. Medewerking aan het bouwplan is alleen mogelijk met een uitgebreide voorbereidingsprocedure voor een omgevingsvergunning (oud recht van toepassing).
Bijlagen
-
2.9
Stichting Wijkcentrum Overdie is een organisatie die subsidie vanuit de gemeente Alkmaar ontvangt om activiteiten voor inwoners aan te bieden. De huidige statuten van Wijkcentrum Overdie zijn momenteel achterhaald en zij hebben deze herzien. Volgens artikel 12 van de huidige statuten is hiervoor goedkeuring van het college vereist voordat statuten gepasseerd kunnen worden door een notaris.
‘Het besluit tot wijziging van de statuten behoeft vooraf goedkeuring van het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar (of diens rechtsopvolger).’Bijlagen
-
2.10
Voor de herontwikkeling van het gebouw de Laat 128, voormalig gebouw van de Primark is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend. Het gaat om transformatie van het voormalig winkelpand naar woningen. Met het plan worden 70 woningen aan de woningvoorraad toegevoegd. De winkelfunctie op de begane grond blijft behouden. Voor het parkeren is een alternatieve oplossing gekozen. Daarnaasr is beoordeeld dat geen mer-rapportage voor de ontwikkeling nodig is. Nu het bouwplan voldoet aan een evenwichtige toedeling van functies aan locaties kan de omgevingsvergunning worden verleend.
Bijlagen
-
2.11
De gemeente Uitgeest heeft de dienstverleningsovereenkomst met het ONHN per 1 januari 2025 beëindigd. Volgens de aandeelhoudersovereenkomst dienen de aandelen dan primair binnen de Regio Alkmaar te worden aangeboden.
Bijlagen
-
2.12
Het Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier (HHNK) heeft geconstateerd dat de brug aan de Hoevervaart in Alkmaar zorgt voor te veel opstuwing van het boezemwatersysteem. Dit komt doordat de ruimte tussen de langhoofden van de brug te smal is en het water onder de brug te ondiep. In geval van extreme neerslagsituaties kan het boezenwater niet snel genoeg worden afgevoerd. Met als gevolg een te hoog waterpeil stroomopwaarts vanaf de brug tot in de Vennewaterspolder. Het HHNK heeft de gemeente Alkmaar daarom verzocht de brug te vervangen. Doordat de huidige brug nog niet het einde van haar levensduur bereikt heeft, is het HHNK bereidt alle kosten rondom het vervangen van de brug voor haar rekening te nemen. In overleg met Stadswerk072 en het HHNK is een overeenkomst opgesteld voor de vervanging van de brug.
Bijlagen
-
2.13
De onderhandelingen tussen gemeenten en vakbonden hebben geresulteerd in een onderhandelingsresultaat cao gemeenten 2025-2027. De cao loopt van 1 april 2025 tot en met 31 maart 2027. De belangrijkste afspraken zijn:
- Salarisverhogingen van ongeveer 7% tot 8,5% (afhankelijk van de salarisschaal) over 24 maanden, verspreid over vijf momenten om de kosten te spreiden;
- Een minimumsalaris van €16 per uur in de reguliere salarisschalen;
- Toevoegen van de vakbondscontributie en het aflossen van een reguliere studieschuld bij DUO als doel voor het individueel keuze budget (IKB);
- Afspraken over toelagen en vergoedingen waaronder een verhoging van de toelage onregelmatige dienst op zaterdag en zon- en feestdagen en een verhoging van de thuiswerkvergoeding;
- In het kader van een inclusieve cao: het toevoegen van gendertransitieverlof in de cao, een verbetering van ouderschapsverlof voor meerlingen en de mogelijkheid twee nationale feestdagen om te ruilen voor een andere feest- en/of herdenkingsdag;
- Per 1 januari 2026 een RVU regeling voor zware beroepen;
- Er komt een mantelzorgprotocol en rouwprotocol voor de gemeentelijke sector gefaciliteerd door het A&O fonds;
Een regeling voor aanvulling van het inkomen voor medewerkers die reservist zijn of dat willen worden wordt opgenomen in de cao.Bijlagen
-
2.14
De Basisregistratie Personen (BRP) is een centrale registratie waarin persoonsgegevens van inwoners van Nederland worden bijgehouden. Het reglement BRP vloeit voort uit de Wet basisregistratie personen (Wbrp) en de Verordening basisregistratie personen. Het doel van dit reglement is om de verstrekking van gegevens uit de BRP aan organen van de gemeente en aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
Bijlagen
-
2.15
De gemeente Alkmaar is een van de 19 gemeenten met een RNI-loket. Bij het RNI-loket kunnen personen die niet of kort in Nederland verblijven en een relatie met de Nederlandse overheid hebben zich inschrijven. Bijvoorbeeld arbeidsmigranten die een BSN nodig hebben.
De zelfevaluatie van de Register Niet-Ingezetenen (RNI) is een instrument om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de gegevens in de RNI te waarborgen. Het uittreksel van deze zelfevaluatie bevat een overzicht van de bevindingen en aanbevelingen die voortkomen uit de evaluatie.
Uit de zelfevaluatie blijkt dat er bij het onderdeel BRP ruimte is voor verbetering. Het komende jaar richten wij ons op het goed vastleggen en vaststellen van procedures en het vastleggen van deelneming aan training en opleiding.
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de gegevens in de RNI correct en actueel zijn. Door kennis te nemen van het uittreksel en het te ondertekenen, bevestigt het college dat zij op de hoogte zijn van de resultaten van de evaluatie.
Bijlagen
-
3Raadsinformatie
-
3.1
Bijlagen
-
3.2
De beantwoording van de op 23 april 2025 door OPA gestelde raadsvragen over Gaat wethouder Nieuwenhuizen als een farao geschiedenis schrijven? vast te stellen en te verzenden naar de raad.
Bijlagen
-
3.3
Het Tussenbericht beantwoording motie 9-M-4 4 extra middelen voor aanpak huiselijk geweld, intieme terreur en femicide vast te stellen en te verzenden naar de raad.
Bijlagen
-
3.4
Bijlagen
-
4Raadsinformatie ter informatie aan college - reeds verzonden aan de raad
-
4.1
Bijlagen
-
4.2
Bijlagen
-
4.3
Bijlagen
-
4.4
Bijlagen
-
4.5
Bijlagen
-
5Ingekomen stukken
-
5.1
Bijlagen
-
5.2
Dit betreft stukken voor besluit 2 van besluitenlijst GS 13 mei.
Bijlagen
-
5.3
Bijlagen