Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

B&W Openbare besluiten college

dinsdag 20 mei 2025

10:00 - 14:00
Locatie

Stadhuis

Voorzitter
Anja Schouten

Agendapunten

  1. 1

  2. 2
    Besluiten
  3. 2.1

  4. 2.1.2

    Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord heeft op 11 april 2025 de jaarstukken 2024 en de concept-begroting 2026 aangeboden aan de deelnemende gemeenteraden. De gemeenteraad wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de toegezonden stukken en deze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord ziet graag voor 25 juni 2025 een zienswijze tegemoet, zodat het dagelijks bestuur een reactie kan opstellen en de zienswijze met reactie kan agenderen tijdens het overleg van het algemeen bestuur op 11 juli 2025.

  5. 2.1.3

    De jaarstukken 2024 en de concept-begroting 2026 worden aan het college van Burgemeester en Wethouders van de deelnemende gemeente aangeboden met het verzoek deze aan te bieden aan de gemeenteraad. De gemeenschappelijke regeling Cocensus schrijft voor dat de gemeenteraad vóór 25 juni 2025 zijn zienswijze kan afgeven omtrent de jaarstukken en de concept-begroting bij het Dagelijks Bestuur van Cocensus.
    Het Algemeen Bestuur van Cocensus zal, na kennisneming van de zienswijzen van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, op 25 juni 2025 de voorliggende planning & control documenten definitief vaststellen.

  6. 2.1.4

    De gemeenschappelijke regeling recreatieschap Geestemerambacht heeft de jaarstukken 2024, begrotingswijziging 2025 en begroting 2026 voor een zienswijze opgestuurd. In de zienswijze wordt de raad voorgesteld om niet in te stemmen met de incidentele participantenbijdrage van €75.000 voor de begroting 2026, totdat een separaat raadsbesluit voor financiering van het UP is voorgelegd en daarop kan worden besloten. Het Algemeen Bestuur van de GR GAB wordt verzocht de begroting 2026 aan te passen en de gevraagde bezuiniging verder toe te lichten.

  7. 2.1.5

    In de Wet gemeenschappelijke regelingen is opgenomen dat de gemeenschappelijke regelingen voor 15 april de jaarrekening over het voorafgaande jaar en de concept-begroting voor het komende jaar bij de deelnemers aan deze regeling moeten indienen. De gemeente heeft 10 weken om haar zienswijze kenbaar te maken aan de GR. Het dagelijks bestuur van de GR VVI heeft op 14 april 2025 de stukken toegezonden en stelt de raad in de gelegenheid vóór 25 juni 2025 zienswijzen op deze stukken in te dienen.

  8. 2.1.6

  9. 2.1.7

    Jaarlijks zenden de verbonden partijen de conceptjaarrekening (ook wel jaarstukken genoemd) van het afgelopen jaar en de concept-begroting van het volgende jaar naar de deelnemende gemeenten met het verzoek om een zienswijze. De gemeenschappelijke regeling (GR) Zaffier heeft op 11 april 2025 de betreffende stukken aan de raad aangeboden. De jaarstukken zijn compleet en geven een goed inzicht in de activiteiten van Zaffier en de conceptbegroting is in lijn met de kadernota 2026.

  10. 2.1.8

    De gemeenschappelijke regeling recreatieschap RAUM heeft de jaarstukken 2024, concept-begrotingswijziging 2025 en concept-begroting 2026 voor een zienswijze opgestuurd. In de zienswijze wordt de raad voorgesteld om 1. voor de bezuinigingsopdracht het verdere traject van de governance af te wachten en 2. niet in te stemmen met de incidentele participantenbijdrage in de concept-begroting 2026, maar een aangepaste begroting 2026 te leveren die aansluit bij de on hold gezette projecten van het recreatieschap RAUM.

  11. 2.2

    Het genoemde fysieke archief is in het verleden al overgedragen naar het Regionaal Archief Alkmaar (RAA). Dit is toen zonder openbaarheidsbeperkingen overgebracht.
    Het RAA geeft aan dat het nu beschikbaar wordt gemaakt voor het E-loket.
    De Archiefwet regelt de bevoegdheden en de gronden voor beperkingen op de openbaarheid van overgebracht overheidsarchief.
    In de overgebrachte informatie bevinden zich dossiers die voor beperking op de openbaarheid in aanmerking komen. Het college dient de beperkingen op de openbaarheid vast te stellen.

  12. 2.3

    XXX is voor een periode van vijf maanden (01/05/25 tot en met 30/09/25), in het kader van tijdelijke ondersteuning van watertoezicht, als lid toegevoegd aan het team Handhaving van de gemeente Alkmaar. Om de geldende wet- en regelgeving in het kader van de Algemene Plaatselijke Verordening, Verordening Fysieke Leefomgeving en Verordening openbaar water, te kunnen handhaven is het van belang dat XXX wordt aangewezen als toezichthouder openbare ruimte.

  13. 2.4

    De raad heeft in 2019 besloten over de Alkmaarse Warmtevisie. En heeft daarmee vastgesteld hoe de gemeente samen met o.a. woningcorporaties, HVC en netbeheerder Liander, toewerkt naar een aardgasvrije warmtevoorziening in Alkmaar in 2050. In het Klimaatakkoord is landelijk afgesproken dat gemeenten hun Transitievisie Warmte iedere vijf jaar actualiseren. De Alkmaarse Warmtevisie 2025 sluit aan bij de actuele wet- en regelgeving, waaronder de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw) en het Alkmaarse beleid, de Agenda Duurzaam Alkmaar. De visie houdt ook rekening met nieuwe landelijke richtlijnen en inzichten met betrekking tot betaalbaarheid, netcongestie. De Alkmaarse warmtevisie 2025 is een actualisatie van de visie uit 2019 en een tussenstap naar het te ontwikkelen warmteprogramma dat in 2026 wordt vastgesteld.

  14. 2.5

    Voor het opstellen van de Kadernota 2026-2029 en de Programmabegroting 2026 zijn rekenkundige uitgangspunten nodig om tot een financieel kader te komen. Het betreft geen definitieve besluitvorming voor de begroting, maar het zijn de uitgangspunten om de basisbegroting realistisch op te kunnen stellen. De gehanteerde methodiek is consistent met voorgaande jaren en is gebaseerd op het Centraal Economisch Plan (CEP, februari 2025) van het Centraal Planbureau Bureau, CAO ontwikkelingen en raadsbesluiten.
    Het financiële effect van bovenstaand besluit is een onderdeel van het financieel kader van de Kadernota 2026-2029, naast de stelposten, genomen raads- en collegebesluiten, overige mutaties en de nog te publiceren meicirculaire 2025.

  15. 2.6

    In 2024 is het ontwikkelkader Overdie in deelsessies met de staf ruimte besproken. Aan de hand van deze deelsessies is verder gewerkt aan het ontwikkelkader en zijn onderwerpen zoals hoogte, groen & Kanaalpark en het plot Zeglis 1 verder aangepast op de volgende wijze:
    I. Hoogteaccenten in het gebied zijn aangepast van drie naar twee;
    II. Het Kanaalpark is aangepast naar een minimale breedte van 16m i.p.v. 15m. De afstand tussen gebouwen en de oever is gemiddeld 22 meter;
    III. Verkeer in het kanaalpark is enkel mogelijk voor voetgangers. Fietsers gaan net als de auto’s via de Herculesstraat;
    IV. In de driehoek is binnen het ontwikkelveld 22% onverhard toegepast conform beleid;
    V. Het perceel Zeglis 1 heeft een onherroepelijke vergunning voor bedrijfsunits gekregen en start met bouwen eind juni. Dit is in het ontwikkelkader opgenomen as it is. Er is naar een optimalisatie gezocht op de andere percelen in het gebied wat het totaal aantal woningen maximaal brengt op 1086 woningen en 25.000m2 werken/voorzieningen t.o.v. 1276 woningen en 15.500m2 werken/voorzieningen. Dit blijft binnen het vastgestelde Ontwikkelbeeld en Koers 2021 Overdie.


    Het concept ontwikkelkader is nu rijp voor participatie en wij vragen uw goedkeuring om 6 juni de stukken digitaal vrij te geven voor participatie.

  16. 2.7

    De verkeersonveiligheid stijgt in de Gemeente Alkmaar. In de Stedelijke Mobiliteitsvisie wordt vastgesteld om een Actieplan Verkeersveiligheid te maken. Eind 2024 zijn daarom de risico’s voor verkeersonveiligheid uitgebreid onderzocht. In de eerste helft van 2025 is op basis van de risico’s een actieplan opgesteld om de veiligheidsrisico’s op te lossen of te minimaliseren. Dit heeft geresulteerd in een analyserapport en een actieplan met maatregelen voor de korte, middellange termijn en lange termijn. Ook bevat het Actieplan Verkeersveiligheid het wegcategoriseringsplan.

  17. 2.8

    Het Rijk, de Provincie Noord-Holland en gemeenten in Noord-Holland zijn op 8 oktober 2021 toegetreden als aandeelhouders in InWest Regio BV. Zes gemeenten in Noord-Holland-Noord doen dit gezamenlijk in een Stichting Administratiekantoor (STAK). Op 20 met 2025 vindt er een certificaathouderoverleg plaats waarin onder meer de jaarrekening 2024 van de STAK wordt vastgesteld.

  18. 3
    Raadsinformatie
  19. 3.2

  20. 3.4

    In de zomer van 2024 is de Stedelijke Mobiliteitsvisie Alkmaar 2040 door de Raad vastgesteld. Tijdens dezelfde Raadsbijeenkomst is de Raadsmotie “proefindeling 30 km uur verkeer” aangenomen. Daar waar de Stedelijke Mobiliteitsvisie uitgaat van een opwaardering van de binnenring van 50 km/u naar 30km/u, vraagt de motie om de geformuleerde doelstellingen proefondervindelijk vast te stellen. Bijgevoegde Raadsinformatiebrief geeft de voortgang (stand van zaken en vervolg) weer, ten aanzien van de voortgang van de proef “van GOW 50 naar GOW 30”.


    Maatregelenplan
    In de Raadsinformatiebrief wordt aangegeven dat het bureau DTV is geselecteerd om te adviseren rondom het maatregelen- en monitoringsplan voor de proef. Daarbij zijn de eerste stappen gezet en wordt er op dit moment gewerkt aan de uitwerking van het maatregelenplan. Verder wordt, bij het opstellen van het maatregelenplan, ingegaan op de participatie met externe belanghebbenden, zoals Connexxion, de Veiligheidsregio, Politie en Fietsersbond.


    Monitoringsplan
    In de Raadsmotie wordt het college gevraagd om te toetsen of een opwaardering bijdraagt aan de geformuleerde doelstellingen uit de Stedelijke Mobiliteitsvisie Alkmaar 2040. Ten aanzien van de doelstellingen, wordt tijdens de proef gemonitord op de volgende criteria:
    1. De gemeten snelheid (V85) wordt tijdens de proef teruggebracht van de huidige V85 (52,4 km/u) naar een V85 van 30 km/u;
    2. De huidige gemiddelde intensiteit van het aantal voertuigen op een werkdag wordt met 5% per etmaal teruggebracht.


    Vervolg
    Bij de uitwerking van het maatregelenplan wordt gelijktijdig gewerkt aan het meet- en monitoringsplan. De gekozen maatregelen zijn van invloed op het type monitoring en vice versa. Beide plannen worden naar verwachting rond de zomer 2025 opgeleverd en vervolgens met u en de Raad gedeeld.

  21. 4
    Raadsinformatie ter informatie aan college - reeds verzonden aan de raad
  22. 4.1

  23. 4.2

  24. 4.3

  25. 4.4

  26. 4.5

  27. 4.6

  28. 5
    Ingekomen stukken
  29. 5.1

  30. 5.3