- Locatie
Stadhuis
- Voorzitter
- Anja Schouten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Besluiten
-
2.1
elke vier jaar moeten de leden van het Hoofdstembureau en Centraal stembureau voor de gemeenteraadsverkiezing en gemeentelijke referendums benoemd worden.
Bijlagen
-
2.2
Op 29 oktober 2025 is er een vergunning verleend voor het realiseren van een nieuwbouw kantorenverzamelgebouw en een uitweg, op een perceel grond waar voorheen een pand heeft gestaan met de adressen Bergerweg 185 & 185A in Alkmaar.
De toegang naar dit perceel grond vanaf de Bergerweg komt te vervallen. Hierdoor is het niet logisch om aan de nieuw te realiseren kantoren adressen toe te kennen aan de Bergerweg.
Het nieuw te bouwen gebouw zal ontsloten worden via het parkeerterrein dat bereikbaar is vanaf de Comeniusstraat. Voor een duidelijke route en adressering, dient de weg vanaf de Comeniusstraat naar het verzamelgebouw een naam te krijgen. Voorgesteld wordt om de naam Ida Fryepad toe te kennen.
Het college is bevoegd om de naamgeving van een openbare ruimte toe te kennen op basis van artikel 2 van de Verordening Naamgeving en Nummering.Bijlagen
-
2.3
Bijlagen
-
2.4
De Parkenscan biedt inzicht in de kwaliteiten, knelpunten en kansen ten aanzien van 20 parken in Alkmaar - zowel op stadsniveau als per park. In de Parkenscan worden op basis van deze inzichten, aanbevelingen gedaan voor de toekomst (procesmatig en inhoudelijk). De aanbevelingen zijn samenvattend ingedeeld in drie categorieën; Beheer, Beleid en visie, en Integraal.
De Alkmaarse parken vervullen een diversiteit aan functies en dragen daarmee bij aan een breed scala van gemeentelijke doelstellingen. In het rapport is daarom aandacht voor aspecten zoals beleving, gezondheid, klimaatbestendige stad, biodiversiteit, erfgoed, kunst en cultuur, verkeer, recreatie en de stedenbouwkundige ontwikkeling van Alkmaar.Bijlagen
-
2.5
Bijlagen
-
2.6
De veiligheid en gastvrijheid in de binnenstad is een belangrijk instrument om bezoekers aan te trekken en langer in de binnenstad te houden. In de binnenstad is bevoorrading noodzakelijk, maar op diverse punten staat dit op gespannen voet met de gewenste verblijfskwaliteit. In de afgelopen jaren zijn al diverse maatregelen genomen, waaronder venstertijden en lengtebeperkingen. Om de overlast verder te beperken is in samenwerking met ondernemers een maatregelenplan opgesteld. Dit plan is op 2 december 2025 vastgesteld door het college om de belangrijkste pijnpunten de komende jaren bij ondernemers en hun bezoek weg te nemen.
Bijlagen
-
2.7
Het Ripping Bunnikfonds werd tot op heden uitgevoerd door Mee & de Wering. Vanwege een gebrek aan tijd en capaciteit is het voor deze organisatie niet langer mogelijk om deze taak te vervullen. Door het fonds onder te brengen bij Kinderhulp wordt de continuïteit van de ondersteuning geborgd. Kinderhulp is een landelijke organisatie met een groot bereik en ruime ervaring. Aanvragen voor ondersteuning verlopen via de reeds bekende intermediairs in Alkmaar (waaronder Mee & de Wering, Humanitas en Zaffier). Voor de gemeente zijn aan deze overheveling geen extra kosten verbonden. Daarnaast wordt de rechtmatige besteding van de middelen gewaarborgd, doordat Kinderhulp beschikt over een solide systeem van controle en verantwoording (accountantsverklaring van de stichting).
Bijlagen
-
2.8
Het vakantiefonds werd tot op heden uitgevoerd door Mee & de Wering. Vanwege een gebrek aan tijd en capaciteit is het voor deze organisatie niet langer mogelijk om deze taak te vervullen. Door het fonds onder te brengen bij Kinderhulp wordt de continuïteit van de ondersteuning geborgd. Kinderhulp is een landelijke organisatie met een groot bereik en ruime ervaring. Aanvragen voor ondersteuning verlopen via de reeds bekende intermediairs in Alkmaar (waaronder Mee & de Wering, Humanitas en Zaffier). Voor de gemeente zijn aan deze overheveling geen extra kosten verbonden. Daarnaast wordt de rechtmatige besteding van de middelen gewaarborgd, doordat Kinderhulp beschikt over een solide systeem van controle en verantwoording (accountantsverklaring van de stichting).
Bijlagen
-
3Raadsinformatie
-
3.1
In de raadsvergadering van 18 september 2025 is de motie 24-M-1 Motie Vreemd VVD OPA CDA Verzetsstrijderswijk Stompetoren-West aangenomen.
Het college vraagt de Commissie Naamgeving Openbare Ruimte te komen tot een Verzetsstrijderswijk in Stompetoren. En samen met dorpsraad van Stompetoren tot een groslijst van mogelijke namen voor straten, plantsoenen, bruggen etc. waarop het college ter zijner tijd besluiten kan nemen.
Bijlagen
-
3.2
Afdoening Motie toegankelijkheid kent geen tijd.
Afdoening heeft een relatie met de behandeling van de omgevingsvisie in de commissie op 27-11 en de raad op 11-12
Bijlagen
-
3.3
Bijlagen
-
3.4
Bijlagen
-
3.5
De beantwoording van de op 5 november 2025 door GL-PvdA gestelde raadsvragen over Entree beeld vast te stellen en te verzenden naar de raad.
Bijlagen
-
3.6
Bijlagen
-
3.7
Bijlagen
-
3.8
Het college heeft op 15 juli 2025 het plan van aanpak 'Weerbaar Alkmaar" naar de raad gestuurd. Dit plan van aanpak geeft uitvoering aan de in de raad van 15 juli 2025 unaniem aangenomen motie Weerbaar Alkmaar van VVD en SPA (ref. 22-M-1). In de aanbieding van het plan van aanpak is aangegeven dat de raad voor eind van 2025 wordt geïnformeerd over de uitvoering van het plan van aanpak. Middels voorliggende raadsinformatiebrief wordt hier aan voldaan.
Bijlagen
-
4Raadsinformatie ter informatie aan college - reeds verzonden aan de raad
-
4.1
Bijlagen
-
4.2
Bijlagen
-
4.3
Bijlagen
-
4.4
Bijlagen
-
4.5
Bijlagen
-
4.6
Bijlagen
-
5Ingekomen stukken
-
5.1
Bijlagen
-
5.2
Bijlagen