- Locatie
Stadhuis
- Voorzitter
- Anja Schouten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Besluiten
-
2.1
De verordening tot het wijzigen van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) heeft als doel de Apv actueel te houden. Naast het doorvoeren van een technische verwijzing, het uitvoeren van een aanbeveling van de Rekenkamer Alkmaar, het herstellen van de weeffout over het verbod om te slapen op of aan de weg, het aanscherpen van de sluitingsbevoegdheid van de burgemeester en het harmoniseren van de strafbepaling, wordt voorgesteld om een verbod op gezichtsbedekkende kleding bij samenscholing, een geluidhinderverbod voor motorvoertuigen en bromfietsen, een harddrugsverbod voor heel Alkmaar en een tabaksrookverbod in de nabijheid van openbare gebouwen in de Apv op te nemen.
Bijlagen
-
2.2
De huidige systematiek van vaststellen van het canonpercentage, namelijk het voortschrijdend 3-jaars kwartaalgemiddelde, betekent een stabiel verloop in de kwartaalpercentages. Wijzigingen voeren we alleen door als er een verandering van het percentage heeft plaatsgevonden. De voor afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen worden contant gemaakt tegen het vastgestelde canonpercentage. De wijze waarop het canonpercentage berekend wordt, waarborgt dat het canonpercentage redelijk overeen komt met de werkelijke rentestanden. Tevens wordt de canonpercentage gebruikt voor nieuwe uitgiftes in erfpacht en het vaststellen van huurgronden.
Op grond van artikel 10, derde lid van de algemene voorwaarden dient afkoop in aanmerking komende erfpachttermijnen contant gemaakt te worden tegen het canonpercentage. Middels het vaststellen van de nota wordt het canonpercentage besloten.
Bijlagen
-
2.3
Teksten die niet voor het weekend bestuurlijk konden worden afgestemd zijn geel gearceerd.
Wijzigingen uit het Stafoverleg van maandag 15 september jl. en als gevolg van verwerking van de Rapportage Kwaliteit openbare ruimte zijn groen gearceerd.
De weerstandsratio en toelichting daarop zijn toegevoegd op blz. 101.
Voor verzending aan de raad worden de arceringen verwijderd.Bijlagen
-
2.4
Bijlagen
-
2.5
Deze verordening tot het actualiseren van de Verordening fysieke leefomgeving heeft als doel de verordening actueel te houden. Naast het herstellen van een aantal (taal)technisch-juridische onvolkomenheden, waaronder het verbeteren van wat onder een waardevolle boom moet worden verstaan en de toelichting die hoort bij de toetsingscriteria voor de kapvergunning, en de weeffout over het verbod om te slapen op of aan de weg, wordt naar aanleiding van een signaal vanuit de gemeentelijke handhavingspraktijk de hoogtegrens voor grote voertuigen met 5 cm verhoogd.
Bijlagen
-
2.6
Op 3 februari 2023 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de bouw van een restaurant met fietsverhuur, en verdere terreininrichting op de locatie hoek Terborchlaan/Hoeverweg (Olympiapark).
Bijlagen
-
2.7
Op 10 februari 2025 is er een omgevingsvergunning aangevraagd voor het realiseren van 24 woningen op de locatie Kalkovensweg 1 in Alkmaar. Het college is het bevoegd gezag bij een aanvraag omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit. De gemeenteraad is de verplichte adviseur.
Bijlagen
-
2.8
Op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitgevoerd bij het Regionaal Expertteam (RET), zoals opgenomen in het samenwerkingsconvenant uit 2023, waarin ook opgenomen is dat er een evaluatie en bijstelling van het samenwerkingsconvenant zal plaatsvinden. Voor de uitvoering van de DPIA is het werkproces uitvoerig bekeken en is geconstateerd dat het werkproces op een aantal onderdelen een nadere uitwerking vereist. Dit heeft ertoe geleid dat het werkproces op punten is aangepast en dat het samenwerkingsprotocol is aangepast. Het samenwerkingsconvenant wordt nu opnieuw ondertekend door gemeenten, zorgaanbieders, onderwijs en gecertificeerde instellingen.
Met de DPIA voldoet het RET aan de eisen van de privacywetgeving met betrekking tot het omgaan met de gegevens van de jeugdigen en gezinnen die binnen het RET worden ondersteund.
De door de regio uitgevoerde DPIA wordt in Noord-Holland, maar ook daarbuiten, inmiddels als voorbeeld gebruikt.Bijlagen
-
2.9
In de “Nadere regels Subsidie Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie gemeente Alkmaar vanaf 2024”[1] is aangegeven dat het maximale uurtarief peuteropvang jaarlijks door het college wordt vastgesteld (art. 7.1). Dit maximale uurtarief is opgebouwd uit het normtarief kinderopvangtoeslag Rijksoverheid, aangevuld met een kwaliteitssubsidie VVE (art. 7.2). Als gevolg van de indexering van het normtarief kinderopvang door de Rijksoverheid, dient het college het gemeentelijk uurtarief Peuteropvang/VVE voor 2026 te verhogen. Ook de locatiesubsidie en de wettelijk verplichte pedagogische VE-coach dienen te worden geïndexeerd. Dekking is mogelijk binnen het bestaande budget.
Voorgesteld besluit
- Het maximum uurtarief peuteropvang Alkmaar te indexeren conform het landelijk normtarief kinderopvangtoeslag;
- De jaarlijkse locatiesubsidie met hetzelfde percentage van 4,84% te indexeren;
- De jaarlijkse subsidie voor de pedagogische VE-coach te indexeren met 3,73%.
Bijlagen
-
3Raadsinformatie
-
3.1
Het lid van de raad de heer Postma heeft ons op 4 september 2025 de volgende raadsvragen gesteld over parkeergarage Karperton. In bijgaande brief is de reactie opgenomen, overeenkomstig art. 42 Reglement van Orde voor vergaderingen van de raad.
Bijlagen
-
3.2
Bijlagen
-
3.3
Bijlagen
-
3.4
Bijlagen
-
4Raadsinformatie ter informatie aan college - reeds verzonden aan de raad
-
4.1
Bijlagen
-
4.2
Bijlagen
-
4.3
Bijlagen
-
4.4
Bijlagen
-
4.5
Bijlagen
-
4.6
Bijlagen
-
5Ingekomen stukken
-
5.1
Bijlagen
-
5.2
Bijlagen